Artalk.cz

denní tisk 20. 3. 2019

„Přírodu a naše prostředí vnímá a ztvárňuje nezvyklým způsobem, zajímají ji zdánlivě všední motivy, kterým dává řád a zdůrazňuje jejich nejdůležitější vlastnosti. Často se omezuje na co nejúspornější vyjádření, které je však tím přesvědčivější,“ charakterizuje Jiří Machalický tvorbu Marie Blabolilové, která nyní vystavuje v pražské Galerii Millennium. Na případě její tvorby Machalický uvažuje o umělcích formovaných za minulého režimu, kteří si však našli cestu k originální a přesvědčivé tvorbě mu navzdory.

Ministr kultury Antonín Staněk uspořádal v Praze diskuzi o budoucnosti objektu SEFO Muzea umění v Olomouci. Staněk chce na objekt vyhlásit architektonickou soutěž, ačkoliv již od roku 2009 existuje projekt Jana Šépky. Ten ho měl na diskuzi možnost obhajovat, zástupci muzea včetně ředitele Michala Soukupa však diskuzi poslouchali v publiku, nebyli totiž pozváni. Na závěr Soukupovi nebylo umožněno ani promluvit a diskuze skončila rozpačitě bez potlesku publika. Většina aktivních účastníků ministerstvo kritizuje za nepřipravenou akci mající za následek pouze rozjitření sporu o budovu SEFA. Informuje olomoucké vydání MfDnes nebo Události v kultuře na ČT art.

Vídeňské Kunsthistorisches museum otevřelo výjimečnou výstavu čtyřiceti děl Marka Rothka. Ján Simkanič při této příležitosti napsal do Deníku N obsáhlý text představující Rothkovu tvorbu i samotnou výstavu vhodně ji představující. „Rothko sázel na to, že umělecká díla dokážou vyvolávat intenzivní emoce a že to dovedou lépe než cokoliv jiného v reálném životě, protože samotná situace dívání se na ně navozuje soustředěnější, citlivější a hlubší vnímání.“

Na figurální tvorbu Kamila Lhotáka se zaměřuje výstava v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích. Píše o ní Jan Šída v Právu. Ženským a dívčím portrétům z profilu nechybí erotický náboj, k vidění jsou však i obrazy s tématikou strojů nebo portrét Františka Tichého.

Pachatelé, řídící obchod s obrazy vydávajícími se za díla slavných avantgardních umělců, odešli od soudu v Plzni s vysokými peněžitými pokutami. V letech 2005–2010 prodávali za nízké částky údajná díla Vasilije Kandinského nebo Marca Chagalla. Proti rozsudku, postaveném i na expertízách Národní galerie, se odvolali. Mezi poškozenými figuruje například zesnulý exposlanec KSČM Miloslav Ranzdorf. Více v plzeňské MfDnes.

V gobelínové manufaktuře ve Valašském meziříčí vzniká tapiserie dle návrhu Dalibora Chatrného. Je určena pro brněnské Janáčkovo divadlo, pro které Chatrný navrhl nikdy nerealizovanou oponu. Její motiv se nyní vytváří alespoň v symbolické zmenšené podobě. Manufaktura, potýkající se v posledních letech s malým zájmem mladých lidí o zanikající obor, oslaví své 120leté výročí v létě výstavou v olomouckém Domě umění. Viz zlínské vydání MfDnes.