Artalk.cz

denní tisk 4. 11. 2016

V Západočeské galerii v Plzni se věnují změnám v zástavbě města v posledních dvou staletích. Výstava nazvaná Zmizelá Plzeň se soustředí na příčiny a souvislosti proměn města, které proběhly zejména v 19. století a od 60. let minulého století. „Kdyby se po 2. světové válce realizoval prvorepublikový územní plán, vypadala by Plzeň podobně jako Hradec Králové,“ řekl pro regionální Právo Petr Domanický ze ZČG. Výstavu vyjma fotek tvoří i obrazový materiál ze sbírek galerie, vznikla rovněž kniha Plzeň zmizelá. Více informací lze najít rovněž v plzeňské MfDnes.

Jiří Machalický se v Lidových novinách věnuje Michalu Cimalovi a jeho výstavě v pražské galerii Via Art. Představuje umělce srostlého s nedávno zaniklou Trafačkou a připomíná jeho výrazové prostředky. Svébytně se prezentuje rovněž na výstavě, jejímž společným tématem je rychlost a agresivita soudobého životního stylu a technologie. „Expozice působí promyšleně, a přitom i trochu divoce, má vlastně jediné ústřední téma, že vývoj nesladěný s etikou může vést k úpadku civilizace. Autor vytvořil v komorním prostoru galerie jednotný celek, propojil jednotlivé součásti instalace gestickou malbou na zdi.“ Dle Machalického by si Cimala zasloužil rozsáhlejší retrospektivu.

V Mánesu (v Adolf Loos Apartment and Gallery) vystavuje malíř Josef Mžyk. Ze své dlouholeté tvorby ovlivněné pop-artem vybral tu pozitivně laděnou část charakteristickou zářivými barvami a idylickými motivy. „Pro svou současnou výstavu zvolil název Cizinka: Krása není všechno, krása je to jediné. V podzimní šedi vám rozsvítí den,“ píše Naďa Klevisová v magazínu ego! Hospodářských novin.

Rabasova galerie v Rakovníku připravila výstavu dvěma bratrům fotografům – Petru a Pavlu Nejmanovým při příležitosti jejich 75. narozenin. „Na vernisáži jeden z bratrů Nejmanových mluvil o tom, že zásadní rozdíl mezi snímkem a fotografií tkví v jejich hmotné formě. Zatímco snímek umí udělat dnes každý pomocí chytrých mobilních telefonů, fotografie vzniká přenesením obrazu na papír. Především proto, aby si ji další lidé mohli prohlížet a nechat na sebe působit její vizuální symboliku. A to je hlavní ideou tvorby bratrů Nejmanových, kteří se snaží hledat stále současnější témata a oslovovat další generace,“ píše Jan Šída v Právu.

V Právu rovněž otiskly rozhovor se španělským designérem Tomásem Alonsem, který do 13. listopadu vystavuje v pražské galerii Okolo a který se věnuje především designu nábytku a bytových doplňků. „Profese designéra nabývá na významu a rychle se rozvíjí. Průmyslové závody stále více chápou hodnotu, kterou profesionální designér dodává vyráběným produktům. Věřím, že v budoucnosti získá design pro společnost zásadní význam,“ řekl například Janu Šídovi a Šárce Hellerové.

Při příležitosti výstavy v DSC Gallery poskytl David Černý rozhovor Zuzaně Válkové z magazínu ego! Hospodářských novin. Hovořilo se o výstavě prezentující díla z posledních několika let, denním rytmu sochaře nebo o svém vztahu k místní umělecké scéně: „K uměnovědcům a kunsthistorii jsem hrozně skeptický. Místních umělců znám dost a s českou uměnovědou nemám moc dobré vztahy. Na druhou stranu, já taky nechodím na jejich vernisáže… Tedy až na ty, které dělám ve své MeetFactory. Je to stejně zvláštní moment: takzvaná Czech art scene mě nebere. Když sem přijede někdo zvenku a vysloví moje jméno, všichni zarytě mlčí. A přesto potom s neuvěřitelnou lehkostí naběhnou do MeetFactory, kterou jsem vykopal z ničeho a udělal z ní dobře fungující instituci.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *