TZ: Festival PAF Olomouc finalizuje letošní program

Festival PAF Olomouc finalizuje letošní program / Olomouc / 7. 11. 2017

V rámci čtyřdenního festivalu, který proběhne od 7. do 10. prosince, se diváci setkají s umělecko-terapeutickým projektem Jonáše Strouhala Dr. Mozek, projekcí a výstavou francouzské umělkyně Pauline Curnier Jardin, celovečerním filmem německého umělce Clemense von Wedemeyera nebo radikálním „klubovým environmentem” pražského kolektivu BCAA.

S tvorbou německého umělce Clemense von Wedemeyera se zdejší publikum může aktuálně seznámit v Moravské galerii v Brně, kde je k vidění jeho výstava Nebeská havěť. Do Olomouce přijede Wedemeyer nejen blíže představit tento projekt, ale také uvést svůj celovečerní film ESIOD 2015. V něm autor vytváří vrstvu dystopické science fiction, přičemž projektuje současnou finanční krizi a virtualizaci práce, života a kapitálu do architektury „Prvního kampusu” – konstrukčního projektu rakouské Erste Bank – v nepříliš vzdálené budoucnosti.

V projektu Dr. Mozek zúročil v Praze žijící umělec Jonáš Strouhal svůj mnohaletý výzkum v oblasti neurofeedbacku, tuto terapeutickou metodu snímání mozkových vln však Strouhal s využitím technologie virtuální reality kriticky otevřel světu současného umění. Divák-pacient se ocitá v prostředí hi-tech ordinace, kde se po zapojení čidel stává pacientem-autorem a skrze VR rozhraní vyváří obrazy pouze mírou soustředění vlastní mysli. Strouhal zde klade zásadní otázky nejen o nedotknutelné povaze autorství uměleckého díla, ale i o samotné funkci umění v rámci společnosti.

Silná generační výpověď pražského kolektivu BCAA vychází ze specifik pohybu ve virtuálním prostředí, ať už se tak děje v rámci platforem pro streamování hudby, světa tekutých identit avatarů počítačových her nebo vizuálního umění distribuovaného sítí globalizovaných blogů. V rámci zdejšího světa umění, do značné míry stále vycházejícího z kritické revize moderny, tak BCAA unikátním způsobem vyznačují radikální směry vývoje pozice umění v rámci tekuté, prosíťované společnosti naší doby. Pro čtvrteční zahajovací večer PAFu připravuje kolektiv speciální site-specific event v unikátním prostoru olomouckého bunkru civilní obrany. Návštěvníci tak zažijí rituály spojené s klubovou kulturou v prostředí instalace-environmentu vystavěného okolo objektu umělce a hudebníka Olbrama Pavlíčka

„Technologie jsou modlami a nutností k přežití. Nejde nám ale o prvoplánovou kritiku současného evolučního bodu společnosti, spíše chceme ukázat jeden z možných a pro nás nejpřirozenějších scénářů: tedy svět, kde i na troskách budoucí katastrofy bude stále možné tančit,” komentují autoři svou vizi.

Za zkratkou DiStO se ukrývá Divadlo Statického Objektu – společný projekt Matěje Smetany, Martina Piačika a Jána Kraloviče. Tuto konceptuální performance lze chápat jako živou kolektivní výstavu objektového umění, jež využívá prvky divadla a „magického” potenciálu jevištních a prezentačních technologií, které autoři-kurátoři využívají k rozvíjení unikátního živého světa objektů vybraných umělců.

„Statický objekt se ocitl v pozadí, v prostoru hranice mezi nudou a nepotřebností. Není však objekt vykazující znaky stabilní pozice něčím, co umožňuje odlišný druh interaktivity? Sdílení vnímáním?”, ptají se autoři v manifestu projektu.

Film Grotta Profunda (the moody chasm) představí francouzská umělkyně Pauline Curnier Jardin na PAFu hned dvakrát. Spolu s projekcí v kinosále jej uvede také jako samostatnou výstavu v Galerii U Mloka. Výtvarná práce Pauline Curnier Jardin má charakter nejen filmového díla (instalačně velmi výrazně prezentovaného například na Bienále v Benátkách v roce 2017, kritiky hromadně označována za jedno z nejlepších děl letošního ročníku), ale prezentačně ožívá i jako dioráma, přehlídka sofistikovaných surreálných kostýmů a série akvarelů.

Součástí festivalu bude i výstava a projekce výběru finalistů 11. ročníku soutěže českých pohyblivých obrazů Jiné vize, jejímž kurátorem je v letošním roce ředitel pražské galerie Futura Michal Novotný. V rámci zakončení festivalu budou také vyhlášeni vítězové soutěže, v jejíž porotě letos zasednou Charlotte Procter, Anne Duffau a Szilvi Német. Procter reprezentuje mezinárodní platformu LUX podporující umělce, kteří se věnují tvorbě pohyblivých obrazů, a také neziskovou distribuční sít feministických filmů a videoartu Cinenova, kterou Procter blíže představí v rámci prezentace. V Londýně žijící kurátorka Anne Duffau provozuje „objevitelskou platformu pro kurátoství” A---Z sídlící v prostoru StudioRCA RiverLight, v němž Duffau dále rozvíjí program na pomezí výstav, diskuzí, performance a projekcí. Trojici uzavírá maďarská kurátorka Szilvi Német, jež stojí za budapešťským festivalem Crosstalk.

Složení poroty Jiných vizí reflektuje dlouhodobou snahu PAFu o šíření tuzemského umění pohyblivého obrazu za hranicemi země, mj. skrze vlastní distribuční platformu PAF Aport.

„Porota složená z kurátorek a teoretiček, které aktivně utvářejí podobu světového diskurzu umění pohyblivého obrazu, je tak pro finalisty Jiných vizí příslibem pro další posun jejich práce do kontextu světového umění,” komentuje složení letošní poroty kurátorka PAFu Nela Klajbanová.

Mezi již dříve uveřejněnými jmény letošního ročníku je americká umělkyně Shana Moulton. Ta svoje dílo představí v rámci dvou projekcí (Whispering Pines Pt. 1 a Pt. 2), performance nazvané This organ wants this, that organ wants that a prezentace The line where your appearance flips over into reality. V cyklu Whispering Pines rozvíjí videoumělkyně a performerka Moulton již patnáct let své alter ego, postavu tragikomického hypochondra Cynthie, v jejímž pestrobarevném světě nabývají zdravotní pomůcky a dekorační předměty magických funkcí a otevírají brány do jiných dimenzí. V rámci prezentace pak autorka přiblíží intimně autobiografickou a absurdně surrealistickou polohu své tvorby, v níž rozvíjí magický svět, beroucí si mnohé z poetiky Twin Peaks Davida Lynche, psychedelie dětských pořadů či reklam kosmetických firem.

Čtyřdenní festivalové akreditace jsou v prodeji na webu v sekci Akreditace, předprodej jednodenních vstupenek bude spuštěn v pondělí 13. 11. 2017 spolu s uveřejněním základního časového harmonogramu festivalu.

PAF Olomouc

16. Přehlídka filmové animace a současného umění

7.–10. 12. 2017

Více informací na www.pifpaf.cz

Událost na Facebooku: www.facebook.com/events/128615481192385