TZ: Adam Kašpar a Michal Nagypal

23. 11. 2016Artalk Infoservis

Adam Kašpar a Michal Nagypál / Pólování / Galerie AVU / Praha / 30. 11. - 6. 12. 2016

Adam Kašpar a Michal Nagypál: Pólovačka

Jsme studenty Ateliéru Martina Mainera. Již čtvrtým rokem vedle sebe žijeme, malujeme a vzájemně ovlivňujeme naše myšlenky i obrazy.

Pólování, hledání polarit, polovnictví

Denní krajina, monumentální a tichá ve svém bzukotu a reji života, plynoucí v poklidném pulzování barev. Krajina zdánlivě nepočítající s člověkem – malířská dokumentace postupně divočících míst od křoví mezi kolejemi po zbytky bukových pralesů. I zde je však lidský element obsažen, neboť není pozorovaného bez pozorovatele a objektivní pozorovatel neexistuje. Studie skal a kamenů malované ve snaze podívat se dovnitř, za, a zbádat nitro krystalických forem, síly, jež ho hnětly a hnětou. Ve formálních hranicích realistického malířství naznačit, v náznaku pocítit i to, co spočívá za touto realitou, bláhově pokládanou za exaktní a uvědomit si materiální bytí pouze jako špičku ledovce a ač nevidět, aspoň nezapomínat na masu bytí, co se rozprostírá pod hladinou.

Noční lovy, šum a horkost zšeřelého lesa, šum krve ve spáncích, bdělá krajina. Rubensovské štvanice malované zatím panenským polovníkem. Krajina je zde naopak vnímaná jako dějiště starého rituálu lovu, touhy žít a nezbytnosti udržovat tento život smrtí druhých. Na rozdíl od Snydersových honů, zde není explicitně ukázáno vše, ba spíše naopak, v náznacích, kolejích od bláta, reflektorech protínajících lesní tmu a někdy ani to ne, někdy se jen ocitáme v kůži lovce kráčejícího nocí, kdo ví, zda s dvouhlavňovou puškou nebo lukem? Lov je prastarý obřad.

Česko-slovenská výstava, vycházející z naší spolu – práce (nebo spíše vedle sebe práce), kdy jsme v úzkém prostoru ateliéru na Zajícově vnitřně sdíleli práci na všem, ať už to byla hrachovka, nebo nový obraz, to co a jak děláme je viditelně ovlivněno a obohaceno tím druhým, a ačkoli nyní každý pracujeme ve své zemi, stále jsou patrné jak myšlenkové, tak obrazové styčné body.

Krajinář a surreálný realista, oba zamilování do zobrazivého malířství a s pevnou vírou v barvu, světlo a prostor jako základní kameny veškerého malířství, s vírou v jejich soběstačnost a nezastupitelnost ve snaze o jakékoliv vizuální vyjádření.

Každý svou osobitostí se pokoušíme o vybojování silných obrazů. Pro všechny ty, kteří se rádi nechají unášet klasickým malířstvím. Pro ty, kterým není forma lhostejná a radost z viděného je jim nezměrně více než komplikované koncepty. Možná jsme naivní, možná jsme pošetilí, zatvrzelí a nesoučasní… ale rozhodně nás to baví!

autoři