Artalk.cz

denní tisk 4. 2. 2016

Pavel Pesta napsal pro Literární noviny úvahu o tom, jak v době krize identity dochází skrze umělecké výstavy k redefinování či naopak utvrzování některých hodnot. Silně zkritizoval loňskou výstavu krajinomalby Má vlast, která proběhla na Pražském hradě. Hlavním problémem výstavy bylo nacionalistické pojetí, díky němuž by podle Besty mohly fragmenty expozice doplnit právě skončenou výstavu Budování státu. Na závěr dodává, že nejzajímavějším příspěvkem „na téma naší současné identity“ je Apoteóza od Jiřího Davida. „Dílo nejenže reinterpretuje poslední plátno Muchovy Slovanské epopeje, ale zároveň nabízí kritickou analýzu snu o tom, jací Češi jsou a budou.“

U příležitosti 220 výročí založení NG vyšel v LtN článek o historii Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění a pozdější Národní galerie. Text je vlastně pozvánkou na výstavu Velkorysost Umění obdarovat, která propojuje všechny sbírky a budovy NG. „Mnohovrstevný a různorodý útvar sestávající z hlavní expozice v paláci Kinských na Staroměstském náměstí a doprovodných prezentací v dalších budovách představí reflexe tohoto tématu v historickém kontextu, stejně jako v kontextu lingvistickém, poetickém či sociálním.“

Viktor Čech se v LtN ptá, zda Palachův pomník v Praze otevře konečně diskusi. „Političnost umění umístěného do veřejného prostoru je imanentně dána jeho samotnou přítomností v něm. Asi i proto se dříve pevné místo pomníků ve společenském řádu, vyjádřeném architekturou města, stalo v posledních desetiletích tak problematickým a v aktuálnosti ho často nahradily efemérní umělecké intervence, schopné nedogmaticky reagovat na danou společenskou situaci…“

LtN dále nabídly rozhovor s výtvarnicí Alenou Kučerovou, někdejší členkou skupiny UB12, recenzi výstavy Aleše Veselého v Museu Kampa a v souvislosti s oslavami založení NG a probíhajícími výstavami krátce představily čínského umělce Aj Wej-weje a senegalského výtvarníka El Hadji Syho.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *