TZ: Vernisážová noc v MeetFactory. Výstavy Shell Game & Looking for the East

Ján Gašparovič, Matej Gavula, Jonáš Gruska, Daniel Grúň, Roman Ondák / Shell Game / kurátoři: Lucia Gavulová & Jaro Varga / autor koncepce: Matej Gavula / Galerie MeetFactory / Praha / 19. 1. – 19. 2. 2017

Gaëlle Cressent / Looking for the East / kurátorka: Zuzana Jakalová / Galerie Kostka / Praha / 19. 1. – 19. 2. 2017 

Ján Gašparovič, Matej Gavula, Jonáš Gruska, Daniel Grúň, Roman Ondák: Shell Game

19. 1. - 19. 2. 2017 19:00

Kurátoři: Lucia Gavulová & Jaro Varga

Autor koncepce: Matej Gavula

Vernisáž: 19. 1. 2017, 19:00

Výstava trvá: 19. 1. – 19. 2. 2017

Trik a hra s realitou - na tato témata reaguje skupinová výstava slovenských umělců. Pracuje s fikcí, s nákloností uvěřit v něco a zároveň odhalit klam, se schopností vnímání a rozpoznávání optických, prostorových a zvukových her, výtvarných asociací. Divák se v rámci přehlídky stává součástí objektových instalací, videoprojekcí, snímání, přenosů a procesuálních, místo-specifických dějů, založených na principech prostoru, geometrie, světla, zvuku, organických a chemických procesů.

Ján Gašparovič (1981) ve vystaveném projektu navazuje na svůj dlouhodobý výzkum světelného vlnění jako součást elektromagnetického spektra nebo tepelné energie ve vztahu k lidskému organizmu. Matej Gavula (1972) představuje sérii videoprojekcí z posledního období, zachycující optické hry spontánních přírodních dějů či fikce, v kombinaci se skupinou objektů Éter z kovu, skla a akrylátů, která vznikla v první polovině 90.let (1993 - 94). Jonáš Gruska (1990), v jehož centru zájmu je výzkum psychoakustických vlastností zvuku a terénní nahrávání vytváří v MeetFactory site-specific zvukovou instalaci, reagující na tonalitu výtahu. Daniel Grúň (1977) vstupuje do projektu nahrávkou vlastního literárního textu - fiktivních milostných dopisů, které ve zvukově-prostorové smyčce navozují dojem časoprostoru mezi dvěma fázemi vztahu.

Výstavu metaforicky během otevření doprovází performance Sleight of Hand  Romana Ondáka (1966), odkazující na hru Shell Game, která je založená na triku a získání důvery okolojdoucích. Performance a její obsah, nebo samotná shell game, která zároveň představuje název výstavy, můžeme v přeneseném smyslu chápat také jako zpytování víry v samotné umění, v to, co představuje a co v něm spatřujeme.

Gaëlle Cressent: Looking for the East

19. 1. - 19. 2. 2017 19:00

Kurátorka: Zuzana Jakalová

Vernisáž: 19. ledna 2017 od 19:00

Výstava trvá: 19.1. – 19.2. 2017

Hudba a výtvarné umění se vždy pokoušely, společně nebo svárlivě, nově vymezit svá pole působnosti. A je to zajisté otázka hranic, teritoria, které umělkyně Gaëlle Cressent se svou vizuální instalací a zvukem nazývaným Hledání Východu představuje.

Zároveň, jakožto pocta a přesun v oblasti současného umění, Hledání Východu odkazuje ke hnutí Traveler Techno zrozené v devadesátých letech dvacátého století v Anglii, které bez ustání vyhledávalo nové polohy vyjádření, nová, volná/svobodná území prostřednictvím vytváření pomíjivých prostor, heterotopií ve „foucaultovském“ smyslu, v nichž systém bude svržen, kde společnost spektáklu bude odstraněna a kde pouze zvuk svede dohromady společný cíl. Podle Derridy citujícího Rousseaua „Divák, uvádějící sám sebe jako představení, nyní není pozorovatelem ani voyeurem. Rozdíl mezi představením a představujícím je smazán.“

Místa bez prostoru, křehká utopie

Tato často nelegální shromáždění se pokoušela spojovat územní dohody s majiteli pozemků. Navzdory těmto předběžným opatřením, represe v jejich potlačování neustaly a Česká republika se v roce 2005 stala ohavným divadlem masového zapojení ozbrojených sil s rozkazem zastavit teknival CzechTek.

V podobě mikro-události uspořádané v předvečer vernisáže, umělkyně nás noří zpátky do techno kultury, kterou objevila v polovině devadesátých let dvacátého století ve Francii, a jež uskutečňovala scénu inspirovanou free party.

Sloupy reproduktorů jsou základem otevřené instalace, uprostřed níž se divák pohybuje a obratem se stává, díky sadám měkkých zrcadel reagujících na zvuky, integrální součástí prostoru. S ohledem na rámečky protažené zrcadly, ostatní panely modrých krav pokrytých z části hlínou a pískem, jakési nomádské a převrácené území, posiluje myšlenku prostorového a časového záhybu.

Ve svém díle umělkyně Gaëlle Cressent přistupuje k objektu jako k území prostřednictvím proteovské tvorby (socha, fotografie, instalace…) proměňující procesy spojené s klasickým využitím instalace, vynalézající tak vlastní logiku do kontextu zasazené prezentace. Skládáním triviality a velké historie umění tak utváří spojení; vytváření trans-historičnosti nám může vypovídat o vztahu mezi anekdotickým a univerzálním. Tímto projektem svůj výzkum otevírá objektům a konstrukcím zaplňujícím veřejná shromáždění, směřujíce tak ke studiu politických objektů, v etymologickém smyslu slova nebo jak onen objekt bez ustání a pořád organizuje a ohrožuje fungování města, státu a těchto aktuálních problémů.

Díky své tříměsíční stáži v MeetFactory ve spolupráci s Ceaac ve Štrasburku a Francouzským institutem v Praze, byla umělkyně schopná tento projekt mezi sochou a jevištěm rozpracovat. Založená na sdílení poznatků/vědomostí, hudební část byla svěřena francouzskému DJ Groove Addiction, který se během svého desetiletého pobytu v České republice zasadil o rozvoj techno scény v Praze.

Groove Addiction

Aktivista na evropské technařské underground scéně už od 90.let, kdy byl ještě znám pod jménem "Proton". V roce 2007 si změnil jméno na Groove Addiciton a trvale se přestěhoval do Prahy. Ve stejné době se rozhodl přidat k "Elektropump". Tento krok pozitivně ovlivnil veškeré jeho budoucí dění. Groove Addiciton měl dlouhou dobu sídlo ve slavném pražském  klubu "Yesclub", který byl založen roku 2011. To mu umožňovalo hrát s těmi nejlepšími umělci z elektro scény. V současné době hraje Groove Addiction po celé Evropě, v rámci turné ale navštívil i Jižní Ameriku (2014) a Asii (2015). Vidět ho můžete v klubech i na festivalech, kde jeho mixy a remixy okořeněné tanečními beaty zajišťují pozitivní a šťastný život.

Ukázku z jeho tvorby si můžete poslechnout zde.