Artalk.cz

denní tisk 9. 3. 2019

Martin Rychlík v Lidových novinách píše o výstavě malíře Davida Olèreho konané v Památníku Auschwitz. David Olère (1902 – 1985), jenž žil od roku 1923 v Paříži, byl jakožto Žid zatčen a v roce 1943 deportován do Osvětimi, kde se stal členem sonderkommanda. Olère přežil hrůzy koncentračních táborů a rozhodl se vydat své svědectví pomocí téměř sedmi desítek maleb. Rychlík dává do souvislostí jeho autentické vizuální svědectví s literárními paměťmi Zalmana Gradowského, napsanými přímo v Osvětimi a objevenými po válce v ruinách tábora (Ze středu pekla, vydává Památník Auschwitz). Výstava David Olère: Ten, který přežil Krematorium III., končí v březnu (přesné datum neurčeno).

Lidové noviny přinášejí v rubrice Výběr recenzi knihy Čapek & Čapek, hravě světem velkých umělců Josefa a Karla autorek Karin Vrátné Militké a Moniky Švec Sybolové. Tuto knihu pro děti ilustrovali Lenka Jasanská a Jakub Hrdlička. V minulém roce ji vydalo nakladatelství Versone. Marta Švagrová v textu oceňuje formu vzdělávání, která probíhá jako dialog dvou hlavních postav Fantomase a Robota. Ke knize je vydán i pracovní sešit plný rozmanitých úkolů, díky němuž se prý děti rozhodně nebudou nudit.

Deník Právo v rubrice kultura přináší recenzi Jana Šídy na výstavu Naděje x vyhynutí americké fotografky Ami Vitale, jež se koná v pražském Czech Photo Centre. Ami Vitale se věnuje dokumentární fotografii, zachycuje válečné konflikty nebo divokou přírodu. Pracuje pro National Geographic. Šída píše, že ačkoliv její snímky mapují negativní vliv člověka na přírodu, působí přesto téměř romantickým dojmem. Mezi tématy jejích vystavených prací jsou sloní sirotčinec v Keni, pandí porodnice v Číně nebo příběh čtyř bílých nosorožců putujících ze Dvora Králové do keňské rezervace. Vitale se podle Šídy vždy snaží dostat pod povrch dění.

Zdeněk Lukeš v rubrice Architektura Lidových novin přináší medailon letošní osmdesátnice Evy Jiřičné. Kromě obecně známých faktů článek nepřináší novější poznatky. Kromě její práce si Lukeš váží i architektčiny skromnosti a laskavosti.

Páteční Události v kultuře České televize přinesly reportáž o jednání České republiky s Centre Pompidou, jehož pobočka by mohla být v Praze otevřena někdy v letech 2020 nebo 2021 – uvedl Antonín Staněk, jenž zároveň dodal informaci o jejím prozatímním umístění v paláci Kinských, odkud by se měla přesunout do Veletržního paláce NGP, avšak po jeho celkové rekonstrukci.