TZ: Unikátní srovnání – brněnská i vídeňská Hlava Medusy od Petra Pavla Rubense jsou vystaveny společně

Unikátní srovnání – brněnská i vídeňská Hlava Medusy od Petra Pavla Rubense jsou vystaveny společně / Moravská galerie v Brně / Brno / 27. 11. 2018

Dlouho se spekulovalo o tom, zda je obraz Hlava Medusy ze sbírek Moravské galerie v Brně kvalitní dobovou kopií vídeňského plátna Petra Pavla Rubense, nebo vlastnoručním mistrovým originálem. Na základě posledního podrobného průzkumu můžeme s jistotou potvrdit, že oba obrazy jsou originály pocházející z Rubensovy dílny, ovšem brněnská varianta vznikla evidentně jako první. Právě nyní se nabízí jedinečná příležitost spatřit obrazy společně – na výstavě s názvem Hrůzostrašně krásná: Setkání Rubensovy vídeňské Hlavy Medusy s brněnským zpracováním je bude až do konce března společně prezentovat Uměleckohistorické muzeum ve Vídni.

Hrůzostrašně krásná: Setkání Rubensovy vídeňské Hlavy Medusy s brněnským zpracováním (Albtraumhaft Schön: Rubens’ Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung)

Uměleckohistorické muzeum, Náměstí Marie Terezie, Vídeň  

30. listopad 2018 – 24. březen 2019

Obraz slavného vlámského malíře Petra Pavla Rubense Hlava Medusy (1617/18) patří již dvě stě let k nejvzácnějším uměleckým dílům dochovaným na našem území. V roce 1818 ho Joseph I. hrabě von Nimptsch věnoval tehdejšímu Františkovu muzeu, jehož sbírky dnes tvoří základ fondů starého umění Moravské galerie v Brně. Dílo však bylo od počátku považováno jen za kvalitní dobovou kopii známého Rubensova plátna s týmž námětem ve sbírkách Habsburků, dnes v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni. Teprve restaurátorka Hedvika Böhmová-Hájková v roce 1944 poukázala na autorské změny, jež malíř prováděl v průběhu práce a které se na vídeňské variantě nenacházejí. Vznik „brněnského“ obrazu proto podle ní musel předcházet vídeňskému. Donedávna však nebyl Rubensův podíl na brněnské Meduse akceptován zahraničními odborníky.

Unikátní technologický průzkum

Díky navázání spolupráce s Uměleckohistorickým muzeem ve Vídni došlo ke společnému technologickému průzkumu obou Rubensových obrazů metodou MA-XRF (makro rentgenová fluorescenční analýza). V červnu a červenci 2018 specialisté z univerzity v Antverpách zkoumali Rubensovy díla MA-XRF skenerem. Cílem bylo zjistit maximum informací o skladbě malířských vrstev, použitých pigmentech a případných změnách, které nelze odhalit pouhým okem ani klasickými optickými zobrazovacími metodami (ultrafialové, infračervené a RTG spektrum). Tým profesora Koena Janssense touto metodou zkoumal již Gentský oltář bratří van Eycků, obrazy Hieronyma Bosche, nebo Vincenta van Gogha a dosáhl vynikajících výsledků.

Dva originály Hlavy Medusy

Technologicky náročný průzkum odhalil, že v případě brněnské malby můžeme mluvit o první verzi malované na dřevě, obraz má složitější výstavbu malířských barev, vídeňská varianta pak s drobnými změnami reprodukuje finální kompozici na plátno. „Představená zjištění však nelze zjednodušeně shrnout tak, že brněnská Hlava Medusy je originálem a vídeňská kopií. Umělecký svět 17. století nechápal originalitu tak, jak ji vyznáváme dnes. Oba obrazy vznikly v Rubensově dílně s pravděpodobným podílem mistra, jsou mimořádně kvalitní a výjimečně dobře dochované,“ upozorňuje kurátor sbírky starého umění Petr Tomášek.

Obě Medusy jsou k vidění ve Vídni

Vzájemně porovnat a posoudit brněnskou a vídeňskou verzi Rubensova obrazu Hlava Medusy mohou návštěvníci na výstavě Albtraumhaft Schön: Rubens’ Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni od 30. listopadu 2018 do 24. března 2019. Stane se tak vůbec poprvé od vzniku obou obrazů v ateliéru Petra Pavla Rubense na počátku 17. století a je otázkou, zda se v příštích desetiletích ještě naskytne podobná příležitost. Brněnská Medusa se přesune po skončení výstavy rovnou z Vídně za oceán, kde bude prezentována v rámci přehlídky zaměřené na Rubensovu ranou tvorbu nejprve v USA v San Franciscu a posléze v kanadském Torontu. Do obnovené expozice v Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně se tento skvost barokního umění vrátí pravděpodobně v roce 2020.