Artalk.cz

denní tisk 31. 1. 2019

Rozhovor s ředitelem Národní galerie Jiřím Fajtem pro dnešní Hospodářské noviny připravil Daniel Konrád. „V Česku je to nastaveno tak, že mohu letět na hodinu bez udání důvodu. Do této situace jsem vstupoval a takto mohu i skončit. Pokud by se tak stalo, vnímal bych to jako silný signál o pokleslém stavu, ve kterém se nachází naše společnost. Od ministra by mě to překvapilo, od prezidenta nikoliv. Hlava státu se takto konzistentně chová k lidem, kteří jsou vůči ní kritičtí. Nejsem sám,“ pregnantně Fajt vyjádřil své pocity z možného mediálně probíraného odvolání. Mluvilo se však i o plánech na rekonstrukci Veletržního paláce nebo nástupu Michala Novotného do čela Sbírky současného a moderního umění. Fajt rovněž reagoval na kritiky Víta Havránka, Terezy Stejskalové nebo Anežky Bartlové.

Radka Štefaňáková připravila pro Literární noviny rozhovor s fotografem Jan Saudkem. Mluvilo se o poměrně osobních věcech, o samotném fotografování spíše okrajově: „Nesleduji, co se v umění děje, jak bych viděl něco zajímavého, hned bych to ukradl (podle surrealismu je uměleckým dílem i dílo nalezené!). Inspiruje mne pornografie devatenáctého století a vím, že všechny nejslavnější světové fotografie jsou aranžované – a proč ne?“

V pražském Museu Kampa probíhá výstava uměleckých děl reagujících na sebeupálení Jana Palacha a Jana Zajíce. „Je s podivem, že výstava (…) není jen ponurá. I když na diváka přenáší tíhu historie, mrazí ho při sledování dokumentárních filmů, tváří v tvář záběrům si připomíná atmosféru okupace a pohřbu, nachází zde i komíhající se světlo budoucnosti. Má podobu filmových záznamů z Palachova týdne z roku 1989, kdy podle pořadatelů čin obou studentů „došel faktického smyslu,“ míní Blanka Frajerová v Lidových novinách.

V Reflexu vyšel rozhovor Marka Gregora s německým malířem Uwe Handem, který právě vystavuje v pražské galerii Cermak Eisenkraft. „Už jako malý kluk jsem obdivoval v galeriích a muzeích obrazy starých holandských mistrů, zvláště jejich světlo. Během těch 45 let jsem se opravdu naučil malovat snad všemi technikami, mohu malovat jako Vermeer nebo Gerd Richter, ne třeba až tak úžasně, ale vím, jak na to. A míchám to dohromady, proto jsou mé obrazy tak jiné.“

Události v kultuře na ČT odvysílaly zprávu o návrhu na koupi obrazu Zvěstování Panně Marii od Mistra Vyšebrodského oltáře Národní galerií. Ministerstvo kultury však požaduje další posudky.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *