Artalk.cz

denní tisk 19. 11. 2018

Dnešní Lidové noviny přinášejí text Judity Matyášové informující o právě probíhajícím bratislavském festivalu Měsíc fotografie, jenž letos nabízí na třicet výstav domácích i zahraničních tvůrců. Hlavními tématy jsou válečný konflikt a limity lidského těla. Pořadatel, kterým je Středoevropský dům fotografie, dává prostor nejen starším autorům, ale i současné fotografii. Na festivalu se tak vedle Emily Medkové objevují práce Simona Norfolka, Václava Podestáta, Pétera Kornisse, Sergeje Melnitchenka, Anny Daučíkové, Krzysztofa Gołucha nebo Weroniky Gesické. Do projektu jsou zapojeny mnohé bratislavské instituce, jako je Dům umění nebo Galerie města Bratislavy. Většina výstav potrvá do konce listopadu.

V Lidových novinách v rubrice Seriál LNNM nalezneme také text zabývající se tvorbou a životem významného architekta Josefa Gočára.

Časopis Respekt přináší recenzi Karolíny Vránkové, která hodnotí výstavu Hana Podolská, legenda české módy, již pořádá Uměleckoprůmyslové museum v Praze. Výstava prezentuje šaty ze sbírek tohoto muzea. Mnohé z nich vznikly v meziválečném období pro tehdejší filmové hvězdy – jde nejen o jejich privátní róby, nýbrž také o filmové kostýmy. Nejznámější jsou například ty, které Podolská vytvořila pro Adinu Mandlovou a film Kristián. K výstavě v brzké době vyjde i podrobná publikace. Kurátorkou výstavy je Eva Uchalová.

Rychloprojekt Národní galerie – tak se jmenuje text Jiřího Pšeničky publikovaný v dnešních Hospodářských novinách. Pšenička se pozastavuje nad tím, jak vznikl nápad postavit novou budovu Národní galerie v městské části Prahy 6, poblíž stanice Hradčanská. O záměru nebyl zpraven ani starosta městské části Ondřej Kolář (TOP 09), ani majitelé pozemků. Jiří Fajt, ředitel Národní galerie v Praze, uvádí, že vývoj událostí kolem tohoto nápadu, kde není jasné, kdo s ním vůbec přišel, a projektu byl velmi dynamický. Důležitou roli v celé věci hraje premiér Andrej Babiš, jenž uvažuje i o institucionální spolupráci s Centrem Pompidou v Paříži. Dotčené pozemky, na nichž by se mělo stavět, však nemají vyjasněná majetková práva. K tomu Fajt dodává, že do stavby nechce jít za každou cenu, pouze za předpokladu, že se tyto problémy vyřeší. Nejzazší termín, kdy by mělo být v této věci jasno, je léto příštího roku. Pokud by byl odsouhlasen projekt nové budovy, znamenalo by to i přehodnocení plánu rekonstrukce Veletržního paláce.

Týdeník Euro přináší rozhovor s Krištofem Kinterou „Rvu to jako Zátopek“. Jiří Zatloukal se v něm Kintery ptá především na tržní aspekty práce umělce. Tématem se tak stává nulová mzda, prodej artefaktů na uměleckých veletrzích a způsob určování ceny uměleckých děl.  K tomu Kintera uvádí: „Já se vždycky drbu za uchem a pak něco řeknu. Snažím se odhadnout člověka a snažím se, aby to nebylo příliš vzdálené tomu, jak to prodávají galeristi.“