TS: Konjunkcie / Časová zhoda

Konjunkcie / Časová zhoda / Vystavujúci autori:  Ivan Csudai, Rudolf Fila, Ľudovít Fulla, Jana Hojstričová, Jozef Jankovič, Palo Macho, Svätopluk Mikyta, Laco Teren / Kopplova vila, Zelený kríček 3, Trnava / Kurátor: Peter Michalovič / Vernisáž: 27. 9. 2016 o 18.00 h / Trvanie výstavy:  27. 9. - 27. 11. 2016

Palo Macho sa už takmer 14 rokov venuje spolupráci s rôznymi slovenskými výtvarníkmi.

Na začiatku stála spolupráca s maliarom Lacom Terenom, na základe ktorej vznikli štyri monumentálne kruhy. Začala sa na sympóziu Strih na Krajinu 2 v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne v roku 2002. Je zaujímavé, že autori si najprv vytvorili spoločný projekt a ten sa potom realizoval v skle. Podarilo sa im dosiahnuť zaujímavý vzťah medzi figuratívnymi a nefiguratívnymi zložkami, medzi figúrou a pozadím, medzi prvkami zátišia a citátmi zo sakrálnej ľudovej plastiky.

V roku 2003 sa realizovala spolupráca s maliarom Rudolfom Filom. Macho aproprioval 6 Filových diel, prekryl ich tabuľovým sklom a na jeho povrchu realizoval vlastné zásahy. Fila je známy premaľbami a tým, že tieto premaľby boli ešte raz premaľované, sa výrazne zmenilo ich celkové významové a estetické vyznenie. Fila zasa svojim typickým maliarskym gestom pomaľoval sklené pokále navrhnuté Machom. Súčasťou tohto projektu bol aj Filom premaľovaný katalóg slovenských sklárskych umelcov s názvom (Orosené) Slovenské sklo.

V roku 2004 vznikol projekt Fragmenty (z Fullu), ktorý sa realizoval a bol vystavený v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku v roku 2014. V ňom si Macho vybral motívy a detaily z niektorých Fullových obrazov a vytvoril z nich kolekciu sklených obrazov a plastík. Fragmenty z Fullových obrazov sa tak ocitlli v odlišnom kontexte, často dostali samostatný priestor, alebo ich Macho maliarskymi zásahmi podrobil vlastnému výkladu.

Štvrtým v poradí je spoločný projekt Jany Hojstričovej a Pala Macha. Fotografka Jana Hojstričová pripravila sériu svojich fotografií, a tie Macho preniesol na sklo. Svojimi intervenčnými gestami do nich zasiahol, čím sa menil nielen význam, ale predovšetkým aj afektívny kolorit. Táto spolupráca naďalej pokračuje, a možno konštatovať, že vďaka nemu sa zvláštnym spôsobom objavuje v Machovej (i Hojstričovej) tvorbe dovtedy zriedkavá konceptuálna poloha. Spolupráca sa začala v roku 2011.

So sochárom Jozefom Jankovičom vytvorili v roku 2012 deväť spoločných objektov. Vo viacerých sa podarilo skĺbiť Jankovičov sochársky rukopis a Machov maliarsky rukopis, vďaka čomu vznikli kompaktné reliéfne diela, synergizujúce vklady oboch umelcov. Divák vie dešifrovať, z čoho diela vznikli, avšak ich kompaktnosť je na takom stupni, že spätne sa už nedajú rozložiť na to, z čoho vznikli, pričom tento efekt nepochybne umožňuje povaha použitého média, čiže skla

Palo Macho v roku 2013 spolupracoval s konceptuálnym umelcom Svätoplukom Mikytom. Mikyta realizoval kresby, ktoré kreslil priamo na sklo a Macho im vytváral špecifické pozadie. Medzi nimi sa rozvinula zaujímavá hra popredia a pozadia, kresby a maľby. V ceruzových kresbách, ktoré sú zatavené v blokoch skla kreslili obaja autori spoločne. Spolu realizovali 24 diel.

Zatiaľ poslednou spoluprácou sú spoločné diela s Ivanom Csudaiom z roku 2016. Kultovú postavu Csudaiových obrazov Teddy bear obohatil o tretiu dimenziu, vytvoril k nej nový kontext, a tým rozšíril aj bohatstvo významov. Komiksovú postavu Teddy bear nemožno považovať ani za originálny ikonický znak, ani za obyčajný symbol, ale za obraz, ktorý je schopný generovať širokú paletu otázok. Je to niečo, čo neprovokuje svojím skrytým obsahom, ale už samotnou prítomnosťou.

Výnimočnosť spolupráce Pala Macha s inými výtvarníkmi spočíva v tom, že vždy sa pokúsil nájsť konjunkcie medzi vlastným výtvarným programom, autorským idiolektom,  štýlom a výtvarnými programami, autorskými idiolektami a štýlmi tých výtvarníkov, s ktorými spolupracoval. Každá spolupráca je založená na iných princípoch a pravidlách, pričom podstatným faktom je, že tieto diela sú zaujímavé svojou vnútornou koherenciou a významovou plnosťou. Nikdy nepôsobia nesúrodo a to aj napriek tomu, že prítomnosť oboch umelcov je identifikovateľná.


Súčasťou plánovej výstavy je katalóg (sklárske zošity) Časová zhoda.

Autori textov: Zuzana Gažíková, Sabina Jankovičová, Martin Kaňuch, Jozef Kovalčik, Miroslav Marcelli, Peter Michalovič, Miroslav Petříček, Vlastimil Zuska

Autorka fotografií: Jana Hojstričová

Grafický návrh: Marcel Benčík

Vydal: VŠVU v Bratislave, Atelier Studená 10 o.z

Kurátor výstavy: Peter Michalovič