TZ: Dříve umělecká osobnost, dnes zapomenutý malíř. Emila Pirchana představí výstava na Špilberku

Dříve umělecká osobnost, dnes zapomenutý malíř. Emila Pirchana představí výstava na Špilberku / Muzeum města Brna / Brno / 21. 3. - 23. 6. 2019

Emil Pirchan byl koncem 19. století nejslavnějším malířem žijícím v Brně. Zatímco tehdy měl mezi ostatními umělci výsadní postavení a byl lokální celebritou, dnes Brňané jeho jméno téměř neznají. Pirchanovo dílo má přitom veřejnost stále na očích – např. portréty v galerii primátorů na Nové radnici nebo vitraj u schodiště v budově Uměleckoprůmyslového muzea. První novodobou výstavu Pirchanovy tvorby otevře Muzeum města Brna dne 21. března na hradě Špilberku.

Kdysi slavného brněnského malíře připomene výstava Emil Pirchan: „Malerfürst“ brněnské okružní třídy. Jako „Malerfürst“, tedy „kníže malířů“, byl často označován slavný vídeňský malíř Hans Makart, jehož věhlas se rovnal slávě dnešních popových hvězd. Srovnatelně výsadní postavení měl v menším Brně Emil Pirchan (1844–1928), v němž mělo Brno místní miniaturu knížete malířů. „Hlavní brněnské noviny pravidelně referovaly o tom, co má Pirchan právě rozmalované ve svém ateliéru, a psaly i o příhodách z jeho života,“ říká kurátor výstavy Robert Janás z Muzea města Brna.

Pirchan se narodil ve Svaté Kateřině na Blanensku, studoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni, vyučoval na Vyšší zemské reálce v Brně. Portrétoval brněnské starosty, namaloval hlavní oltářní obrazy pro kostely v Babicích nad Svitavou, ve Studené Loučce nebo v Olešné na Moravě. Vytvořil figurální vitraj „Umění a průmysl vzdávají hold Moravě“ u schodiště Uměleckoprůmyslového muzea v Brně. Jeho obraz „Madona“ byl v letech 1888 až 1889 vystaven ve Vídni, Mnichově, Berlíně, Hamburku a Drážďanech. „Dokonce jej zakoupil americký sběratel Edward H. Litchfield, když se vypravil do Evropy hledat mistrovská díla soudobé evropské malby. Obraz odvezl do New Yorku, kde byl roku 1902 vystaven v Brooklyn Heights,“ upřesňuje kurátor Janás. Pirchan mimo jiné navrhoval podobně jako Makart výtvarná řešení kostýmovaných průvodů k různým slavnostním příležitostem, např. k návštěvě císaře Františka Josefa I. v Brně roku 1892.

Pirchanův malířský styl ovlivnil jeho vídeňský profesor Carl Rahl. Inspiroval se italskou renesancí, hledal čisté umění evokující řeckou antiku. Vyhýbal se dynamice a dramatice, scénu odprošťoval od detailů, postavy ztvárňoval se sošnou monumentalitou. Používal chladnější barvy, avšak výrazy postav zjemňoval dojmem sladkosti a křehkosti. Po roce 1900 Pirchana inspiroval realismus, impresionismus i symbolismus, nadále se však soustředil na figurální malbu a zůstala pro něj podstatná monumentalita a harmonická vyváženost. Počátkem 20. st., kdy samostatné výstavy byly novinkou a dostávalo se jich jen nejvýznamnějším výtvarníkům, uspořádal spolek Mährischer Kunstverein Pirchanovi v Brně hned dvě takové výstavy. Roku 1912 odešel Pirchan do Vídně, kde roku 1928 zemřel.

Expozici doplňují také dva interaktivní prvky, které Pirchanovo dílo hravě přiblíží dospělým návštěvníkům i dětem. Výstava probíhá paralelně s výstavou mezinárodně uznávaného scénografa Emila Pirchana mladšího, umělcova syna, kterou pořádá Museum Folkwang v Essenu v Německu.