TS: Ocenení na 15. ročníku Národnej ceny za dizajn 2018

12. 10. 2018Artalk Infoservis

Ocenení na 15. ročníku Národnej ceny za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn

Národná cena za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn je vyhodnotená. 12. októbra sa v Novej Cvernovke v Bratislave konal slávnostný galavečer, počas ktorého boli vyhlásené mená víťazov v kategóriách Profesionálny dizajn, Študentský dizajn a Dizajn s pridanou hodnou. 

Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky vyhlásilo už 15. ročník súťaže Národná cena za dizajn. Ocenenie sa striedavo udeľuje za produktový a komunikačný dizajn. Práve rok 2018 patril komunikačnému dizajnu a prihlasovať sa do neho mohli práce, ktoré vznikli v priebehu rokov 2016 a 2017. 

Do súťaže sa prihlásilo spolu 252 prác, ktoré následne v 2 kolách hodnotila medzinárodná porota v zostave Eva Kašáková (Slovensko), Juraj Blaško (Slovensko), Ayşegül İzer (Turecko), Kathrin Pokorny-Nagel (Rakúsko), Tomasz Bierkowski (Poľsko), Marek Pistora (Česká republika) a Sven Lindhorst-Emme (Nemecko). 

Do 2. kola postúpilo 160 prác, z ktorých 87 porota posunula na finálovú výstavu a zároveň vybrala víťazov v kategóriách: Profesionálny dizajn, Študentský dizajn a Dizajn s pridanou hodnotou. Porota zároveň udelila špeciálnu Cenu poroty a navrhla Cenu za kultúrny prínos v oblasti dizajnu, ktorú udeľuje Ministerstvo kultúry SR. Výsledky a mená autorov ocenených diel boli vyhlásené počas slávnostného galavečera, ktorý sa konal 12. októbra v kultúrnom centre Nová Cvernovka v Bratislave. 

Riaditeľka Slovenského centra dizajnu, Mária Rišková, zhodnotila rozbeh tohto ročníka NCD: „Národná cena za dizajn sa za 25 rokov svojej existencie stala ideálnou príležitosťou predstaviť výber z najkvalitnejších diel, ktoré u nás vznikajú v oblasti dizajnu. Rozdelenie súťaže na produktový a komunikačný dizajn prinieslo intenzívnejšiu konfrontáciu jednotlivých výsledkov práce dizajnérov a možnosť sledovať trendy a vývoj na scéne jednotlivých druhov dizajnu. Tento ročník nám znovu potvrdzuje, že súťaž má významné miesto v našich aktivitách, trvá záujem autorov i klientov o účasť v súťaži. Teraz sme v SCD zvedaví na reakcie na výsledky súťaže. Vždy si radi vypočujeme nové podnety k samotnej súťaži, ale najviac nás zaujímajú komentáre k dielam na výstave a výsledkom. Tie nám pomáhajú lepšie pochopiť aktuálnu scénu dizajnu, potreby klientov, názory i mieru záujmu verejnosti.“  

Rozvoj Národnej ceny za dizajn nie je možný bez podpory jej partnerov, najmä generálneho partnera Slovenského centra dizajnu J&T Banky. „Každému klientovi našej privátnej banky plníme jeho individuálne požiadavky, pretože vo svete financií má svoju špecifickú identitu. Práve tu vidím paralelu s dizajnom, keď aj dizajnér komunikuje a prezentuje určitú špecifickú črtu. Slovenský komunikačný dizajn je naozaj na svetovej úrovni a ja som rada, že ho môžeme podporovať a propagovať. Aj víziou Národnej ceny za dizajn je priblížiť práce slovenských dizajnérov čo najväčšiemu počtu ľudí,“ povedala riaditeľka J&T Banky Slovensko Anna Macaláková. 

Nielen víťazné práce si verejnosť môže od 9. októbra do 25. novembra pozrieť na výstave v priestoroch Fakulty architektúry STU v Bratislave. Všetky práce, ktoré postúpili na výstavu, sme zverejnili aj na sprievodnej webovej platforme  HYPERLINK "http://www.ncd2018.tumblr.com/"www.ncd2018.tumblr.com. Stránka obsahuje fotografie a krátke informácie o jednotlivých prácach v slovenskom aj anglickom jazyku. 

Predstavujeme ocenené práce 15. ročníka Národnej ceny za dizajn – Komunikačný dizajn: 

Profesionálny dizajn – 1. cena

Spis 44 – knižný dizajn 

Autor: Samuel Čarnoký

Klient: Lena Jakubčáková

Autorská kniha fotografky Leny Jakubčákovej Spis 44 predstavuje súbor fotografií zo slovenských väzníc, ktoré vznikali počas takmer trojročného projektu (2007 – 2010). Pôvodný názov projektu „V odlúčení“ je svedectvom o živote väzňov a výborne vystihuje nielen atmosféru knihy, ale aj autorkin citlivý prístup k téme. Väzba, obálka a typografia knihy evokujú zložku (spis) z väznice. Minimalistický dizajn a modré plátno použité na obálke sú odkazom na farbu väzenských uniforiem. Titulný list ukrýva zapečatený odkaz s úvahami odsúdených o slobode. Súčasťou knihy sú aj odtlačky pečiatok, ktoré vyrobili sami väzni. Krst publikácie s účasťou fotografovaných väzňov sa uskutočnil v košickom Ústave na výkon väzby.

Hodnotenie poroty

Porotu nadchla úprava knihy – väzba, layout, písmo, kvalita tlače aj finalizácia so zapojením samotných odsúdených. Fotografie sú samy osebe silným zážitkom, no celkový dojem je výrazne zosilnený grafickou úpravou publikácie. Cítiť dlhodobé úsilie, ktoré dizajnér aj autorka venovali knihe, vďaka čomu sa podarilo vyladiť aj tie najmenšie detaily.

Profesionálny dizajn – 2. cena

BRaK — Bratislavský knižný festival 

Autor: Matej Vojtuš

Klient: BRaK

Komunikačný dizajn pre BRaK – festival vydavateľov, ilustrátorov, autorov, grafikov, typografov a všetkých priateľov peknej knihy. Témou štvrtého festivalového vydania bolo Zrkadlenie / Krajina za zrkadlom. Autor pre festival vytvoril sériu variabilných ilustrovaných prvkov, ktoré boli voľne inšpirované abstraktnými grafickými motívmi z knihy Mauricea Pillarda Verneuila Abstraktné art deco ornamenty z kaleidoskopu (1920). Reakciou na tému „Zrkadlenie“ je práve využívanie opakovania motívov, ktoré na seba nadväzujú. Autor sa inšpiroval aj technikami ručnej kníhtlače (vzorované a mramorované papiere). Súčasťou riešenia je autorské písmo a kaleidoskop, ktorý bol vytvorený ako reklamný predmet počas festivalu.

Hodnotenie poroty

Autor spracoval tému festivalu „Zrkadlenie“ do komplexu jednoduchých grafických črepín, z ktorých vytvára mozaiku – kaleidoskop obrazcov. Tie fungujú v pozitívnej i negatívnej verzii, zároveň ich farebná škála umocňuje dojem krajiny. Autorské písmo je bonusom, ktorý dáva celej identite osobitý charakter. Porota ocenila kompaktnosť, s ktorou dizajnér vystaval jednotlivé prvky identity (hlavný vizuál, katalóg, noviny s programom, plagáty s rôznym programovým obsahom) a zároveň všadeprítomnú voľnosť. Podarilo sa mu obísť klišé témy knižných festivalov, no identita pritom stále pôsobí veľmi inkluzívne. 

Profesionálny dizajn – 3. cena

Kolekcia čokolád NAŠA LYRA 

Autor:  Michal Slovák

Klient: Lyra Chocolate, s. r. o.

Obalový dizajn pre edíciu ručne vyrobených čokolád so slovenskými surovinami NAŠA. Obalový dizajn hravou formou odkazuje na slovenský pôvod čokolády a spoluprácu so slovenskými farmármi. Forma čokolády je rozdelená na 8 častí, tento počet je referenciou na 8 slovenských krajov. Každá časť má iný tvar (ktorým reaguje na spôsob života v danom kraji) a krátky sprievodný text v príznačnom nárečí. Kraftový papier a nálepky podčiarkujú ručnú výrobu. Nálepky sú v rôznych farbách a tvaroch a vytvárajú tak originálny podpis charakteristický pre použité ingrediencie – mak, tekvicu, čili, ľan alebo slnečnicu. Folklórne motívy sú inšpirované tradičnými vzormi a majú moderné stvárnenie.

Hodnotenie poroty

Vynikajúca ukážka toho, ako dokáže dizajn rozpovedať príbeh, ktorý je za vznikom produktu a kvalitatívne tak zvýšiť jeho hodnotu. Spracovanie obalového dizajnu je na vysokej úrovni, použité tlačové techniky a materiály skvelo zodpovedajú ideovému odkazu, ktorý chcel klient touto kolekciou odovzdať zákazníkovi. Balenie čokolád funguje bez problémov aj samostatne – ako celok sa edícia čokolád stáva doslova suvenírom či hodnotným darčekom.

Študentský dizajn

Štart je Cieľ – vizuálna identita

Autor: Tereza Maco

Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Katedra vizuálnej komunikácie

Pedagóg: doc. Mgr. art. Pavol Bálik, ArtD.

Vizuálna identita k výstave diplomových prác študentov ateliéru Typolab na VŠVU v Bratislave. Výstava má za cieľ poukázať na súčasný stav študentského grafického dizajnu a prezentovať najlepšie práce na poli experimentu a typografie. Identita je postavená na „športovom“ zápale – študenti sú prezentovaní ako vrcholoví športovci, ktorí sa svojím úsilím snažia dostať do cieľa.

Hodnotenie poroty

Označiť prácu za sviežu a dynamickú býva zvyčajne klišé, no v tomto prípade je to snáď najvýstižnejšia charakteristika. Všetko – od namingu cez výber typografie, farebnosť, propagačné materiály (nášivky, šály, ponožky), lepiacej pásky ako orientačného systému v priestoroch výstavy, použitia vlajok ako súčasti identity v priestore inštalácií prác študentov až po katalóg, v ktorom dizajnérka spolupracovala s fotografmi, sú na vysokej vizuálnej aj koncepčnej úrovni. Tlieskame – nie v cieli, ale na štarte profesionálnej dráhy študentky.

Dizajn s pridanou hodnotou

Čierne diery: Technické pamiatky na Slovensku

Autor: Ondrej Gavalda

Klient: Čierne diery

Grafický návrh zemepisných príručiek, grafík a máp technických pamiatok pre Čierne diery. Združenie popularizujúce priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska dodnes vydalo edície pre mestá Bratislava, Trnava a Prešov. Mapy uvádzajú presnú polohu zhruba 40 objektov, najzaujímavejšie sú prezentované aj ako ilustrácia so sprievodným textom. Nevznikli by bez pomoci lokálnych znalcov a slúžia ako sprievodcovia málo známymi zákutiami. Grafický dizajnér Ondrej Gavalda zvolil pre historickú tému pamiatok sviežu farebnosť, podobnú sójovým farbám risografickej tlačiarne Risomat – poznávacím znakom Čiernych dier. 

Hodnotenie poroty

Projekt Čierne diery oslovil porotu skvelým grafickým stvárnením ilustrácií priemyselných pamiatok, ktoré sa spolu s výraznou farebnosťou stali identitou projektu. Fungujú aj samostatne ako predajné riso-tlače, ktorých kúpou fanúšikovia môžu podporiť projekt. Myšlienka industriálnych máp sa dá ľahko šíriť nielen na ďalšie regióny, ale aj na ďalšie štáty. 

Cena poroty

Redizajn

Autor: Andrej Barčák

Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Katedra vizuálnej komunikácie

Pedagóg: doc. Mgr. art. Pavol Bálik

Pod pojmom redizajn rozumieme proces prenosu funkčných vlastností pôvodného dizajnu na nový a jeho prispôsobenie novovzniknutým podmienkam. V praxi sa však tento pojem často zamieňa s názvami jeho individuálnych techník, ako napr. facelift, rebranding, tuning, reduction alebo reform. Projekt Redizajn má za úlohu sprehľadniť význam a používanie tohto pojmu. Autor preto navrhuje 7 základných spôsobov redizajnu a to: Refresh, Revízia, Reštart, Retuš, Revival, Receive a Hack. Každá z týchto kategórií obsahuje jej presnú definíciu a má jasne stanovené pravidlá. Teoretickým základom projektu sú rozhovory s dizajnérmi a podrobný prehľad histórie dizajnu loga. Hlavným výstupom projektu Redizajn je publikácia – evolučný kruh knihy – ktorej forma sa mení a prispôsobuje príslušnej technike. 

Hodnotenie poroty

Ukážka grafického „Gesamtkunstwerku” – autor pútavo spracoval teoretickú časť témy, ktorú previedol do dokonalosti rozpracovaním v každej zo siedmich navrhovaných metód redizajnu.

Cena za kultúrny prínos v oblasti dizajnu 

Vladislav Rostoka

Vladislav Rostoka je jedným z kľúčových grafických dizajnérov 20. storočia na Slovensku a jeho dielo patrí k základným hodnotám nášho grafického dizajnu.

Narodil sa 18. mája 1948 v Gbelciach. Študoval na Strednej umeleckopriemyselnej škole u profesora Rudolfa Filu a na Vysokej škole výtvarných umení u profesorov Dezidera Millyho a Oresta Dubaya. 

Po skončení štúdia pracoval od roku 1973 ako grafický dizajnér v slobodnom povolaní. Tvoril kultúrne plagáty, knižné obálky a typografiu kníh, ilustrácie do kníh, logotypy a informačné systémy inštitúcií, výstavné katalógy, kalendáre. 

Realizoval knižné edície Nová próza a Malá edícia svetových autorov vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ, edície Labyrint a Rovesník vo vydavateľstve Smena, Čítanie študujúcej mládeže a Svetová tvorba vo vydavateľstve Tatran, edíciu Priatelia v Mladých letách.

Jeho dielo dominovalo generačným výstavám Plagát a grafický design v roku 1979 a 1981.

Neskôr pôsobil ako umelecký riaditeľ grafického štúdia Rabbit&Solution (1994 až 2006). V roku 2007 si založil svoje vlastné grafické štúdio Rostoka Graphic atelier a dodnes tvorí v Bratislave.

Počas svojej kariéry vytvoril vyše 400 plagátov, 250 logotypov a 1 000 kníh a katalógov. Za svoju prácu získal viac ako 80 ocenení, zúčastnil sa na vyše 600 skupinových výstavách a pripravil 43 samostatných výstav pod spoločným názvom Typografi(k)a. 

Vladislav Rostoka svojou originálnou prácou posunul vývoj v oblasti grafického dizajnu na Slovensku, zasiahol do všetkých jeho disciplín, no dominantná je jeho práca v oblasti tvorby knihy. Rozsiahlosť jeho diela vzbudzuje rešpekt aj preto, že úpravy kníh komponuje ako zložité štruktúry písma a obrazu, v ktorých je dotiahnutý každý detail. 

Medzinárodná porota Národnej ceny za dizajn 2018 prijala nomináciu Vladislava Rostoku na Cenu za kultúrny prínos v oblasti dizajnu s nadšením a ďakuje mu spolu so Slovenským centrom dizajnu za polstoročie tvorivej práce.

Sprievodné podujatia k NCD 2018 – KD

Výstava prác finalistov Národná cena za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn 

9. 10. – 25. 11. 2018 

Fakulta architektúry STU, Bratislava, Námestie slobody 19 

Otvorené streda – nedeľa 13.00 – 18.00, utorok 10.00 – 18.00

Cieľom výstavy finalistov súťaže Národná cena za komunikačný dizajn 2018 je aj predstaviť verejnosti detaily tvorby grafických dizajnérov. Čo je to layout? Lacetka? Čo to znamená vybrať papier? Ako môže písmo ovplyvniť celý projekt? Návštevníkom chceme v skratke a prostredníctvom vybraných pojmov z praxe predviesť množstvo rozhodnutí, ktoré musí dizajnér urobiť pri svojej každodennej práci. Výstava bude prebiehať v priestoroch Fakulty architektúry na dvoch rôznych miestach. Prvá časť – uvítacia, ideová – bude vo foyer budovy, druhá časť – v priestoroch bývalej kotolne – bude mať podobu klasickej prehliadky prác finalistov.

Výstava predstaví 87 prác finalistov, ako aj víťazné práce, ktoré uspeli v kategóriách Profesionálny dizajn, Študentský dizajn, Dizajn s pridanou hodnotou a špeciálnou cenou poroty. Počas jej trvania sa budú konať komentované prehliadky výstavy, programy pre rodiny s deťmi aj rôzne odborné podujatia. 

Kurátorka: Eva Kašáková

Architekti výstavy: Peter Liška, Matúš Lelovský

In the Midl Design Forum*

konferencia

12. 10. 2018

13.00 – 17.00, Ateliér Svetlík, Nová Cvernovka, Račianska 78, Bratislava

Šiesty ročník edukatívneho a networkingového podujatia In the Midl Forum je tematicky zameraný na spoluprácu grafických dizajnérov a klientov.

Organizátor: In the Midl Forum

Prezentujúci: Michal Slovák a Lyra Chocolate, Miša Chmeličková a Curaprox, Martin Bajaník a YEME, a ďalší

Galavečer NCD 2018

12. 10. 2018

19.00, Nová Cvernovka, Račianska 78, Bratislava

Slávnostné vyhlásenie výsledkov Národnej ceny za dizajn 2018 – komunikačný dizajn.

Moderátor: Tomáš Hudák

Réžia: Martin Hasák 

Diskurz dizajnu: Grafický dizajnér autorom?

diskusia

18.10.2018 

18.00, Galéria Medium VŠVU, Hviezdoslavovo nám. 18, Bratislava

Témou diskusného večera bude reflexia dizajnérskeho prístupu absolventov Katedry vizuálnej komunikácie. Z akého dôvodu sa vyvinula preferencia kultúrnej a estetickej hodnoty výstupu nad hodnotou komerčnou a komunikačnou?

Koncepcia: Anka Ulahelová

Moderátor: Braňo Matis

Hostia: Ján Šicko, Juraj Blaško, Ľubica Segečová, Martin Bajaník

Dizajnéri architektom

blok prednášok

24. 10. 2018

14.00, FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava

Tematický prednáškový blok o spolupráci grafických dizajnérov s architektmi – od dizajnu výstav, cez orientačné systémy v budovách a verejných priestoroch až po knihy, katalógy, časopisy a ročenky architektúry.

Koncepcia: Eva Kašáková

Prednášajúci: Petr Babák / Laboratoř.cz, Lubica Segečová, Peter Liška a Matúš Lelovský

Komentovaná prehliadka výstavy NCD 2018

25. 10. 2018

17.30, FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava

Komentovaná prehliadka výstavy pre širokú verejnosť s kurátorkou Evou Kašákovou a prizvanými vystavujúcimi autormi.

Marek Cina: Papierová maskovačka*

workshop pre deti a ich starých rodičov

28. 10. 2018 (nedeľa)

16.00, FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava 

Medzigeneračný workshop papierových masiek bude zameraný na skladanie masiek v princípoch a návodoch, ktoré zostavil výtvarník Marek Cina. Príďte si vyrobiť vlastnú masku.

Autor: Marek Cina

Kedy bude mať štát dobrý dizajn?

panelová diskusia

7. 11. 2018 (streda)

17.30, FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava 

Panelová diskusia na tému verejného obstarávania grafického dizajnu, o jeho problémoch a hľadaní možných riešení, s účasťou dizajnérov a obstarávateľov.

Koncepcia: Únia grafických dizajnérov Slovenska

Moderátor: Patrik Garaj

Jan Rajlich a Jiří Rathouský v zbierkach Moravskej galérie v Brne

prednáška

13. 11. 2018 (utorok)

18.00, Satelit, Hurbanove kasárne, Kollárovo nám. 10, Bratislava

Kurátorka grafického dizajnu Moravskej galérie v Brne Marta Sylvestrová predstaví vo svojej prednáške obsah a význam najnovších akvizícií zbierky grafického dizajnu MG, získaných z dvoch pozostalostí významných osobností českého grafického dizajnu Jana Rajlicha a Jiří Rathouského.

Prednáška sa koná pri príležitosti prezentácie časopisu Designum 3/2018.

Prednášajúca: Marta Sylvestrová

Písmo pre školy 

panelová diskusia

14. 11. 2018

17.30 FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava

Súčasné písané písmo, ktoré sa používa na školách, má mnoho nevýhod pre žiakov, učiteľov a grafických dizajnérov. Chceme preto spoločne hľadať riešenie v podobe nového spojitého, písaného písma.

Koncepcia: Martina Rozinajová

Moderátor: Tomáš Hujdič alias pán Mrkvička

Marek Cina: Papierová maskovačka*

workshop pre širokú verejnosť

21. 11. 2018

17.00, FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava 

Workshop papierových masiek pre širokú verejnosť bude zameraný na skladanie masiek v princípoch a návodoch, ktoré zostavil výtvarník Marek Cina. Príďte si vyrobiť vlastnú masku.

Autor: Marek Cina

Finisáž výstavy

komentovaná prehliadka výstavy a vyhlásenie Ceny verejnosti a Ceny detského návštevníka

25. 11. 2018

17.30, FA STU, Námestie slobody 19, Bratislava

Komentovaná prehliadka výstavy pre širokú verejnosť s kurátorkou Evou Kašákovou a prizvanými vystavujúcimi autormi a vyhlásenie posledných dvoch cien – verejnosti a detského návštevníka.

Na všetky podujatia je vstup voľný. 

Na podujatia označené * sa trebaregistrovať. 

Kontakt a registrácie: Helena Cibulková, +421 918 110 247,  HYPERLINK "mailto:helena.cibulkova@scd.sk"helena.cibulkova@scd.sk