Artalk.cz

denní tisk 1. 10. 2018

Jan H. Vitvar napsal pro Respekt recenzi výstavy Jiřího Petrboka ve Veletržním paláci Národní galerie. Výstavě přisuzuje tři unika – prezentována jsou nejen autorova díla, ale i věci umělců, které parafrázuje (například Jeffa Koonse nebo Krištofa Kinteru), Petrbokovi je vyhrazen prostor ochozu Malé dvorany, kde samostatně čeští umělci prakticky nevystavují a konečně, výstava je mimořádně kvalitní: „Hořící srdce je bezesporu Petrbokovou nejpolitičtější výstavou. Autor v ní reflektuje svou vnitřní podrážděnost a rostoucí frustraci.“

Klára Čikarová připravila pro časopis Týden rozhovor s Jiřím Pospíšilem, který vede Museum Kampa. Mluvilo se o zaměření instituce na umění československých emigrantů, na plánované výstavy (příští rok bude jedna věnována stoletému jubileu Medy Mládkové) i osobním Pospíšilově vkusu. Rozdíl mezi uměním a politikou vidí především v přesvědčování ostatních o své pravdě: „Umělci, pokud je opravdový, je ale jedno, co si ostatní myslí o tom, co dělá. Jeho cílem je vyjádřit své já nezávisle na tom, jestli to ostatní přijmou.“

Druhý text Čikarové v Týdnu se věnuje dvěma plánovaným pomníkům – Janu Palachovi, který bude dokončen před někdejším Federálním shromážděním (dle návrhu Miroslava Chlupáče a Karla Pragera) a sv. Jane Nepomuckého v Nepomuku. Pro zdejší kruhový objezd vypsaná výtvarná soutěž má již dva roky vítěze (Jana Kovalčíka), z recese je zde však osazen Nepomucký ve formě sádrového trpaslíka. Vybrané dílo totiž městu přišlo příliš avantgardní.

V Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích probíhá výstava Arnošta Paderlíka, který se věnoval sochařství, grafice nebo ilustraci. „Aktuální retrospektiva v Litoměřicích připomíná všechny oblasti tvorby umělce, který by v příštím roce oslavil stovku. Nejvíce se ale zaměřuje na období 60.–80. let, kdy byl nejplodnější,“ píše Michaela Šmerglová v Týdnu a dodává, že k vidění jsou i ponurá díla z doby Protektorátu.

V pražské galerii Czech Photo Centre vystavuje fotograf Oleg Homola a jeho synové Honza (malíř) a Matěj (amatérský fotograf). „Po pravdě řečeno, jednotlivé položky expozice jsou sice po stěnách na první pohled umístěny trochu nahodile, nicméně důležitý je jejich vnitřní příběh, a ne časová chronologie,“ charakterizuje výstavu Jan Šída v deníku Právo. Poukazuje tak na fakt, že každý z autorů se věnuje poněkud jiné tvorbě.

V pražské Ville Pellé byla otevřena výstava ilustrátora Bohumila Konečného – informují nedělní Události v kultuře na ČT art.