TZ: Objekt Sloní břich na nově přístupné terase a výstava První architektura Martina Rajniše v MG

Objekt Sloní břich na nově přístupné terase a výstava První architektura Martina Rajniše / Moravská galerie v Brně / Brno / workshop: 4.–10. 4. 2016, výstava: 29. 4.–6. 11. 2016

Moravská galerie představuje dílo významného architekta Martina Rajniše prostřednictvím dvou projektů. Prvním z nich je instalace Sloní břich, dočasný objekt z přírodních materiálů, který oživí od dubna nově zpřístupněnou terasu Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie. Druhým projektem je Rajnišova výstava v Jurkovičově vile, která představí skici k projektům tohoto architekta. Zajímavé jsou nejen pro svoji technickou hodnotu, ale i nespornou uměleckou kvalitu.

Martin Rajniš: Sloní břich

Terasa (za budovou muzea),

Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie, Husova 14, Brno

workshop: 4. 4. – 10. 4. 2016, slavnostní otevření: 10. 4. 2016 od 14.30 H

Autor projektu – Martin Rajniš

Kurátor MG – Rostislav Koryčánek

Workshop Martina Rajniše se studenty Fakulty architektury VUT a Lesnické a dřevařské fakulty Mendlovy univerzity v Brně, nesoucí název Sloní břich, se uskuteční v období od 4. do 10. dubna na terase za Uměleckoprůmyslovým muzeem MG. Záměrem je využít náletové dřeviny (jasan, javor, buk) jako materiál pro konstrukci objektu po vzoru primitivní architektury. Projekt je testováním a aplikováním možností, které tyto dřeviny pro konstrukci staveb přinášejí, a navazuje tak na principy vyznávané Hutí architektury. Tu tvoří skupina lidí intenzivně hledající nové cesty napříč urbanismem, stavbami i designem. Spojujícím prvkem je osoba Martina Rajniše, který Huť společně s Davidem Kubíkem v roce 2012 založil.

Akce je součástí projektu ROK DESIGNU, který letos spustila Moravská galerie spolu se zahájením retrospektivy Maxima Velčovského.

Slavnostní zakončení workshopu a otevření terasy pro veřejnost

Neděle, 10. 4. 2016, 14.30 h, umprum

Slavnostní zakončení workshopu, během kterého vznikne na terase Uměleckoprůmyslového muzea MG dočasný objekt. Ten bude sloužit jako zázemí pro galerijní letní pop-up bar BLOKK (norské slovo pro kvádr), jenž vznikne jako sezonní projekt brněnské kavárny SKØG Urban Hub ve spolupráci s Moravskou galerií. Jeho cílem je oživit zpřístupněnou terasu UMPRUM MG, přičemž konceptem naváže na svůj mateřský podnik. Pod širým nebem, v prostoru ozvláštněném site specific instalací, se návštěvníci mohou těšit na výběrovou kávu či míchané drinky.

Autor konstrukce, architekt Martin Rajniš, při této příležitosti přednese výklad ke vzniklému dílu. Nejen pro děti a jejich rodiče bude také připravena dílna, kde si budou moci vyzkoušet stavět vlastní „anarchostruktury“. V rámci slavnostního nedělního odpoledne proběhne také představení intervence designérky Terezy Rosalie Kladošové do stálé expozice s názvem „Chalupáři“ i komentovaná prohlídka expozicí Maxima Velčovského: Vše za 39, kterou povede lektorka MG a začne v 16 hodin. Ve výstavě bude připraven i fotokoutek.

Martin Rajniš: První architektura

Jurkovičova vila, Jana Nečase 2, Brno-Žabovřesky

doba konání výstavy: 29. 4. – 6. 11. 2016

Autor výstavy – Martin Rajniš

Kurátor MG – Rostislav Koryčánek

Výstava „První architektura“ navazující na workshop představí práci Martina Rajniše, jednoho z nejinspirativnějších architektů, kteří na současné české scéně působí. To je dáno propojením jeho osobního života s architektonickou kariérou a neutuchající snahou porozumět poslání a roli architekta. Zpochybňování naučených postupů jej přimělo revidovat i vlastní architektonická východiska. Od stavebně-technologicky náročných projektů se tak dostal ke zkoumání konstrukcí přírodních národů nebo biologických organismů. Od staveb velkého měřítka přešel k dřevěným rodinným domům, věžím či kůlnám. Série jeho skic je dokladem tohoto opačného pohybu, který je možné v architektonickém díle Martina Rajniše vysledovat. Postihuje osobní vzpouru vůči diktátu výrobců stavebních hmot, stavebních norem a konzumnímu životnímu stylu.

Expozice, jejímž námětem je inspirace lidovými konstrukčními postupy, zároveň nově tematizuje práci Dušana Jurkoviče. Je tak pokračováním cyklu výstav, které ukazují vilu slavného architekta v novém světle současných tendencí a zároveň se drží jeho původního požadavku prezentovat v rámci této stavby nejrůznější umělecké inovace a technologické postupy.

Martin Rajniš (1944) je autorem řady známých instalací. Absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze, poté postgraduální studium na Akademii výtvarných umění. Mezi lety 1981 a 1985 spolupracoval jako samostatný architekt s architektonickým studiem Shape – jejich nejznámější prací byl Pavilon dopravy na Světové výstavě EXPO’86 ve Vancouveru. Roku 1986 pak založil D. A. studio. V 90. letech tato kancelář realizovala řadu větších i menších projektů v ČR i v zahraničí. Nejvýrazněji se kancelář do tváře Prahy zapsala tvorbou nové části Smíchova od křižovatky Anděl až k zastávce Na Knížecí. Po deseti letech přenechal kancelář D. A. studio svým společníkům (později se transformoval v dnešní kancelář D3A). Po cestovatelském období se v roce 2001 vrátil zpět k projektování. Od roku 2012 vede ateliér Huť architektury. Rajniš také působil jako profesor architektury na VŠUP v Praze, v letech 2001–2002, 2006–2007 pak vedl ateliér architektury na Technické univerzitě v Liberci. Spolu se svými spolupracovníky a studenty architektury z celé republiky formou workshopů vytváří experimentální konstrukce, např. z rostlého dřeva (Dóm chaosu), které jsou šetrné k přírodě. Roku 2014 získal cenu Global Award for Sustainable Architecture francouzské nadace Locus. Žije a pracuje v Praze a na Maxově v Jizerských horách.

Projekt se uskutečňuje v roce 2016 za finanční podpory statutárního města Brna.