Artalk.cz

denní tisk 1. 3. 2019

Pavel Vokatý píše v Lidových novinách o plánované rekonstrukci Veletržního paláce Národní galerie v Praze, která si vyžádá uzavření objektu na celých šest let a bude stát kolem tří miliard korun. O finanční stránce nyní generální ředitel Jiří Fajt jedná s ministrem kultury Staňkem a premiérem Babišem. Následovat bude několik kroků – prvním je vyhlášení architektonické soutěže, dále prezentace dvanácti vybraných návrhů formou gala večerů – následně zasedne komise ve složení Jiří Fajt, Wim Pijbes, James S. Snyder, Annabelle Wolf a Zdeněk Lukeš. V zadání architektonické soutěže je kladen důraz na lepší využití piazzetty před palácem, řešení výšky stropů ve velké dvoraně i v ochozech, lepší vzduchotechnika a zpřístupnění teras paláce. Během uzavření paláce by měly být sbírky přístupné v nově zbudovaných depozitářích v pražských Jinonicích.

Mladá fronta DNES referuje o výstavě uspořádané Správou Pražského hradu v empírovém skleníku Královské zahrady, jejíž název je Předjaří. Jedná se o výstavu květin, kromě narcisů a tulipánů však prezentuje i přírůstky do hradní sbírky umění za posledních třicet let. Jde o dary státníků, ale i samostatné nákupy. Podle Jaroslava Sojky, šéfa hradních sbírek, se mohou návštěvníci těšit na obrazy Mikuláše Medka, vázy značky Moser, artefakty Bořka Šípka nebo papežské dary v podobě mozaiky se sv. Václavem a Pannou Marií.

Deník Právo v rubrice kultura publikuje informaci o projektu Krištofa Kintery, Denisy Kery a Petra Šourka pro trienále v Miláně, kterého se Česká republika účastní poprvé od dob normalizace. Podle Radima Vondráčka se podařilo připravit expozici Broken Nature: Design Takes on Human Survival po čtyřletém vyjednávání se státem. Kintera vystavuje věž z vybitých baterií, druzí zmiňovaní umělci prezentují projekt Lithopy. Kintera reaguje na neudržitelný životní styl, Kera se Šourkem na boom kryptoměn a nových technologií.

Víkendová příloha Práva přináší příběhy rodiny Ascherů pohledem Blanky Kovaříkové, která reaguje na právě probíhající výstavu textilní tvorby této rodiny, jež se dostala do světa velké haute couture. Mezi nejvýznamnější úspěchy této rodiny byla spolupráce s Henry Moorem, Henri Matissem, Christianem Diorem nebo Edwardem Molyneuxem. Jejich první monografická výstava s názvem Šílený hedvábník. Zika & Lída Ascher je k vidění v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze do 15. září tohoto roku.

Hospodářské noviny přinášejí zprávu o výstavbě nového domu na karlínské Sokolské ulici, jehož investorem je společnost Trigema, autorem projektu ateliér Quarta architektura, spolupracujícím umělcem je David Černý. Dům má mít podobu ležící postavy, kterou budou ošetřovat Černého sochy.

Časopis Téma dnes přinesl rozsáhlý rozhovor s Kateřinou Šedou, v němž se Lukáš Kašpar ptá umělkyně na způsoby přesvědčování lidí, aby byli účastni jejích projektů. K tomu umělkyně uvádí, že je potřeba být vždy rychlý a vytrvalý. Za úspěchem jejích sociálních akcí stojí podle ní zejména vytrvalost, houževnatost a přesvědčení, že to má smysl. Rozhovor se postupně věnuje všem dílům, která v posledních letech Šedá produkovala. Jako hlavní téma vyvstává též vyrovnávání se se závistí ostatních a komplikovaný proces financování.

Hospodářské noviny publikují rozhovor s Evou Jiřičnou, v němž odpovídá na dotazy týkající se Steva Jobse, jehož kdysi odmítla, Jana Kaplického a též její tvorby. Ptala se Irena Jirků. Zajímavostí je, že Jiřičná sama pracuje pouze s tužkou a papírem, projekty v počítači pak dopracovávají její mladší kolegové. Rozhovor je uskutečněn u příležitosti její výstavy v pražském DOXu.

O výstavě Evy Jiřičné v DOXu s názvem Bez kompromisu píše také Petr Volf v magazínu ego! Volf popisuje architektčin život a následně pozitivně hodnotí její práci: „Eva Jiřičná je všestranná, má výtvarné i technické schopnosti, což je vzácná kombinace, která jí umožňuje dostat se k podstatě problému.“

Včerejší Události v kultuře České televize přinesly reportáž z jarního Grand openingu Národní galerie v Praze. Velký prostor dostala výstava fotografické skupiny 400ASA. Následující reportáž se věnuje budoucí rekonstrukci Veletržního paláce.