TZ: Sam Lewitt a Cheyney Thompson

Sam Lewitt a Cheyney Thompson / Síť. Gradient. Opilecký krok. / Dům umění města Brna / Brno / 19. 4. – 30. 7. 2017

Sam Lewitt a Cheyney Thompson: Síť. Gradient. Opilecký krok.

19. 4. – 30. 7. 2017

Kurátor Karel Císař

Vernisáž v úterý 18. 4. 2017 v 17.30 h, diskuze s umělci a kurátorem výstavy v 16 h (v angličtině, tlumočeno do češtiny), tisková konference ve 13 h

Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2, Brno

První samostatná výstava amerických umělců Sama Lewitta a Cheyneyho Thompsona ve střední a východní Evropě vychází z prostorových a institucionálních podmínek Domu umění města Brna – jednak navazuje na zdejší zájem o abstraktní a systémově orientované tendence, jednak důsledně využívá symetrickou dispozici výstavního patra Domu umění. Dílo Sama Lewitta je intervencí do galerijního provozu založenou na elektrické energii, Cheyney Thompson na výstavě představuje výběr ze sochařských děl v podobě podstavců, k jejichž architektonickému návrhu využil parametrický počítačový program, nebo obrazy, které vznikly na základě algoritmů „náhodné procházky“ nebo „opileckého kroku“.

„Mohlo by se zdát, že do názvu výstavy je vložen jistý rozpor, neboť spojuje strohé vědecké termíny s expresivním výrazem. Tento protiklad je ovšem pouze zdánlivý, protože všechna slova v titulu pocházejí ze stejné vědní oblasti. Pojmy „souřadnicová síť“ a „gradient“ patří do aplikované matematiky a fyziky, přičemž „souřadnicová síť“ předepisuje určité místo a „gradient“ popisuje výkon. Totéž překvapivě platí i pro „opilecký krok“, jímž se v těchto naukách označují modely náhodných procesů,“ vysvětluje pojmenování výstavy, které vychází z názvů jednotlivých exponátů, kurátor Karel Císař.

Umělci pro výstavu v Domě umění vytvořili nové artefakty, nebo specificky upravili instalace existující. Účastník letošního 57. bienále v Benátkách Sam Lewitt své dílo More Heat Than Light (Více tepla než světla, 2015) poprvé představil v galerii CCA Wattis Institute for Contemporary Art v San Francisku a následně v basilejské Kunsthalle. Na rozvodný systém galerie napojil ultratenké topné články, představující zvětšeniny podobných technologií, užívaných pro regulaci teploty v přenosných počítačích, a „převádějící“ energii určenou k osvětlení na teplo. Tuto instalaci představil i v odlišných kontextech, včetně newyorského bytu pronajatého prostřednictvím internetové ubytovací služby Airbnb. V brněnské variantě instalace jsou tepelné články napájeny polovinou energie, která je v centrálním sále Domu umění k dispozici. Zbytek elektřiny je potom využit k osvětlení horizontálního obrazu Cheyneyho Thompsona, aby byl umocněn společný charakter výstavy. Druhá polovina tepelných článků je umístěna v poslední místnosti výstavy a spotřebovává veškerou energii, prostor tedy zůstává osvětlen pouze přirozeným světlem.

Cheyney Thompson v Domě umění představuje sérii obrazů, vytvořených speciálně pro tuto výstavu, a výběr ze sochařských děl v podobě podstavců, které poprvé použil na své dosud nejrozsáhlejší evropské přehlídce v galerii Kunstverein Braunschweig (2012–2013). Za využití parametrického počítačového programu vytvořil objekty sice odlišných tvarů, ale shodné povrchové plochy. Popírá tím charakteristické vlastnosti podstavce jako takového – vertikální objekty kvůli své výšce neumožňují cokoli prezentovat, ty horizontální jsou zase tak nízké, že slouží spíše jako odkladní stolky. Dalším sochařským dílem je ukázka z Broken Volume (2013), jež rovněž vznikla na základě aplikace algoritmu – tzv. „náhodné procházky“ či „opileckého kroku“, které se pokoušejí simulovat náhodné procesy například při burzovních spekulacích.

Instalace na institucionální úrovni navazuje na tradici abstraktních a systémově orientovaných výstav sahajících až k přehlídce Lászla Moholy-Nagye, která v brněnském Domě umění, tehdejším Künstlerhausu, proběhla v roce 1935, a rovněž k instalaci Biely priestor v bielom priestore, kterou zde v roce 1974 na jedinou noc za účelem fotografického zdokumentování vlastní tvorby realizovala trojice slovenských umělců Stano Filko, Miloš Laky a Ján Zavarský. Z hlediska prostoru si expozice klade za cíl využít symetrickou dispozici výstavního patra Domu umění. K propojení prostorových a institucionálních podmínek dochází formou vzájemně provázané instalace, v níž se přechodem ze světla do tmy, zavěšením děl na stěny či jejich položením na zem, a konečně i rytmem vertikál a horizontál odkrývají rozdíly a podobnosti v přístupech obou umělců k současným sociálním, ekonomickým a politickým problémům.

Sam Lewitt (nar. v Los Angeles, 1981) žije v New Yorku. Získal diplom na School of Visual Arts v New Yorku, navštěvoval Whitney Independent Study Program tamtéž. V nedávné době se uskutečnily jeho výstavy ve Swiss Institute, New York (2016), v Kunsthalle Basel (2016) a ve Wattis Institute for Contemporary Art, San Francisco (2015). Ve spolupráci s Richardem Birkettem připravil výstavu and Materials and Money and Crisis pro MUMOK ve Vídni (2013). Jeho práce byly prezentovány v rámci mnoha skupinových výstav, zejména na 57. bienále v Benátkách (2017), Collected by Thea Westreich Wagner and Ethan Wagner ve Whitney Museum of American Art, New York (2015), Nature after Nature ve Fridericianum, Kassel (2014), a Whitney Biennial ve Whitney Museum of American Art, New York (2012).

Cheyney Thompson (nar. v Baton Rouge, LA, 1975) žije a pracuje v New Yorku. V roce 1997 absolvoval School of the Museum of Fine Arts v Bostonu. Svou tvorbu představil na individuálních výstavách v Kunstverein Braunschweig, Braunschweig (2012) a v MIT List Visual Arts Center, Cambridge, MA (2012). Jeho práce také tvořily součást významných výstav, jako byly Collected by Thea Westreich Wagner and Ethan Wagner ve Whitney Museum of American Art, New York (2015), Abstract Generation: Now in Print v Museum of Modern Art, New York (2013), Compass in Hand: Selections from the Judith Rothschild Foundation Contemporary Drawings Collection v Museum of Modern Art, New York (2009), Whitney Biennial, Whitney Museum of American Art, New York (2008) a Greater New York v P.S.1 Contemporary Art Center, Long Island, NY (2005).

Kurátor výstavy Karel Císař (nar. v Praze, 1972) vystudoval filosofii na Univerzitě Karlově v Praze a na Ženevské univerzitě. Působí jako docent pro obor teorie a dějiny moderního a současného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Knižně publikoval mj. soubor esejů Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění (2014), za nějž byl nominován na Cenu F. X. Šaldy za rok 2014. Jako nezávislý kurátor mj. připravil výstavy Vzpomínky na budoucnost, Galerie Václava Špály, Praha (2009) a Obrazy a předobrazy, Galerie hlavního města Prahy (2013). Za svou kurátorskou a teoretickou činnost byl dosud jako jediný Čech oceněn pracovním grantem Ceny Igora Zabela za kulturu a teorii pro rok 2014.

Doprovodný program:

27. 4. v 17 h – Systémová estetika a nový materialismus – diskuze s umělcem a kurátorem Janem Brožem a s Jakubem Stejskalem (filosof a teoretik, FF UK, Freie Universität Berlin), moderuje Karel Císař

10. 5. v 17 h – Komentovaná prohlídka výstavy s lektorkou Domu umění

20. 5. – BRNĚNSKÁ MUZEJNÍ NOC

20 h – Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorem Karlem Císařem

21 h – Tempelhof – hudební performance elektronického dua střižená přímo pro prostor Domu umění

25. 5. v 17 h – Abstrakce, kalkulace a spekulace – diskuse s umělkyní Lucií Rosenfeldovou a Václavem Janoščíkem (teoretik a kurátor, AVU, FAMU), moderuje Karel Císař

31. 5. v 17 h – Komentovaná prohlídka výstavy s lektorkou Domu umění