TZ: Alena Kotzmannová

Alena Kotzmannová / Králík a královna / GHMP: Colloredo-Mansfeldský palác / Praha / 19. 10. 2016 – 29. 1. 2017

Alena Kotzmannová: Králík a královna

19. 10. 2016 – 29. 1. 2017

Galerie hlavního města Prahy

Colloredo-Mansfeldský palác

Karlova ulice 189/2, Praha 1

Kurátorka výstavy: Olga Malá

Fikce, tajemství, náznak a zpochybňování zdánlivých jistot jsou charakteristickými poznávacími konstantami tvorby Aleny Kotzmannové.

Na českou uměleckou scénu vstoupila tato absolventka VŠUP (Ateliér konceptuální a intermediální tvorby a Ateliér fotografie) koncem devadesátých let dvacátého století. Od samého počátku se zaměřuje na klasickou černobílou analogovou fotografii, kterou v rámci svého konceptuálního přístupu kombinuje s dalšími médii (videa, projekce diapozitivů nebo sekvence již existujících filmových artefaktů). Ve svých instalacích, v nichž využívá i trojrozměrné předměty, pracuje s fotografií jako s objektem. Její fotografie vznikají bez jakékoli digitální manipulace a aranžování, avšak vytváří ireálný svět a reflektují úvahy o samotné podstatě tohoto média.

Ze starších prací Kotzmannové lze připomenout fotografický cyklus Dočasná osoba (1997–1998), v němž se autorka skrze současnost snaží spatřit záblesky budoucnosti, nebo fantomatické snímky vylidněné městské krajiny cyklu Klasika (2001–2004), který byl stěžejním dílem výstavy Aleny Kotzmannové „Už to zase začíná“ pořádané GHMP v roce 2006 na Staroměstské radnici.

Nový výstavní projekt Aleny Kotzmannové pro prostor Colloredo-Mansfeldského paláce „Králík a královna“ sestává ze dvou tematicky odlišných instalačních okruhů. První z nich lze charakterizovat jako tradiční site-specific, v nichž autorka pracuje s představou již přítomných paměťových vrstev starobylého Colloredo-Mansfeldského paláce. Usiluje o jejich maximální vyznění prostřednictvím jednotlivých instalací, jako je kamuflážová intervence do tapet podtrhující zchátralý stav historické stavby (Sál předků, 1916) nebo projekce zvolna plynoucích mračen akcentující přírodní strukturu mramorových krbových obkladů (Krb, 2016).

Druhý okruh kontinuálně navazuje na dosavadní tvorbu Aleny Kotzmannové. Jedná se o sérii pěti instalací nazvaných Pokus o znovunalezení skutečnosti III–VII (první dvě série byly vystaveny na předcházejících výstavách v roce 2011 a 2014). Klíč k interpretaci celého cyklu lze spatřovat v tvůrčím postupu autorky, která nejprve vyhledá výchozí iniciační motiv, který ji nějakým způsobem osloví. Může to být pohlednice zachycující anglickou královnu portrétovanou Lucienem Freudem nebo zpráva o kameni přivezeném astronauty z měsíce, ale stejně tak dětský porcelánový hrneček s obrázkem králíka. Následně k danému inspiračnímu motivu Kotzmannová připojuje nově pořízené snímky a další fotografie z vlastního archivu, jako by v její představivosti existoval určitý apriorní předobraz řetězce, jehož jednotlivé chybějící články postupně dohledává.

Principy znovunalézání a redefinování skutečnosti objasňuje autorka sama formou fiktivního rozhovoru s hlavními aktéry výstavy – králíkem a královnou.

Olga Malá