TZ: Výstavní sezónu v MUD* zahájí Veronika Šrek Bromová, Jaroslav Vančát a Viktórie Černegová s Olgou Sosnowskou

Výstavní sezónu v MUD* zahájí Veronika Šrek Bromová, Jaroslav Vančát a Viktórie Černegová s Olgou Sosnowskou / Muzeum umění a designu Benešov / 20. 2. 2019

Site-specific instalace Veroniky Šrek Bromové, grafické obrazy Jaroslava Vančáta a multimediální výstava Viktórie Černegové a Olgy Sosnowské. Na zahájení ojedinělých výstav zve muzeum ve středu 27. února v 18 hodin.

Cesty, chůze krajinou, pozorování proměn přírody a otisky povrchů reality, kůže Země. Veronika Šrek Bromová vytvořila pro MUD* site-specific instalaci s názvem Skenyreality, ve které ukazuje „realitu nashromážděnou v našich externích digitálních srdcích mobilů“.

„Vznikly jako jakési potrhané a zdeformované výseče mého vidění krajiny, okolí, cest, křoví, zvláštní zátiší ve formě „tapet" těchto různých přírodních motivů nebo záznamů našeho žití v našem prostředí „přírodní rezervace“ usedlosti Chaos. Instalaci složenou z fotografií Realityskenů doplní rozložený otisk povrchu mého těla v pohybu do hlíny/země jako reálný protějšek k digitálním panoramatům otisku přírody,” vysvětluje Veronika Šrek Bromová.

Jaroslav Vančát, výtvarník, teoretik umění, pedagog a žák Zdenka Sýkory, je tvůrcem jedné z prvních českých videoinstalací Dialogy (1988). Ve své tvorbě se zabývá zobrazením vztahů nadpočetného množství obrazových prvků. Interakci, jak zní název jeho výstavy, považuje za vůdčí princip dneška nejen v dotyku člověka s obrazovkou. Ve svých obrazech studuje v duchu Cézannových principů skladbu vzájemného působení jednotlivých obrazových částic. Výsledky své tvorby pak považuje za realistické podněty k představám umožňujícím pochopit, jak jsou organizovány složité celky, například jazyk, lidská mysl, umělá inteligence nebo sociální systémy.

Viktórie Černegová a Olga Sosnowska, autorky multimediální výstavy Regulace blízkosti, se poznaly při studiu na Akademii výtvarných umění v Gdaňsku. Hlubší výtvarnou spolupráci navázaly při cestě po Islandu, kde vytvořily jednu z fotografií série Objímací manuál. Ta se stala základem pro samotnou výstavu Regulace blízkosti, která se zaměřuje na identitu ženství, separaci v rodině a zejména na rovnováhu mezi životními rolemi. Regulace blízkosti je multimediální výstava, která sleduje ambivalentní vztah matky a dcery. „Vycházím z velké části ze subjektivního vnímání, zpracovávám pouto mezi matkou a dcerou arteterapeutickou metodou a prostřednictvím analýz si odpovídám na další otázky, oproti Olze, která naopak zpracovává téma v obecnější rovině, zdůrazňuje objímání, zdánlivě banální, ale ve své podstatě specifický projev emocí,“ doplňuje Viktórie Černegová.

MUD* bylo znovuotevřeno v září minulého roku po téměř dvouleté rekonstrukci, během které se proměnily nejen výstavní prostory v přízemí budovy, ale i výstavní koncepce. Muzeum pořádá krátkodobé i dlouhodobé výstavy zaměřené na umění od 2. poloviny 20. století, které jsou tvořeny z vlastních sbírek nebo na ně nějakým způsobem navazují a dávají je do širších souvislostí. A protože muzeum sídlí v Benešově, věnuje pozornost také regionálnímu umění. Kromě výstav se zde pravidelně konají výtvarné dílny pro nejmenší i nejstarší, přednášky, diskuze a filmové projekce.

V březnu muzeum otevře dvě nové výstavy – MUD pro Šetlíka přirozeně navazující na stávající výstavu Šetlík pro MUD, která představí průřez tvorbou skupiny UB12. Druhá výstava Vrstvy zapomnění II. prezentuje současnou tvorbu výtvarníka Jiřího Vovse.