TZ: Helena Antonín Pešta

Helena Antonín Pešta / I’m Your Mother / Kurátor/ ka: Xavier Otto Nadia Rovder / Artinbox Gallery / Praha / 9. 3. - 5. 4. 2019

Už potřetí uvádíme autorskou výstavu Daniela Pešty, který zde tentokrát vystupuje pod pseudonymem svého femininního a maskulinního alter ega, jenž odvodil z křestních jmen svých rodičů: Helena Antonín Pešta. Představíme nejnovější umělcova díla: malby, fotografie, objekty, asambláže i videoart. Různá média, jak je pro autora typické, sjednocuje téma: hledání identity a determinace. Nakolik se můžeme vzepřít tomu, co nám život přichystal? Třeba se narodíme židovským rodičům v prví polovině 20. století? Nebo se narodíme jako cikánská dívenka v xenofobní České (Slovenské, Maďarské…?) republice začátkem 21. století? Nebo se hrou osudu a okolností ocitneme jako cizinec v jiné zemi? Jaké to je narodit se jako žena? Jaké to je narodit se jako muž? Jaké to je narodit se, a nebýt si jistý svou orientací, svým pohlavím, svým domovem, svou národností, svou identitou? Lze dle tvorby rozeznat, zdali je autorem muž, nebo žena? Kde tkví ten rozdíl? A je to vůbec důležité?

Kdo je kdo?

Který pohled je pravdivý? Pohled ženy nebo muže?

Je přípustná existence třetího pohlaví?

Je autorem výstavy žena nebo muž?

A co kurátor / ka?

Galerie Artinbox představuje již třetí autorskou výstavu svého kmenového umělce pod pseudonymem Helena Antonín Pešta. Na jedné straně maskulinní Já autora Antonín analyzuje téma ženského údělu mužským pohledem a vyjadřuje se k motivům jako je intimita, svatba, zrození, mateřství, postavení ženy v partnerském životě a společnosti, ale i mužské destabilizace ženskou emancipací, bezradnost a ztrátu sebevědomí a “tradiční” identity v době, kdy ženy své sebevědomí nabývají. Na straně druhé se vyjadřuje k podobným otázkám autorovo femininní Já: Helena. V tomto pohledu se však osud ženy zásadně komplikuje. Často je nezbytné obětovat své sny, touhy, radosti, ambice pro blaho svých blízkých. Dnes možná méně než kdysi, ale kdo stanoví tu hranici mezi vnitřní spokojeností, nutností a sebeobětováním? Ženství a mateřství dává životu novou dimenzi. Mystérium zrození života je ženským privilegiem, které si mnozí muži rádi odpustí. Anebo tiše závidí. Někteří stojí v němém úžasu nad tím zázrakem. Svátek MDŽ, den, kdy výstavu zahajujeme, je svou kontroverzní pověstí pro dané téma příznačný. Karafiáty, chlebíčky, rakvičky, věnečky. Kolik mužů si dá práci pokusit se vcítit do rolí ženy? Ženský svět bývá pro muže nepochopitelný. A naopak. Muži a ženy používají jiné zbraně. Ženy bojují svou zranitelností. Brání se schopností regenerace. Jsou křehké, přesto tolik vydrží! Jak to dělají? A co teprve ty emancipované ženy? Ty některým mužům nahání přímo strach! Ženská síla u nich vzbuzuje nevoli, někdy až agresi. Vzbuzuje vztek i u mužů nejbližších: u manželů, otců, bratrů. Láska se jako ležatá osmička překlápí v nenávist. Příběhy končí různě. Každá tvář na fotografii neznámé ženy ukrývá svůj příběh. Autor se jen lehce vznáší na vlně domněnek. Bea, Anita, Helena, Julia... Anonymní ženy na nalezených fotografiích, zbyla jen jména a otisk podoby na staré fotografii. Po čem toužila? Byla šťastná? Jak dlouho? Co ji osud přichystal? Kam se vydala poté, co odrostla své nevinně bílé dívčí krajkové košilce?

Černá košile nalezena na nádraží Bubny. Autor ji podobně jako ty bílé, zalil do pryskyřice a vytvořil objekt spolu s kusem starého dřeva, nalezeného tamtéž - na místě odkud odjeli tisíce Židů do spárů / náručí svých osudů. Determinace.

Vše se vším souvisí. I to zdánlivě nepodstatné, banální, nesourodé. Archetypy a symboly. Květiny. Krev. Krajky a nitě. Krajkové košilky. Svatební šaty. Masky. Maska matky? Dvojportrét ženy. Muž. Muž šlape po květinách. Muž – otec? Fotografie černobílé, fotografie barevné. Obrazy. Asambláže. Filmové sekvence. Bílá a černá magie. Bílá smrt. Černá beznaděj. Bílá nevinnost. Rudá zranitelnost.

Proč válčit? Muž a žena jedno jsou. Spolutvoří zázrak života. A láska je vše, co člověk potřebuje. Ať žena, či muž, nebo jakékoliv jiné pohlaví.