Artalk.cz

denní tisk 22. 2. 2019

Blanka Frajerová v Lidových novinách píše o výstavě Zdeněk Sýkora – Moje příroda, která probíhá v pražské galerii Zdeněk Sklenář. Představena jsou jeho díla související s krajinou a celkově malířovým životním prostorem, a to od 30. do 90. let. Průřez Sýkorovou tvorbou je doplněn řadou soukromých fotografií osvětlujících vznik mnoha děl. „Zvolená koncepce klade důraz na méně známá (a na první pohled i méně pádná) fakta, bez nich by ovšem Sýkorovo tvůrčí hledání nedošlo naplnění,“ míní Frajerová.

Pražská Galerie Smečky připravila výstavu malíře Huga Steinera-Prag (1880–1945). K vidění jsou jeho ilustrace k románu Golem, jejž napsal jeho přítel Gustav Meyring. Vystaveny jsou ale i práce Steinerových předchůdců a pokračovatelů věnujících se zpodobení tajemných zákoutí staré Prahy. „Expozice ukazuje nejen dávno zaniklou poetiku Prahy, ale akcentuje i duchovní nadstavbu města, kterou si tamní rodáci často ani neuvědomují,“ připomíná Jan Šída v deníku Právo.

V magazínu ego! Hospodářských novin vyšel článek Petra Volfa o výstavě Bonjour, Monsieur Gauguin probíhající v paláci Kinských Národní galerie v Praze. Vyjma titulního díla jsou zde vystaveny práce českých umělců okouzlených v 19. a 20. stoletím francouzským regionem Bretaní. Jezdili sem krajináři, surrealisté nebo Jan Zrzavý. Ten zde hledal nejen moře, ale i jistou spřízněnost obyvatel s Čechy, kterou spatřoval ve společných keltských předcích.

V časopise Téma vyšel rozhovor s uměleckým fotografem Martinem Strankou, který fotí jen několik snímků za rok, sklízí za ně však četná mezinárodní uznání i ceny. „Vymýšlím si stále sofistikovanější a náročnější scény, a tak to není jenom o jednom zmačknutí spouště. Celý ten proces vzniku fotky je o prožitém vjemu, silném zážitku, rušivé inspiraci, které jsou ve vás zakořeněné a začnou postupně růst a klíčit. A pak se vše postupně přetaví do fotografie.“ Mluvilo se však rovněž o prodeji fotografií a možnostmi uživení se focením.

Blanka Kovaříková se v magazínu Víkend deníku Právo zabývá pražskými neony, na něž upozorňuje nová kniha Neony a světla reklam, která právě vyšla v edici Zmizelá Praha nakladatelství Paseka. Postupně představuje genezi světelné reklamy od 19. století po současnost, kdy je snaha neony znovuobjevovat, zachraňovat nebo využívat pro nové umělecké instalace.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *