Artalk.cz

denní tisk 25. 1. 2019

Na titulní straně MfDnes začíná článek Petra Koláře informující o zákulisních informacích, dle kterých by prezident Miloš Zeman rád nechal odvolat Jiřího Fajta z čela Národní galerie. Ministru kultury Antonínu Staňkovi (ČSSD) v tom případě slíbil politickou podporu v případě snah o jeho nahrazení. Na přímý dotaz MfDnes Staněk odpověděl, že „takováto úvaha zatím není.“ Jisté je, že Staněk měl se Zemanem schůzku, jejímž tématem však podle Hradu byly církevní restituce. V DVTV následně Staněk potvrdil, že bude chtít, aby prostředky ze zdanění církevních restitucí šly na obnovu kulturních památek v majetku církve.

V pražské příloze MfDnes City Life vyšel rozhovor Terezy Willoughby s malířem Janem Gemrotem. Mluvilo se o jeho uměleckých postupech a metodách tvorby, stejně jako o umění a jeho místě v současném světě: „Nevíme ani, co to vlastně umění přesně je, natož jakou má či nemá mít funkci. Určitě je ale dobře, když poukazuje na různé negativní jevy a problematické věci. Umělci mají vyšší citlivost právě proto, aby tohle dělali.“

Eliška Černá v Deníku N informuje o snaze Národní galerie zakoupit středověký obraz Zvěstování Panně Marii z dílny Mistra Vyšebrodského oltáře. Dílo bylo na podzim 2017 nabízené v aukci ve Frankfurtu za necelé tři miliony korun, nyní na něj však galerie Ministerstvo kultury žádá o 65 milionů. Rozdíl v ceně je dle Fajta vyvolán expertízou, které fragmentárně zachovalé dílo určila jako variantu obrazu z cyklu Vyšebrodského oltáře z poloviny 14. století. Nákupní komise NGP pořízení díla doporučuje, například Jan Royt Fajtovy snahy chápe a podporuje je, proti je naopak komise ministerská.

Petr Volf píše v magazínu ego! Hospodářských novin (rubrika Volfův revír) o končící výstavě Jiřího Kuhnerta, designéra automobilů Porsche, v Moravské galerii v Brně. „V Brně vystavené kresby ukazují jeho cit pro elegantní aerodynamické linie a postupné zpřesňování formy. Své studie (…) pojímal jako svébytná díla.“ Největší pozornost věnuje výstava i Volf vozu Porsche 928, při jehož navrhování se předčasně zemřelý designér a brněnský rodák nejvíce uplatnil.