TZ: Martin Káňa

Martin Káňa / Káááňa / kurátor: Josef Vomáčka / Koncertní a výstavní síň Sokolov / Sokolov / 5. 2. 2019 - 6. 3. 2019

Narodil se 10.10.1975 v podhůří Krušných hor ve Vejprtech.. Střední školu Václava Hollara v Praze 3  zakončil maturitou v roce 1995. V témže roce byl přijat na Akademii výtvarných umění v Praze do ateliéru kresby profesorky Jitky Svobodové.

Od počátku studia  se zabývá figurální tématikou a expresivně pojatými studiemi v nadživotních velikostech, zaměřených na biologický původ tělesných forem s úsilím o monumentální vyznění. Figurální tělesnost se později přeměňuje a prolíná se s její uměle vytvářenou paralelou. Od bezprostřední kresby na papír postupně přecházel do ztvárnění v materiálu od kovu až po umělé hmoty. Bylo to soustavné úsilí o zachycení proměn člověka v souladu s jeho uměle vytvářeným prostředím. Spolupracoval se skupinou Jatka č.5. Byla tvořena skupinou lidí, zabývajících se hudbou, výrazovým tancem, divadlem, výtvarným uměním a společnou tvorbou multimediálních projektů. Všechny výrazně propojovalo úsilí o experiment s novými možnostmi výrazové komunikace . Další aktivitou, kterou  se prezentoval na veřejnosti, bylo řešení klubových scén z hlediska výtvarného designu. Tři stálé realizace interiéru chillautu vstupní haly a klubu music café během tří let provedl v Karlových lázních v Praze. Velmi si váží umístění objektu Scooterru v expozici Laboratoře, která je součástí stálé sbírky 20. a 21.století v Národní galerii v Praze. V současnosti spolupracuje na společných projektech skupiny Ztohoven, v posledních dvou letech byl účasten velmi intenzivní výstavní činnosti v nejrůznějších galeriích s celou řadou zajímavých mladých tvůrců a velké výstavy moderní sochy na hlavním pražském bulváru - Václavském náměstí. Jednou ze stěžejních výstav byla účast v rámci projektu Konec světa v Národní galerii v Paláci Kinských.Je zakládajícím členem skupiny Trafačka , spolupracuje se skupinou Pragovka. Inspiruje se  atomovou dobou - reaktory, sci-fi, komixy, letadly, moderní materiály, ikonami padesátých let - prostě jakousi výkladní skříní společnosti té doby. Doba je bastardizována. Má vyvinutý povrchní smysl pro media, vytváření jakýchkoliv monster, jeho věci ji přímo i nepřímo ilustrují.. Jím nabízená klišé nabízejí řadu zásadních významů z oblasti pokleslé pop-kultury. Prošel v posledních letech zásadními obdobími, charakterizovanými jeho zásadními díly a směřováním - transformer, scooter, hibernace, figurální tvorbou až po obří stavby pro rockové festivaly, kdy se stal opravdu naším nejznámějším a nejslavnějším tvůrcem v praxi používaných monumentálních děl. Gigantické rozpočty, obrovské stavby, uvolnění fantazie, největší scénické realizace všech dob.