Artalk.cz

denní tisk 21. 8. – 26. 8. 2017

V pondělním Právu (21. 8.) Jan Šída představuje výstavu Oblastní galerie v Liberci, kde je představen výběr ze sbírky Helmuta Klewana. Na rozdíl od jiných již vyšlých článků o výstavě se Šída věnuje těm nejznámnějším malířům, jejichž díla jsou v Liberci k vidění (Picasso, Dalí nebo Chirico).

Lenka Lindaurová napsala pro pondělní Lidové novin text o výstavě Absolute Beginners v pražské galerii SVIT. Kurátoři Jaromír Novotný a Pavel Švec vybrali několik citátů z knih o pravěkém umění a přiřadili k nim díla současných českých sochařů a sochařek. „Výběr je soustředěn na vyhledání obrazového jazyka, na první stranu obrazové encyklopedie nekonečných pokusů ukázat slovy nevyjádřitelné. Takže ano, přehlídka je trochu sofistikovaná, ale vizuálně působí naprosto sevřeně a věrohodně.“

Protest proti komerčnímu využití slavné výstavní budovy Mánesu vyjádřila skupiny Bolt958 vylitím sta litrů červené barvy do Vltavy z terasy galerie. „Co by se s Mánesem mělo stát, nikdo z kritiků včetně autorů protestu přesně neví. Situace je zásadně ovlivněna faktem, že Mánes dnes drží soukromá instituce, která změnu směřování unikátního domu považuje za ekonomicky neudržitelnou,“ připomíná Andrea Procházková v Respektu.

Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB-TU v Ostravě vymezí část svých prostor pro výtvarné umění, který bude spravovat PLATO. „Propojení vědy, techniky a umění má hluboké historické kořeny a jeho význam je nezpochybnitelný i v současné době. Spolupráce s PLATO může být pro nás všechny přínosem. Doufám, že se naše světy budou prolínat a spojovat, aby vznikaly krásné obohacující projekty,“ řekl děkan fakulty Václav Snášel, který je iniciátorem celého projektu. Více v regionálním Právu z úterý 22. 8.

V seriálu Jiřího Machalického, který na stránkách Lidových novin představuje významné české galerie, přišel čas na olomouckou Galerii Caesar. „Instituce si po celou dobu trvání udržuje vysoký standard, daří se jí zabránit poklesu kvality, i když to není v dnešním komerčně zaměřeném světě nic snadného.“

Středeční (23. 8.) Lidové noviny otiskly článek Blanky Frajerové o výstavě Lubomíra Typlta v pražské DSC Gallery. Kurátor Karel Srp se snažil dostat z Typlta syntézu jeho dosavadní umělecké dráhy – vzniklo tak několik tématicky provázaných děl. Dle Frajerové jsou tak v Praze k vidění umělova nejlepší díla.

V Museu Kampa probíhá retrospektivní výstava Jaroslava Paura. Jan Šída v Právu (čtvrtek 24. 8.) rekapituluje malířův život i dílo: „Tvorba Jaroslava Paura je specifická v tom, že rozvíjí tematiku města tak, že není v českém výtvarném prostředí běžná. Autor byl absolutní solitér, a proto jeho dílo nevstoupilo do oficiálního kánonu výtvarného umění, aby se z něj stal vzor pro další umělce.“

Marek Gregor připravil pro Reflex rozhovor s Veronikou Holcovou, ženou českého velvyslance v Kanadě. V Ottawě založila galerii vystavující spolu české a kanadské umělce, v létě vystavuje sama v pražské Ville Pellé. Mluvilo se jak o jejím životě a možnostech prezentace v Kanadě, tak i o malířčiných uměleckých kořenech a inspiracích.

Klára Čikarová napsala do Instinktu článek o Maxi Švabinském, jehož práce jsou nyní vystavovány v hořické Galerii plastik. Píše hlavně o ženách, které malíře inspirovali, ale i o krajině českotřebovska, která na jeho tvorbu měla podobně určující vliv. V Hořicích je k vidění jeho raná grafická tvorba.

Současné výstavní taháky Národní galerie předtavila Monika Zavřelová v páteční MfDnes. Gerharda Richtera a Františka Skálu již vidělo sto tisíc lidí a galerie do konce prázdnin nabízí vstup až do osmi hodin večer. Na podzim budou v NG k vidění díla Maxe Pirnera nebo grafiky Václava Hollara.

Martina Buláková připravila pro sobotní Lidové noviny rozhovor s německým galeristou Reném Blockem. Mluvilo se o ztracené a opět nalezené sbírce umění pro Lidice, o mladém Gerhardu Richterovi i o tom, jak se změnil trh s uměním za posledních padesát let.

Výstava švýcarského architektonického studia Bearth & Deplazes je k vidění v Galerii Jaroslava Fragnera v Praze. „V případě ateliéru Bearth & Deplazes je zjevné, že se nesnaží za každou cenu přijít s originálními formami stavby a že se nebojí využít slovník budovaný moderní architekturou. Využívají tak třeba formální motivy jako například tvar sloupů amerického architekta Franka Lloyda Wrighta, jednoho z těch nejtvořivějších moderních stavitelů,“ píše Filip Šenk v sobotních Lidovkách a dodává, že o originalitu v jejich dílech přesto není nouze.

Zdeněk Lukeš pléduje za zachování ateliéru sochařky Hany Wichterlové v Praze. V sobotních Lidových novinách píše: „Civilizované země se proto snaží podobné prostory uchovat. V Praze teď ovšem jeden takový bojuje o holé přežití.“

Komentáře

    • Schubert

    Galerie Caesar je olomoucká galerie – ne ostravská…

      • Artalk.cz

      Je to opraveno, omlouvám se za překlep, jistěže olomoucká.
      Matěj Kruntorád

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *