Artalk.cz

TZ: Karíma Al-Mukhtarová

Karíma Al-Mukhtarová / Vnitřní pocit / Art Space NOV / Pardubice / 17. 5. – 23. 6. 2018

Karíma Al-Mukhtarová: Vnitřní pocit

vernisáž: 16. 5. 2018 v 19h

Karíma Al-Mukhtarová Artistic Statement – Umělecké prohlášení

Ve své práci kombinuji více přístupů. Pracuji převážně s objekty, site-specific instalacemi, texty a performancemi. Hlavním a dlouhodobým motivem mých prací je identita a tradice.

Mí rodiče jsou cizinci. Narodila jsem se a vyrostla v jiné zemi než oni. Nebylo mi umožněno se učit jejich tradice a historii. Místo toho jsem se musela učit pouze ty české. Přesto vše i po mnoha letech čelím mnoha nedorozuměním.  Na nedorozumění mám jiný názor a používám pro něj pojem: jiný pohled.

Začala jsem se učit mnoho tradičních řemesel. Nabyté zkušenosti uplatňuji jiným způsobem, který je subjektivně definován jiným pohledem. Ten může být částečně vnímán jako autentičnost nebo chyba. Druhou mou největší inspirací jsou lidi samotní. Věřím, že život je nejmocnější tvorbou.

– – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –  – – –

TEN SPRÁVNÝ MOMENT JE NOVÝ POHLED*

Neunavuje se hledáním snadných cest, ví, že by se po nich nikdy nevydala nebo snad nikam nedostala. Zásadně si život všemi rozhodnutími komplikuje, hledat jehlu v kupce sena, vrtat tlusté sklo čínským diamantem, umístit pevně skleněné skříňky na nebezpečně se houpající podstavce, nechat levitovat hlavy na bytelné stolní desce…

Na soudobé mladé umělecké scéně je nepřehlédnutelná – protože je zajímavá, posunuje se od vyšívání, přes performance, fyziku až k taxidermii a houpacím koním. Její projekty jsou náročné, ale komplexní, vyhrála řadu významných cen, vystavovala na prestižních výstavách, je exotická (tak jako všichni mimozemšťané) a komplikovaná. Součástí její vizuální práce je rovněž přirozená hra se slovy, poselstvími, statementy, básněmi, eseji a mikropovídkami. Možná to není hra, přestože se můžete zhoupnout na třímetrovém koni.  Možná jde spíš o vychýlení ze zajetých pozic, o situaci mimo naučenou rovnováhu.

Paul Gauguin se prý nezdráhal naučit jakékoli řemeslo, které se mu hodilo k vyjádření, Karíma Al-Mukhtarová zvládá řadu dovedností, jež si s mladými ženami nespojujeme, třeba sváření. Ale zas tak zvláštní to v generacích umělkyň po Věře Janouškové samozřejmě není.

Pracuje se zjevnou ošklivostí, hledá exkluzivitu protikladnou kráse. Nevyhýbá se ani lehce morbidní taxidermii, s tím souvisí i funerální a muzeální ladění výstavních exponátů a jejich kompozic. Ve skutečnosti se tato tři nastavení často prolínají.

Zajímá ji vnější forma věcí, vnější zdání, jak se věci jeví, a jak se toto jevení promítá do světa, v němž žijeme. Využívá k tomu recyklované materiály. Používá ornamenty, které se hodí k výšivce, jsou stylizované, nesou v sobě řád a zároveň je chápeme jako duchovní strukturu. Vnitřní pocit je důvodem, hnacím motorem i výslednou zprávou uměleckého zkoumání Karímy Al-Mukhtarové.

Martina Vítková

Karíma Al-Mukhtarová (1989 Praha) vyrostla v Kutné Hoře, studovala v ateliéru Jiřího Kovandy na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem, pokračovala u Jiřího Davida na pražské UMPRUM. Nyní končí studium ve škole Mileny Dopitové na Akademii výtvarných umění v Praze. Získala prestižní cenu Essl Art Award CEE a během studia pobývala v Berlíně.

* v názvu je použit jeden z textů Karímy Al-Mukhtarové k výstavě

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *