TZ: Petr Skala

Petr Skala / Spatřit světlo / Galerie Pro arte / Praha / 14. 9. – 28. 9. 2018

Výstava SPATŘIT SVĚTLO v Galerii Pro arte je menším ohlédnutím za tvorbou Petra Skaly, oceněného na letošním ročníku filmového festivalu Marienbad za celoživotní přínos v oblasti experimentálního filmu. Spatřit světlo je přehledovou výstavou umělcovy tvorby od šedesátých let. Zároveň je i vzpomínkou na mladistvé hříčky, první lásky a zklamání, ale také pietou zemřelé lásce.

Výstava představuje Petra Skalu (nar. 1947) jako uměleckého solitéra, který celý svůj život zasvětil práci s obrazem, ale protože stál vždy stranou, mimo mainstreamové proudy, a navíc za železnou oponou, světového renomé se mu dostalo až v pozdějším věku. Symbolický vstup do expozice znázorňuje momentka zachycujícího mladého Skalu s kamerou během návštěvy Leonida Brežněva v socialistickém Československu. Jedná se o ojedinělý záznam Petra Skaly v sociálně-politickém kontextu. Umění a svoboda pro něj čněly nade vším; jak sám přiznává, pařížské protesty, jež zachytil během květnových protestů 68, považoval již tehdy za naivní. Vědomě se rozhodl pro společenskou izolaci, aby se plně ponořil do spiritualismu a studia kabaly. Slovy Jindřicha Chalupeckého: „Člověk je pokračovatel, ne-li dokonatel stvoření, a k tomu musí být svobodný. To je výsada, a to je tragika člověka. Takový je člověk Petrarcův, ‚hned roven andělu, hned hadu‘, zmítaný nesrozumitelným neklidem – strachem ze smrti, touhou po slávě, potřebou tvořit…“

Ve smyčce bude promítán výběr filmů od konce 60. do první poloviny 90. let, od ryze abstraktních snímků využívajících rozmanitých výtvarných technik po filmové experimenty natáčené na tzv. blank, 16 milimetrový pomocný laboratorní materiál. Diváci si budou moci prohlédnout filmařskou aparaturu Petra Skaly, jeho první filmové kamery a také rydla, tuše a barvy, kterými jednotlivá filmová okénka koloroval. Leitmotivem výstavy je postava konkrétní ženy, kterou umělec vzpomíná jako svou první lásku. Spatřit světlo oslavuje filmaře jako průkopníka hand-made filmu a světlo jako takové, chápané jako tvořivá síla, prolínající se Skalovou filmografií.

Na vernisáži bude v premiéře představen Skalův nejnovější počin Panorama (2018). Panorama, diorama nebo cosmorama jsou působivé názvy obrazových atrakcí z 18. a 19. století. Spojuje se v nich zvídavost exaktní vědy s až romantickou touhou zhlédnout cizokrajná města a krajiny ve velkorysých iluzivních výstavních projektech, aniž by bylo nutné cestovat stovky nebo tisíce kilometrů daleko. Jedno z takových děl namaloval roku 1844 Carl Thieme. Jeho tří a půlmetrové cosmorama zobrazuje Staré Město, Nové Město, Malou Stranu a Hradčany, které jsou zachyceny z Letné od bastionu sv. Máří Magdalény. Právě toto dílo ze sbírky fondu, taktéž prezentované na výstavě, si Petr Skala zvolil pro svůj poslední film. Vdechl tak život Pražanům na procházce Lidovou zahradou, dnes známou jako Chotkovy sady. Přenesením Thiemova obrazu do nového média Skala výpovědní hodnotu vzácně dochované půvabné biedermeierské pragensie prodlužuje, ba dokonce uchovává pro chvíle, kdy dílo nalezne nového majitele, přestože ji v intermezzu rozbíjí do absurdních rozměrů a svým způsobem aktualizuje.