TZ: Bilance 27. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2016

Bilance 27. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2016 / Moravská galerie v Brně / Brno / 8. 11. 2016

Bilance 27. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2016

Více než čtyři měsíce bylo v Moravské galerii v Brně k vidění již 27. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2016. Na slavnostní zahájení 16. června navázalo tradičně úspěšné třídenní sympozium. Pro letní měsíce galerie přichystala množství doprovodných programů, jejichž vyvrcholením bylo podzimní Setkání s Bienále. 30. října se Bienále Brno 2016 uzavřelo vyhlášením Ceny diváka.

27. ročník Bienále Brno se zabýval klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace ve snaze postihnout v obecné i v subjektivní rovině některé z pojmů, které současnou vizuální kulturu definují a ovlivňují. Bienále Brno 2016, stejně jako v roce 2014, organizovala Moravská galerie ve spolupráci s týmem externích kurátorů – Radimem Peškem, Tomášem Celiznou a Adamem Macháčkem. Kurátoři pro letošní ročník připravili celkem šest výstavních projektů, v rámci OFF programu v Místodržitelském paláci pak bylo realizováno dalších 10 výstavních prezentací.

Návštěvnost

Současně se zavedením volného vstupného do stálých expozic na sklonku roku 2013 zavedla galerie novou zpřesňující metodiku evidence návštěvníků, která umožňuje rozlišit počet návštěvníků od počtu vstupů do jednotlivých výstav. Tuto praxi jsme letos poprvé převedli také do počítání návštěvnosti 27. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2016, díky čemuž víme, že je za dobu trvání navštívilo 12 564 osob. Kromě toho však stejně jako v minulých letech evidujeme počet vstupů. Ten se v uplynulých pěti ročnících pohybuje lehce nad 30 000, s výjimkou roku 2014, kdy jsme zaznamenali i díky doprovodné akci Meet Czech Design

39 618 vstupů. V aktuálním ročníku se jednalo o 32 848 vstupů.

Velkou frekvenci osob galerie zaznamenávala především během doprovodných programů. Vernisáží, které díky nově vybudovaným kavárnám mohly probíhat až do pozdějších večerních hodin, se zúčastnilo 2 029 osob, na dětskou vernisáž přišlo 87 návštěvníků. Doprovodných programů se zúčastnilo 2 342 osob. Nejsilnějším měsícem co do návštěvnosti byl červen, kdy proběhlo slavnostní zahájení a sympozium, a poté konec září a říjen, kdy se na bienálové výstavy přijelo podívat velké množství žáků a studentů základních, středních i vysokých škol. Úspěch zaznamenaly edukační programy pro školy realizované ve druhé polovině září a v říjnu. Žáci, kteří se jich zúčastnili, tvoří více jak desetinu celkové návštěvnosti. Naopak během prázdnin byla návštěvnost velmi nízká.

Doprovodný program

V termínu 17.–19. června bylo v Univerzitním kině Scala uspořádáno třídenní mezinárodní sympozium, tedy cyklus přednášek a prezentací světově významných tvůrců a teoretiků designu moderovaný uznávaným grafickým designérem a také členem výběrové poroty Oliverem Klimpelem. Sympozium se konalo za výrazné mezinárodní účasti, celkově se jej zúčastnilo

468 osob, převážně šlo o studenty a odbornou veřejnost. V tomto ohledu se galerii osvědčil velkokapacitní prostor kina Scala, který byl plně obsazen po celé tři dny.

Podnětné oživení bienálových výstav si návštěvníci mohli užít během speciálního podzimního doprovodného programu nazvaného Setkání s Bienále Brno. Šlo o sérii doprovodných akcí, které se konaly ve dnech 29. září–2. října ve všech bienálových expozicích. Uskutečnily se zde výtvarné dílny, Pecha Kucha Night Brno, křest knihy Taking Line for a Walk a série komentovaných prohlídek. V kině Art proběhla speciální jednodenní přehlídka filmů, k nimž Zdeněk Ziegler v minulosti vytvořil filmové plakáty. O osobnosti Zdeňka Zieglera a jeho tvorbě v kině promluvila Marta Sylvestrová, kurátorka sbírky grafického designu, která hodnotí úroveň a pojetí Bienále Brno 2016 následovně:

„Autoři 27. ročníku Bienále Brno představili koncepčně provázaný pohled na současný grafický design prostřednictvím pojmů – slov, jež mají návštěvníkům bienálových výstav, programů

a doprovodných akcí otevírat cestu k současné i minulé vizuální kultuře. Koncentrovaný pohled soustředili do bienálového katalogu, v němž tentokrát kromě prezentace jednotlivých výstav nalezne čtenář řadu inspirativních textů, z nichž mnohé pojmenovávají cestu k budoucnosti oboru. Bienále v koncepčním, kurátorském, grafickém a architektonickém pojetí komunikuje s mezinárodním světem grafického designu a vizuálních komunikací mimořádně kultivovaným, vtipným a současným vizuálním jazykem a úspěšně šíří informace o své existenci jak na lokální úrovni umělecky výraznou plakátovou kampaní v ulicích města a na budovách, kde se akce odehrávají, tak on-line, prostřednictvím pravidelně aktualizovaných zpráv na bienálovém webu.  Autoři otevřeli demokratickým přístupem spolupracovníkům bienále možnost stát se spolukurátory jednotlivých složek programu a z autorů, vybraných pro mezinárodní přehlídku, vytvořili architekty vlastních soutěžních prezentací uzavřených do limitovaných výstavních boxů. Bylo zajímavé sledovat, jak se někteří z účastníků dokázali vypořádat s limitujícím výstavním prostorem a vystoupili z něj prostorovou instalací i do okolního prostředí. Otevřenou otázkou zůstává, zda prezentace aktuálních témat a motivací grafického designu zajímá kromě odborníků, designérů a studentů oboru také širší publikum a zda se v jeho „množství, rozmanitosti, nepřehlednosti a zdánlivé povrchnosti“ neztrácí někdy jeho podstata a smysl.“

Mezinárodní přehlídka

Velkému zájmu se již tradičně těšila soutěžní Mezinárodní přehlídka, která se konala v Uměleckoprůmyslovém muzeu, kde představila výběr z přihlášených prací z celého světa vytvořených v posledních čtyřech letech, a byla zaměřena na projekty grafického designu reflektující dlouhodobé spolupráce – soubory, edice, vizuální identity. Členové výběrové komise Oliver Klimpel, Tereza Rullerová, Willi Schmid, Ľubica Segečová a Serge Rompza vybrali z 878 přihlášených projektů pouze 44 prací od 68 autorů a autorských kolektivů z 15 států. Nejpočetněji zastoupené země byly Německo (18 autorů), Česká republika (10 autorů) a USA (9 autorů).  Mobiliář byl koncipován tak, aby každému z vybraných projektů poskytl stejný vlastní prostor. Autoři byli vyzváni, aby sami navrhli prostorové rozvržení exponátů a grafické motivy vytištěné na vnějších stranách modulů.

Ocenění

Neodmyslitelnou součástí Mezinárodní přehlídky jsou samozřejmě ocenění. Velkou cenu Bienále Brno 2016 – Cenu ministra kultury ČR osobně převzala Anna Haas ze Švýcarska za sérii nízkonákladových výstavních katalogů Rivista Apparente. Cenu primátora města Brna získala Anja Kaiser z Německa, Cenu českých center Jan Brož a Michal Landa z ČR, Cenu mezinárodní poroty tým designérů muzea Whitney a Cenu Bienále Brno za přínos v oboru grafického designu obdržel český tvůrce písma, grafik, typograf a pedagog František Štorm, jemuž Moravská galerie uspořádá výstavu v rámci 28. Bienále Brno 2018.

Po celou dobu Bienále Brno 2016 mohli návštěvníci v Uměleckoprůmyslovém muzeu hlasovat, která z prezentací současného grafického designu z Mezinárodní přehlídky je zaujala nejvíce. Ihned po uzavření bienálových výstav byly hlasy spočítány (celkem hlasovalo 257 návštěvníků) a Cenu diváka získal exponát č. 14 – Golden Bee 10 ruského grafického designéra Yuriho Gulitova, autora vizuální identity Mezinárodního bienále grafického designu v Moskvě pro rok 2012.

Mediální ohlasy

Na Bienále Brno 2016 upozornili redaktoři v renomovaných časopisech zaměřujících se na umění a grafický design jako německý Form, londýnský Eye Magazine, či švédský magazín Tecknaren, který vydává organizace sdružující ilustrátory a grafické designéry. Zevrubný kritický pohled na letošní ročník s komparativním pohledem na ročníky minulé podal japonský novinář žijící v Bratislavě Jukuhiro Masuda v odborném časopise Designum. V českých médiích byla nejčastěji reflektována diváky ceněná výstava plakátů Zdeňka Zieglera.

Ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press se ohlíží za uplynulými třemi ročníky Bienále Brno a částečně odkrývá podobu ročníku budoucího:

„Je pro nás potěšující a mimořádně důležité, že se podařilo ze zahájení Bienále grafického designu vytvořit klíčovou událost grafického designu. Velká koncentrace grafických designérů účastnících se otevření mezinárodní přehlídky, jednotlivých vernisáží výstav, sympozia i večírků dala posledním dvěma ročníkům zcela nový rozměr. Město Brno se tak na krátký čas stalo jedním z nejdůležitějších center grafického designu na světě. Další ročník 28. bienále grafického designu je již v přípravě, ovšem tentokrát s novým týmem kurátorů.

Po šesti letech končí dohodnutá spolupráce s  grafickými designéry Tomášem Celiznou, Adamem Macháčkem a Radimem Peškem, kteří vytvářeli koncepci tří po sobě jdoucích ročníků. Čeká nás řada nových výzev a inovací. Zatím pouze prozradíme, že se v roce 2018 uskuteční hned dvě retrospektivní výstavy osobností českého designu – Aleše Najbrta oceněného v roce 2014 a Františka Štorma, jenž byl za Osobnost českého designu zvolen letos.“