TZ: Roman Vondrouš

Roman Vondrouš / Dostihy / Galerie Fons / Pardubice / 13. 10. - 30. 11. 2018

DOSTIHY (2000 - 2013)

O fotografování dostihů jsem se vážněji začal zajímat ke konci minulého tisíciletí, kdy jsem ještě s kinofilmovými fotoaparáty značky Pentax začal objevovat jejich nevšední kouzlo. Tehdy to však nebyly pouhé dostihy, které jsem fotograficky zaznamenával, ale jako správný pardubičák jsem nesměl opomenout ani další nejznámější fenomény města sportu. Plochodrážní Zlatou přilbu, basketbal nebo hokejová utkání, a tak, pokud se naskytla příležitost, snažil jsem se nechybět u žádné ze sportovních akcí, na kterých se daly pořídit zajímavé záběry. Ze všech těchto akcí mne však čím dál více fotograficky oslovovaly dostihy. Po boku dalších výborných sportovních fotografů z Pardubic jsem se v prvních letech snažil zachycovat všechny situace, které mi přišly pod spoušť fotoaparátu. Jak však čas běžel a především v době, kdy na scénu postupně přicházela digitální technika, usoudil jsem, že bych do svých snímků rád vnesl kreativnější a neobvyklejší pohledy, které samotní dostihoví návštěvníci nebo diváci u televizních obrazovek nemají příležitost shlédnout. Toto by však nebylo možné bez absolvování stovek dostihových dní a uvědomění si faktu, že dostihy nejsou pouhým závodem žokejů na koních, ale nabízejí souhru adrenalinu, výtvarné stránky a zajímavých světelných okamžiků.

Vystavené fotografie z cyklu DOSTIHY pocházejí z let 2000 až 2013. V tomto období jsem fotografoval převážně černobíle, respektive i po nástupu digitální éry jsem je převáděl do černobílé škály. V roce 2013 se mi dostalo dosud nejvýznamnějšího ocenění - vítězství ve sportovní kategorii v nejprestižnější fotožurnalistické soutěži na světě WORLD PRESS PHOTO, a to za soubor dvanácti fotografií z českého dostihového prostředí. Byl to i jakýsi milník, protože od tohoto okamžiku již ve focení dostihů pokračuji výhradně barevně a poslední dva roky se nezaměřuji na pouhé zachycování momentů na dostihové dráze, ale svoji tvorbu doplňuji i o situace ze zákulisí. A právě díky této nevyčerpatelné pestrosti zůstávám i nadále dostihům fotograficky věrný.

Roman Vondrouš

Rodák z Pardubic, absolvent Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě a v současnosti student doktorského programu na ITF. V roce 2013 získal první cenu v kategorii Sport v prestižní fotografické soutěži World Press Photo a v letech 2016 a 2017 obdržel dvě druhá místa v jedné z dalších významných světových žurnalistických fotosoutěží Pictures of the Year International. V soutěži Czech Press Photo je držitelem více než dvou desítek ocenění (mj. i Grant pražského primátora k fotografování proměn hlavního města). V roce 2013 mu byla udělena Cena rektora Slezské univerzity v Opavě za mimořádné úspěchy v oblasti fotožurnalistiky. Od roku 2005 je fotoreportérem České tiskové kanceláře, kde se každodenně věnuje agenturnímu fotozpravodajství. Fotografoval na letních i zimních olympijských hrách: 2008 – Peking, 2010 – Vancouver, 2014 – Soči. Ve svém volném čase pracuje na vlastních projektech, kdy stěžejní část jeho tvorby zaujímají dostihy, a to jak už jejich sportovní stránka, tak především v poslední době jejich zákulisí. Pracoval však také na dalších obsáhlejších či kratších dokumentárních cyklech, např. Fragmenty metropole, Myslivecké lovy, Noční kluby, Erotické plesy, Chataři nebo Punkové hudební festivaly.