TS: Milan Vagač

Milan Vagač / Kurátorka: Lenore Jurkyová / SODA gallery, Školská 9, Bratislava / vernisáž 25. 2. 2016 o 19.00 h / Výstava 25. 2. - 24. 3. 2016

Projekt WASSILY – I hate your pretty curves, ktorý Milan Vagáč aktuálne prezentuje v priestoroch SODA gallery, sa od umelcom doposiaľ prezentovanej tvorby výrazne odlišuje. Po období, kedy sa zaoberal predovšetkým kresbe a jej možnostiam naprieč médiami, sa Milan začal znova naplno venovať médiu maľby, ktorú nikdy neopustil. Podobne, ako v prípade jeho predošlých prác, nepoužíva maľbu ako plošné médium, ale skúma jej priestorové možnosti a odhaľuje jej konštrukčné prvky.

Ako už je z názvu výstavy zrejmé, autor vo svojich dielach pracuje s modernistickou vizualitou a jazykom, ktorý za pomoci následného abstrahovania transformuje do aktuálnej formy. Konotácie s tvorbou umelcov, spájaných v období medzi dvoma svetovými vojnami predovšetkým s fenoménom Bauhaus, podporujú nielen samotné diela, ale aj ich názvy. Názov série Bau odkazuje jednak k slovotvornému základu názvu výmarsko- desavskej školy, ale na druhej strane tiež k spôsobu, akým Milan k tvorbe malieb pristupuje. Maľbu nevníma ako plošné médium, ktorého hĺbku vytvárajú optické efekty nanesených farieb. Svoje obrazy doslova stavia. V rámci výsledného umeleckého diela tak Milan používa farbu, plátno i šeps ako rovnocenné elementy, ktoré spolu vytvárajú ucelené dielo. Súhra materiálov tak v konečnom výsledku evokuje svojou plasticitou skôr objekt.

Vedľa malieb na plátne, priamo v priestore galérie umelec vytvoril nástennú maľbu v duchu geomertickej abstrakcie. Jej plošnosť opticky narúša jednotlivými maľbami, štúdiami, ktoré veľkoplošnému dielu predchádzali. Vzniká tak akási maľba v maľbe, ktorá svojou formou narúša kompozíciu jej podkladu.

Proces, v rámci ktorého umelec vytvára z obrazu takmer objekt, zrazu naberá spätný chod v prípade dvojice objektov Wassily. Abstrahované tvary ikonickej stoličky Wassily od Marcela Breuera svoju predlohu pripomínajú snáď len názvom, materiálom a technológiou výroby. V inštalácií však zohrávajú len úlohu rámu, masívneho nositeľa subtilnej maľby.

Vystavené diela je možné nazvať esejou na jednotlivých plátnach. Jej námety sú zjavné, avšak dynamiku tvarových kompizícií vytvorených na zväčša veľkých plochách Milan systematicky narúša. Pozornou štúdiou tvarov, materiálu a farby Milan našiel nový jazyk, ktorý ho, dúfajme, tak skoro neomrzí.

Milan Vagáč (*1987) vo svojej tvorbe sa zaoberá sa predovšetkým kresbou. Skúma jej presahy a častu ju vypúšťa do priestoru, za hranice papiera. Je spoluzakladateľom Časopisu X, ktorý sa zameriava na súčasnú kresbu v kontexte strednej Európy. Vyštudoval Ateliér +-XXI prof. Daniela Fishera na bratislavskej VŠVU (2006-2012). Od roku 2013 pôsobí jako doktorant v Ateliéri ma+lby VŠVU. V súčasnosti žije a pracuje v Prahe.