TZ: Ovidiu Anton

Ovidiu Anton / System Change! (Změnu systému!) / kurátorka: Marta Fišerová Cwiklinski / Dům umění města Brna: Galerie G99 / Brno / 24. 10. - 2. 12. 2018

Ovidiu Anton vytvořil nápis „Změnu systému!“ z červených odrazek, které umístil u rušné ulice podél uhelného dolu. Slogan se zviditelňuje pouze na krátkou dobu, když jej osvítí reflektory automobilů. Umělecké dílo je tichou připomínkou toho, že pro zastavení klimatických změn je nevyhnutelná změna stávajícího systému. V současné době při výrobě energií převládají fosilní paliva. Abychom zabránili katastrofálním dopadům na klimatické změny, nestačí přistoupit k menším úpravám bez zásadních ekologických a společenských proměn. Umělecké dílo reflektuje tuto otázku, která ve veřejném diskurzu často chybí, a podtrhuje její naléhavost.

Autorská tvorba Ovidia Antona, umělce rumunského původu, který vyrůstal a žije ve Vídni, má angažovaný podtext. Kouzlo jeho děl spočívá v jednoduchosti vizuální formy (video, objekt nebo kresba), která je naplněna silnou výpovědí. V širším slova smyslu pracuje Anton s apropriací i recyklací objektů svázaných s veřejným prostorem. Ve svém díle se pohybuje mezi různými kulturami, sociálními vrstvami, politickými skutečnostmi a snaží se o jejich vzájemné provázání, případně o narušení zažitých struktur a z nich vyplývajících sociálních konsekvencí.

Dílo System Change!, které se stalo leitmotivem Antonovy brněnské výstavy, je umístěno v potemnělé zadní části výstavního sálu. Na výstavě budou dále k vidění čtyři videa.

Výměna citronů v Lefkosia a Lefkoşa (2015, 7:31 min.) – autor zde porovnává kvalitu citronů, které byly pěstovány ve dvou různých politických systémech. Eskalace národního napětí na Kypru probíhá od padesátých let mezi komunitami kyperských Řeků a Turků do dnes.

Součet 100 g kmínu (2009, 7:49 min.) je nejstarším autorovým dílem na výstavě. Autor odcizí v obchodě balíček kmínu, donese jej domů, spočítá jeho obsah, výsledek zaznamená na jeho obalu, obal zalepí a vrátí jej do obchodu na místo, odkud jej vzal.

Street Cat Deluxe (2013, 37:30 min.) je mnohovrstevnaté vyprávění o problémech v turecké metropoli Istanbulu, kde se vzájemně propojují otázky gentrifikace, lidských vztahů a divokých domácích zvířat.

Smells Like Paradise (2016, 42:27 min., realizováno spolu s Alexandru Bălăşescu) vypráví opačné, paralelně namířené příběhy dvou psů, které se odehrávají ve dvou městech. Bukurešť je městem toulavých psů, kde fenka, původně z Vídně, nachází svobodu. Vídeň, místo byrokraticky regulovaného vztahu se zvířaty, kde toulavý pes nachází svůj nový domov. Zvířata komentují koexistenci psa a člověka a rozjímají o vyhnanství, migraci a strukturách politické moci.

Všechna videa můžete sledovat z dvaceti pěti taburetů Cabanon (LC14 01). Autorská série vznikla z pozůstatků expozic ve vídeňském výstavním pavilonu Secession. Je to akt upozorňující na neudržitelný výstavní provoz a plýtvání materiálem. Dokonale optimalizovaný Le Corbusierův Tabouret Cabanon (LC14 01) je krabice o rozměrech 43 x 27 x 43 cm a slouží jako sedací nábytek.

Ovidiu Anton (*1982, Temešvár) žije a pracuje ve Vídni. Studoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni v ateliéru Performativního umění a sochařství Moniky Bonvicini. Vystavuje napříč Evropou, například ve Future Museum v Českém centru v Bukurešti (2017), Kunstmuseum Liechtenstein (2017), Graz Museum (2015), OFF-Biennale Budapest (2015), MAK – Rakouské muzeum užitého a současného umění ve Vídni (2015) a v kulturním centru Tobacco 001 v Lublani (2014).