TZ: Nově vznikající výstavní prostor White Pearl otevře „Výstava, která nebude focena“

Adam Štech, Julius Reichel a Patrik Kriššák / Výstava, která nebude focena / White Pearl Gallery / Praha / 7. 9. – 9. 10. 2016

Adam Štech – Julius Reichel – Patrik Kriššák: Výstava, která nebude focena

7. 9. – 9. 10. 2016

Kurátor: Pavel Kubesa

White Pearl Gallery

Nově koncipovaný umělecký prostor White Pearl v areálu bývalé továrny Praga (nyní znám jako nově vznikající Pragovka Art District) bude otevřen výstavou s názvem Výstava, která nebude focena, v rámci které se představí tři výrazní umělci a malíři současné výtvarné scény: Adam Štech, Julius Reichel a Patrik Kriššák. Výstava, která nebude focena je první ze série výstavního cyklu p-xxx, v rámci kterého budou v prostředí vznikajícího Pragovka Art District prezentovány aktuální trendy současné malby pod kurátorským vedením Pavla Kubesy a Alexandry Karpuchiny (White Pearl Gallery). Vernisáž výstavy proběhne 7. 9. 2016 od 19:00 v prostoru White Pearl (Kolbenova 34/A, Praha). Výstava potrvá do 9. 10. 2016.

White Pearl, "bílá perla", je prostor v samém středu skořepiny industriální architektury bývalé továrny Praga, který bude nyní otevírat program nově vznikající iniciativy White Pearl Gallery. „Dramaturgie White Pearl Gallery, která prostor aktuálně otevírá, je zaměřena na kontinuální představování a podporu jak rezidentních umělců ateliérů areálu Pragovky, tak i autorů z české a zahraničí výtvarné scény. Galerie svým programem chce přispívat k rozšiřování povědomí o kvalitní současné vizuální kultuře napříč spektrem široké veřejnosti a napomáhat k realizaci vize vznikajícího kreativního komplexu Pragovka Art District. Samotný prostor White Pearl, který White Pearl Gallery obývá, je však otevřen i vnějším podnětům a projektům i jiného, než výstavního charakteru „ vysvětluje Alexandra Karpuchina.

Kreativní prostor tak v kulturním centru Pragovka Art District otevře v dramaturgií White Pearl Gallery dne 7. 9. 2016 od 19:00 výstavní projekt s názvem Výstava, která nebude focena, na němž budou ve vzájemné konfrontaci a porovnání představeny tři výrazné postavy současné mladé české malby: Adam Štech, Julius Reichel a Patrik Kriššák. Prezentovaná tvorba všech tří autorů v kurátorském vedení Pavla Kubesy bude představovat příspěvek k tématu „recyklace“ (potažmo recyklace historických vizuálních systémů a forem) v současném vizuálním umění.

Adam Štech, znám svým odkazováním a interpretací uměleckých "-ismů" první poloviny 20. století, se ve vystavené trilogii nyní obrací nově k narativům a formálním řešením posledních "velkých vyprávění" socialistické estetiky, se kterými se vypořádává dynamickým bojem obsahu a soupeřící formy. Julius Reichel vstupuje do prostoru galerie s jakousi “prostorovou skicou”, vícedimenzionální malbou v prostoru, která problematizuje nastavení globalizovaného a digitalizovaného světa umění: "co je to malba ve světě internetu?", "co je to výstava?", "co dnes v umění očekáváme?". A "guerillová laboratoř" Patrika Kriššáka pak přichází s odtajňováním samotného "nástroje", který je či chce býti vlastní všem, kteří mají co říci: Kriššák zkoumá samotnou povahu znaku, respektive jazyka jakožto systému, jímž může býti něco vypověditelné, ale jiné zas nikoli.

Výběr děl a autorů byl veden zprvu intuitivní, časem však jasnou vnitřní logikou. Každý z autorů určitým způsobem pracuje v jisté konexi s formáty a postupy tvůrčí umělecké „recyklace“, s vědomím jistých vizuálních vzorců či způsobů obrazového zobrazování pevně zapuštěných v iniciačních krocích umělecké moderny, vůči kterým se však jistým způsobem vymezují, či jinak na ně reagují,“ uvádí kurátor Pavel Kubesa. „Téma recyklace pak vedlo – v návaznosti na otázky v dílech jednotlivých autorů – též k uvažování nad samotnou formou prezentace výstavy. Napadlo nás, že výstava, která tematizuje a lehce kriticky přistupuje k praxi recyklace historického formálního materiálu dějin moderního umění, by mohla sama k této recyklaci „nepřispívat“. Výstavy jsou dnes často dematerializovány svou nezbytnou prezentací a komunikací v prostředí webu 2.0. Mentální obraz toho, co je výstava, je pak často odrazem fotografické dokumentace výstavy. Nad rámec všech pozitiv této globální komunikovatelnosti výstav přináší takovýto trend šíření a sdílení výstav i negativa ve formě neustále se opakujícího aplikování prefabrikovaných a očekávaných „looků“/podob toho, jak by výstava měla vypadat, respektive co ji jako výstavu současného umění určuje. „Situace“ se pak stává výstavou v kolektivním vědomím tehdy, jsou-li její sdílené fotografie podobny fotografiím takových situací, které si již status „výstavy“ určitým způsobem získali,“ dodává Pavel Kubesa s odkazem na termín a praxi pojmu „artworld(s)“ (tj. svět umění).

Výstava, která nebude focena proto nechce být výstavou, která bude identifikována skrze fotografie šířené na sociálních sítích a webech prostřednictvím digitálních fotografií. „Od začátku jsme chtěli výstavu, která bude bavit, která bude nabízet nějaké kreativní řešení, která bude nějakým komentářem dnešní výstavní praxe. Přejeme si, aby byla transmediální událostí, která se neustále tvaruje v různých masových mediích, ale vždy novým, nikoli redundantním (tj. „recyklujícím“) způsobem,“ uzavírá Kubesa.

Nová podoba uměleckého centra Pragovka začíná jiskřivou myšlenkou metamorfózy bývalé výroby do kreativity v ateliérech, zvuků těžké techniky do hudebních melodií, lesku kapot do okouzlujících show a nadčasových technologií do výstav vysoké kvality. Pragovka se proměňuje v unikátní a inspirativní místo setkávání umělců, odborníků i široké veřejnosti.

Celý projekt White Pearl Gallery vzniká za podpory Pragovka Art District.

Více informací na:

www.whitepearl.gallery

www.pragovka.com

Odkaz na FB událost zde.

Kontakt:

White Pearl Gallery

Kolbenova 34/A

Praha, Vysočany

Alexandra Karpuchina

Mail: alexandra@whitepearl.gallery