Artalk.cz

TOP týdnů 3.–16. 12. 2018

Laureátka Turner Prize 2018 – nový ředitel Sbírky moderního a současného umění NGP – Kongo požádá Belgii o navrácení kulturního dědictví – SNG v Bratislavě přišla s novou aplikací – Sorosova Středoevropská univerzita byla okolnostmi donucena přesídlit do Vídně.

1/ Vítězkou Turner Prize se stala Charlotte Prodger

Vítězkou britského prestižního ocenění pro umělce a umělkyně do padesáti let, které každoročně uděluje Tate Gallery, se stala skotská umělkyně Charlotte Prodger (nar. 1974), jež oslovila porotu svým videem Bridgit (2016) natočeným mobilním telefonem. Umělkyně tento způsob práce popisuje jako spontánní užití všudypřítomné technologie, která je jí blízká, kterou má vždy po ruce. Kdykoliv chce, může natočit záběr, a užít tak tuto technologii jako deníkový záznam. Zajímá ji též vztah mezi tělem a touto technologií, která reaguje na jeho pohyby. Mezi témata její práce patří zejména vztah ke krajině, vyrovnávání se se sexualitou a s tím spojený coming-out. Jde o citlivou osobní výpověď jednotlivce. Charlotte Prodger se narodila v Bournemouthu a studovala na Goldsmiths, University of London a Glasgow school of Art. Mezi její další realizace patří filmy Stoneymollan Trail (2015) a LHB (2017). Charlotte Prodger bude v příštím roce reprezentovat Skotsko na 58. Benátském bienále.

Mezi finalisty letošní Turner Prize dále patří Forensic architecture, Naeem Mohaiemen a Luke Willis Thompson. Shodou okolností všechny projekty pracovaly s videem.

Charlotte Prodger, laureátka Turner Prize 2018, zdroj: Facebook

2/ Nový ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze: Michal Novotný

Michal Novotný (nar. 1985), jenž od roku 2011 působí jako manažer a kurátor Centra pro současné umění Futura v Praze, nastoupí bez výběrového řízení od 1. února 2019 jako nový ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. Na tiskové konferenci svolané 5. prosince 2018 v Paláci Kinských o tom informoval ředitel NGP, Jiří Fajt, kde nového ředitele představil. Michal Novotný studoval dějiny umění, filozofii a filozofickou antropologii na Univerzitě Karlově v Praze. Pracoval jako redaktor v Mf DNES. V současnosti působí také jako kurátor galerie Plato v Ostravě a asistent ateliéru malby Jiřího Černického na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V posledním roce má za sebou několik mezinárodních projektů pro Centrum současného umění Passarelle v Brestu (FR), site specific projekt s Jiřím Kovandou pro Black Cube Art Museum v Denveru nebo výstavu Anny Daučíkové ve State of Concept v Athénách. Je autorem dvouletého kurátorského projektu Orient, meditace o východoevropské identitě, jenž byl uveden v Rize, Bruselu a Krakově. Absolvoval několik zahraničních stáží a pravidelně přispívá do oborových periodik včetně Artalk.cz. Novotný by si podle vlastních slov přál, aby se Národní galerie v Praze stala referenčním místem pro kontakt mezi střední Evropou a zbytkem světa. Rád by se věnoval doplňování sbírky současného a nedávného umění po roce 1989 a ve své kurátorské praxi řešil problematiku lokálního a mezinárodního kontextu.

Michal Novotný, nový ředitel Sbírky moderního a současného umění NGP, zdroj: Facebook

3/ Demokratická republika Kongo se rozhodla požádat o navrácení svého kulturního dědictví ze sbírek Muzea Afriky v Belgii

Inspirován prohlášením francouzské vlády a prezidenta Macrona, anoncoval prezident Demokratické republiky Kongo Joseph Kabila rozhodnutí požádat Belgii o navrácení kulturních artefaktů pocházejících z jejich území. Jedná se o desítky tisíc předmětů, které jsou uloženy ve sbírce Muzea Afriky v belgickém Tervuren (bývalé Královské muzeum střední Afriky). Do Belgie byly převezeny během brutální kolonizace Konga v průběhu 19. a první poloviny 20. století. Server Artforum cituje Kabilu, jenž v rozhovoru pro belgický tisk Le Soir zmínil záměr vystavit navrácené artefakty v novém Národním muzeu v hlavním městě Kinshasa. Naproti tomu ředitel nově zrekonstruovaného Muzea Afriky Guido Gryseels uvádí, že umělecké předměty budou navráceny, pokud to bude možné. Muzeum prošlo nákladnou rekonstrukcí, s níž souvisí i změna strategie prezentace sbírek. V současnosti je problematika kolonizace na popiscích a doprovodných textech zpracována jinou optikou. S tím souvisí i změna názvu muzea. Gryssels navíc zmiňuje rozhodnutí navrátit 114 objektů zpět do Konga, které však byly ztraceny během občanské války v letech 1976–1982 a vyjadřuje obavu, zda je Demokratická republika Kongo připravena se o tyto vzácné předměty postarat. Zároveň však uvádí, že jsou připraveni s Kongem jednat a vést o celé problematice diskusi. Více zde.

4/ Slovenská národní galerie přišla s novou aplikací

Nová dvojjazyčná aplikace Second Canvas, která je zdarma k získání do všech mobilních zařízení u obvyklých poskytovatelů, je další v řadě technologických inovací, které soustavně a ve vysoké kvalitě přináší Slovenská národní galerie. Navazuje tak na svůj projekt Webumenia.sk, kde před několika lety zveřejnila fotografie a základní údaje svých sbírkových předmětů. V nové aplikaci, která byla vyvinuta ve spolupráci se španělským Madpixel Factory, je možné získat maximum informací a fotografie ve vysokém rozlišení, a to především ze sbírek italské, vlámské a holandské malby, která je v současnosti vystavena na zámku ve Zvolenu. Aplikace prý umožní obrazy doslova číst. Více zde.

5/ Středoevropská univerzita definitivně končí v Budapešti

Středoevropská univerzita, která byla po pádu železné opony založena mecenášem Georgem Sorosem, definitivně přesídlí z Budapešti do Vídně. Nové studenty ve Vídni přivítá v září příštího roku. Jedná se o důsledek komunikace s maďarskou vládou, která nepotvrdila dohodu, jež by umožnila univerzitě v Maďarsku setrvat. Středoevropská univerzita tak de facto byla přinucena odejít. Viktor Orbán, premiér Maďarska, se netají svým negativním postojem vůči Sorosovi. Tento akt lze tudíž chápat jako důsledek této osobní animozity. Proti tomuto rozhodnutí v Budapešti protestovaly stovky studentů. Informoval o tom deník The New York Times a server Aktuálně.cz.