Artalk.cz

TS: Akvizície 2016

Akvizície 2016 /Slovenská národná galéria, Bratislava

Akvizície 2016 /Zbierka starého umenia

Najvýznamnejšou akvizíciou do Zbierok starého umenia SNG za rok 2016 bola kolekcia kresieb maliara Ladislava Mednyánszkeho (1852 – 1919).

Slovenská národná galéria vlastní najväčšiu kolekciu Mednyánszkeho kresieb. Pravidelne sa snaží dopĺňať tie námety, ktoré buď súvisia s priestorom kaštieľa v Strážkach, prípadne s dôležitými témami autora. V roku 2016 sa podarilo do zbierky umenia 19. storočia získať konvolút 31 prác na papieri, pochádzajúcich z pôvodnej zbierky umelcovej netere Margity Czóbelovej, ktorá žila do roku 1972 v Strážkach.

Súčasťou prezentovanej kolekcie sú kresby a akvarely slovenských hradov (Trenčín, Beckov, Červený Kameň, Spišská Kapitula so Spišským hradom v pozadí). Ďalšou skupinou sú kresby doplnené o Mednyánszkeho zápisky písané gréckou abecedou, podobne ako jeho denníkové záznamy. V zbierke SNG je zastúpených veľmi málo diel z obdobia okolo a po roku 1900, preto sú obohatením dve kresby nábrežia v Budapešti, ku ktorým existujú olejomaľby v zbierke Maďarskej národnej galérie.

Z figurálnych námetov je v kolekcii portrét neznámeho vojaka a portrét mladíka menom Eduard Lebars, ktorého Mednyánszky portrétoval počas svojho pobytu vo Francúzsku. Z tohto obdobia sa na Slovensku nachádza veľmi málo zachovaných diel. Z talianskeho prostredia pochádzajú dva akvarely s námetom prímorského mesta v južnom Taliansku.

Najväčšia časť kresieb sa týka samotného priestoru kaštieľa v Strážkach a priľahlého parku. Ide o práce z raného obdobia autora, ako aj z čias, ktoré trávil Mednyánszky na tomto mieste počas návštev rodiny v priebehu 80. a 90. rokov 19. storočia. Objavuje sa tu téma železničného mosta cez rieku Poprad, zákutia parku, hospodárske časti panstva až po pohľady na Vysoké Tatry.

Katarína Beňová, kurátorka Zbierky umenia 19. storočia

Akvizície 2016 | Zbierka moderného a súčasného umenia

Nová akvizícia Michala Moravčíka (1974 – 2016) do zbierok SNG pod názvom Universal (2010) je pamätníkom rovnomenného sektorového nábytku, ktorého pôvodné rozloženie z „rodného“ panelákového bytu autor týmto umeleckým gestom v materiálovej i tvarovej skladbe zachoval. Moravčík prenosom zostavy nábytku z bytu do galérie vytvoril samostatne stojaci monument pripomínajúci portál, triumfálny oblúk s vlastným vnútorným priestorom pre vstup diváka. Minimalizmus a monumentálnosť inštalácie narušuje fyzický vstup diváka do vnútra objektu, z víťaznej brány tak dochádza k premene objektu na piedestál, tribúnu či vyhliadkovú vežu pre iné než „univerzálnejšie“ možnosti a perspektívy pôvodne funkčného a dnes už ustupujúceho nábytku ako zástupcu našej/jeho postsocialistickej minulosti.

Moravčík spolu s generačne blízkymi výtvarníkmi (S. Mikyta, M. Piaček, P. Kovačovský) siahal po ostalgických fosíliách. V jeho osobitej verzii archeológie súkromného a verejného priestoru bol symbolom socializmu, normalizácie a moci, ale i jeho individuálnej pamäte ready-made – bežne používaný nábytok. Michal Moravčík – výrazná osobnosť strednej generácie autorov neokonceptuálnych stratégií – nastúpil na výtvarnú scénu koncom 90. rokov 20. storočia ako absolvent štúdia sochárstva na VŠVU v Bratislave (Jozef Jankovič).

Michal Moravčík minulý rok po krátkej vážnej chorobe zomrel. Jeho charakteristickým médiom bol objekt a inštalácia. Inštalácia Universal bola vystavená na skupinových výstavách v roku 2010 – 2011 Tomáš Džadoň, Michal Moravčík: Diapozitiv (Galerie U Dobrého pastýře, Brno) a v roku 2012 Sociálna sonda 2 v koncepcii Veroniky Rónaiovej (Dom umenia, Bratislava).

Vladimíra Büngerová, kurátorka Zbierky moderného a súčasného umenia

Michal Moravčík k inštalácii Universal (2010) napísal:

„UNIVERSAL. V byte, kde som vyrastal, sme mali detskú izbu a chodbu zariadenú sektorovým nábytkom UNIVERSAL, ako i väčšina našich známych a susedov. Denne som prechádzal do detskej izby popod „víťazný oblúk“, zostavu, ktorú vymyslela moja mama. Môžem povedať, že som ju naozaj obdivoval a väčšina susedských variácií tohto nábytku mi prišla nudná a nekreatívna. UNIVERSAL sa stal fenoménom, ktorý dobyl náš obytný priestor na dlhých tridsať rokov (od roku 1971). No už v osemdesiatych rokoch upozorňovali sociológovia na unifikáciu domácností zariadených týmto nábytkom, začali sa totiž podobať jedna na druhú. Zároveň sa UNIVERSAL stal vizuálnym symbolom normalizácie na poli bytovej estetiky. Legendárny český dizajnér Jindřich Halabala, otec UNIVERSALu, by z toho určite nebol nadšený. Ideou jeho stavebnice bola dostupnosť, variabilita, praktickosť (skrine a skrinky boli hlboké, mali sme v nich takmer všetko: šaty, uteráky, topánky, lyžiarky, vysávač, kabely…), nie strata originality bytu. Po roku 2000 nastal obrat a naše domácnosti, ale i verejné inštitúcie nastúpili cestu lacnej ikeaizácie. UNIVERSAL začínal byť vzácnejší a dnes sa pomaly stáva nostalgickým zberateľským kusom. Jeho hodnotu som si začal uvedomovať, keď som sa sťahoval späť do maminho bytu, ale potreba niečo v ňom zmeniť, mi dávala súhlas na jeho odstránenie. Hľadal som spôsob, ako pretransformovať status tejto používanej veci a ako z nej urobiť živú atrakciu, pamätník, kde sa pôvodná funkcia stratí, nahradí sa obdivom a participáciou návštevníka. Ten bude môcť prejsť naživo intímnou zónou našej rodiny. Chcel som oceniť paradoxný „víťazný“ modernistický koncept, ktorý je v pozadí Halabalovej idey dostupnosti a praktickosti. Svoj zámer som jedného dňa nakreslil na papier, ktorý som nechal náhodou na kuchynskom stole. V skici sa chodbová zostava zmenila na vyhliadkový víťazný oblúk pre ľudí, bolo tam jasne vidieť človeka, ktorý stojí na UNIVERSALe ako na vyhliadke. Mama mi do skice dopísala: „Urob to! Nepoznám ťa!“. Dnes na jeho mieste stojí vešiak z IKEA.“

Text Michala Moravčíka bol publikovaný v katalógu Sociálna sonda 2 v koncepcii Veroniky Rónaiovej. Bratislava : Vydavateľstvo VEDA, 2012, s. 36.


Michal Moravčík: Universal. 2010. SNG, Bratislava (záber z dokumentačného videa: https://www.youtube.com/watch?v=j1NnNyBXTww)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *