TZ: PLATO vystavuje kino. V březnu zahájí pravidelné páteční projekce.

PLATO vystavuje kino. V březnu zahájí pravidelné páteční projekce. / PLATO Ostrava / Ostrava / 27. 2. 2019

Kulturní infrastruktura Ostravy se rozrůstá o nové kino. Projekt originálního promítacího sálu bez sedaček s kapacitou čtyřiceti diváků navrhla pro galerii PLATO polská umělkyně Zuza Golińska. Během dne pak bude kino fungovat i jako relaxační zóna. Program, na němž se podílí mimo jiné i kino Ponrepo a Národní filmový archiv, nabídne vedle české a zahraniční klubové produkce také filmy a videa současných vizuálních umělců. Pravidelné páteční projekce začnou 8. března.

Doposud nejrozsáhlejší adaptací architektury bývalého hobbymarketu, kde sídlí ostravská galerie PLATO, je úprava jediného uzavřeného prostoru budovy, který polská umělkyně Zuza Golińska přetvořila v galerijní kino. Autorka jej pojmenovala Eye Drop. Promítací sál se obejde bez typických sklápěcích sedaček, které Golińska nahradila pohodlnými lehátky a kobercem určeným k sezení či zaujetí pohodlné polohy pro sledování filmu. „Prostor kina Eye Drop by měl být výjimečný také možnostmi svého využití. Přes den by totiž měl návštěvníkům poskytnout jakousi skrýš, intimní prostor, který jim pomůže pohroužit se do sebe a rozvinout své vnitřní světy,“ doplňuje kurátor projektu Jakub Adamec.

Na realizaci projektu se podílely čtyři dodavatelské firmy a tým odborníků na akustiku z ostravské Vysoké školy báňské. Pravidelný provoz kino zahájí 8. března a projekce budou následovat každý pátek vždy od 19 hodin, kromě dvou prázdninových měsíců.

„Vedle videí a filmů současných umělců budeme promítat i klasické filmy, které nějak souvisejí se světem výtvarného umění. Jednou za čas pak uspořádáme filmovou událost, na níž si v Ostravě zatím nikdo netroufnul. Jako rádce a partnery jsme si proto vybrali inspirativní tým z pražského kina Ponrepo, které je součástí Národního filmového archivu,“ osvětluje dramaturgii kina ředitel PLATO Marek Pokorný. Projekce zpravidla doprovodí i autorský nebo odborný komentář. PLATO promítne třeba snímek americké umělkyně, univerzitní profesorky, aktivistky a bývalé prostitutky Annie Sprinkle ale také československou sci-fi klasiku Ikarie XB1 z roku 1963, jejíž vizuální složka patří k nejvýraznějším počinům v oblasti filmové architektury a kostýmní tvorby. V dubnu bude kino hostit i dva filmové festivaly.

Veřejnost už si zvykla, že PLATO je prostorem, kde se s tradičními formáty výstav experimentuje. Mezi funkční zóny, které vytváří na objednávku galerie čeští i světoví umělci kromě kina přibyde také infopoint a třetí prezentační místo. Infopoint, který slouží k poskytování základních informací o instituci, ale také k prodeji vstupenek nebo publikací, navrhla pro Dočasné struktury 5 francouzská umělkyně Stéphanie Lagarde. Zbyněk Baladrán vytvořil další projekt ze série tzv. displejů – prezentačních míst. Obě zóny budou veřejnosti představeny zároveň s otevřením galerijního kina 6. března.

Kino-pátky v 19 h:

8.3. Siksa. Stabat Mater Dolorosa (PL, 2018 – polsky s anglickými titulky)

15. 3. Vienna Calling (ČR, 2018 – s anglickými titulky)

22. 3. Heidegger in Auschwitz (ČR, 2016) a Mokrá svatba (ČR, 2016)

29. 3. Annie Sprinkle: Herstory of Porn (USA, 1999 – v původním znění s transkripcí v českém jazyce)

5. 4. Roman Štětina: Ztracený případ (ČR, 2014) a Vrah skrývá tvar (ČR, 2010)

12. 4. Martin Blažíček: Český filmový underground 80. let

26. 4. Ikarie XB1 (ČSSR, 1963)

Otevření kina

6. 3. v 18 hodin

V 19 hodin projekce videofilmů Agnieszky Polské ze sbírky Deutsche Telekom za účasti kurátorů sbírky

Otevření kina se uskuteční v rámci zahájení výstav

Dočasné struktury 5 (kino, infopoint, displej)

Umělci: Zuza Golińska, Stéphanie Lagarde, Zbyněk Baladrán

Kurátoři: Jakub Adamec, Daniela & Linda Dostálkovy, Michal Novotný

Zahájení 6. 3. v 18 hodin

Další informace a kurátorské texty najdete na webových stránkách PLATO

https://plato-ostrava.cz/cs/Docasne-Struktury-5.

Medailon autorky kina Eye Drop:

Zuza Golińska (*1990, Gdaňsk, PL) absolvovala ateliér prostorových aktivit Mirosława Bałky na Akademii výtvarných umění ve Varšavě, v němž také v letech 2015–2018 působila jako asistentka. Vytváří instalace a site-specific projekty, které často zkoumají koncepty sociálních struktur a veřejného prostoru. Své práce prezentovala mimo jiné v Muzeu moderního umění ve Varšavě, v Národní galerii Zachęta ve Varšavě, v Delfina Foundation v Londýně nebo v Národní galerii v Praze. Je laureátkou ArtePrize udělovanou nadací ArteVue a na konci roku 2018 absolvovala prostřednictvím Delfina Foundation rezidenční pobyt v Londýně. Žije a pracuje ve Varšavě.

www.zuzagolinska.com