Artalk.cz

denní tisk 3. – 9. 7. 2017

Nové vydání časopisu A2 ve středu 5. 7. přineslo, jako tradičně, několik příspěvků o výtvarném umění. Například recenzi Petry Hlaváčkové na knihu Atlas spontánního umění Pavla Konečného a Šimona Kadlčáka. Atlas na příkladu 25 uměleckých souborů představuje tvorbu tuzemských uměleckých samouků a přehled přírodních útvarů, pozměných lidskou invencí. Hlaváčková na knize oceňuje pečlivost zpracování tématu a vystihnutí pozice uměleckého protiproudu v 70. a 80. letech minulého století.

Další recenzi pro A2 přináší Petr Andreas, hodnotící výstavu Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně. Skála podle této recenze „bravurně ovládl“ prostor jízdárny prostřednictvím architektonického konceptu, jehož je sám autorem. Jízdárna se tak změnila na metaforu světa a mysli, stává se „mytickým bludištěm“. „Skála aktualizuje a ozvláštňuje, tvoří nový svět ze starého – procházení jím vyvolává úžas a přináší radost, potěšení, osvěžení, poznání i sebereflexi.“ uzavírá Andreas své hodnocení.

Na recenzi výstavy Františka Skály navazuje rozhovor, uskutečněný recenzentem Petrem Andreasem. Velká část rozhovoru je věnována výstavě i tvoření obecně, došlo ale i na téma cestování nebo konce světa. „(…) dobré umění se dá dělat s minimálními prostředky. Otázka je, jestli si toho v současné době někdo všimne a ocení to, pokud to ovšem neměří pět metrů a nedoprovází to atraktivní příběh, drahé technologie nebo skandál a dobré píárko.“

Třetí, nejkratší, recenzí z časopisu A2 je hodnocení výstavy Fascinace skutečností od Petry Willerthové. „Výstava současného českého hyperrealismu vznikala dlouho a bolestivě, ale výsledek stojí za to.“ začíná Willerthová svou recenzi. V ní dále píše, že výstava návštěvníkovi nabízí mnoho žánrů a témat a vyniká postupnou gradací.

Ve věku 88 let zemřel fotograf Jan Pikous, informuje v pátečním vydání Mladé fronty DNES Tomáš Lánský. Pikous nejvíce proslul abstraktními snímky vzniklými technikou vícenásobné expozice a montáží, v jeho tvorbě se nachází také barevné imprese a zátiší. Mimo ČR vystavoval opakovaně v Japonsku.

Blanka Frajerová pozvala v pátečním vydání Lidových novin na retrospektivní výstavu děl Adolfa Borna v Muzeu Kampa. „Uspořádat výstavu k ročnímu výročí úmrtí známého a oblíbeného umělce není lehký úkol. Born po sobě zanechal rozsáhlé dílo (…). Zároveň zde musela nutně figurovat i úvaha, jak tolik vystavovaného, citovaného a známého umělce znovu představit a neopakovat se.“

Lenka Lindaurová pozvala v Lidových novinách 8. 7. návštěvníky do Galerie Hunt Kastner v Praze na výstavu Viktora Pivovarova. Zatímco v Galerii Klatovy/Klenová nedávno proběhla větší malířská výstava, současná prezentace se zaměřuje na drobné kresby a objekty. „Přestože se může zdát, že jde v autorově tvorbě jen o jakýsi poznámkový aparát k většímu dílu, působí výstava jako malý zázrak.“ chválí Lindaurová atmosféru výstavy.

Zlínská redakce MF DNES tento rok každou sobotu přináší nový díl seriálu o významných osobnostech, které utvářely tvář východní Moravy od středověku po současnost. Tuto sobotu přišla řada na architekta Jana Kotěru, jehož zlínské urbanistické dílo v kontextu s jeho další tvorbou představila čtenářům Martina Malá.

Růžový tank, součást výstavy Kmeny 90 v MG, může v Brně zůstat až do září, kdy bude výstava ukončena, píše Zuzana Brandová v sobotní Mladé frontě DNES. Národní památkový ústav po jednání s magistrátem města uznal, že tank nepředstavuje trvalé poškození městské památkové rezervace, a odmítavý postoj vůči umístění tanku změnil. „Kdyby tank byl jinde než na takto exponovaném místě, ať tam stojí třeba pořád.“ dodal šéf NPÚ Brno Zdeněk Vácha.