Artalk.cz

denní tisk 22. 1. 2016

V magazínu Ego! Hospodářských novin vyšel článek Nadi Klevisové o výstavě Černé roky, kterou hostí bývalé Hamburské nádraží v Berlíně. Jsou zde vystavena díla ze sbírek Národní galerie vzniklá v období nacismu. K vidění jsou jak díla tzv. zvrhlého umění, která byla ze sbírek galerie vyloučena, tak díla poplatná vládnoucímu režimu. V bývalém nádraží se představuje rovněž část sbírky průmyslníka Friedricha Christiana Flicka.

Magdalena Čechlovská napsala pro Hospodářky profil nového ředitele Sbírky starého umění NG Maria Winzelera. Na základě rozhovoru přibližuje jeho vztah k českému umění i plány se sbírkami své nové mateřské instituce. Nově se zaměří jak na sbírku baroka, tak na středověké umění. Sbírky chce nově představit v souvislostech s evropským uměním i spolu se současnými díly.

V Galerii Jaroslava Fragnera právě probíhá výstava Sakrální prostor, která se věnuje moderním a současným kostelním realizacím nás i v Evropě. „Výstava naznačuje, že většina architektů sází na efektní umístnění sakrální architektury do krajiny a na působení prázdného meditačního prostoru,“ píše o minimalistické expozici Peter Kováč v Právu.

Stěžejní dílo Jacksona Pollocka nazvané Mural (1943) je vystaveno v berlínské Deutsche Bank KunstHalle. Jiří Peňáz v Lidovkách představuje jak obraz, tak celkové dílo jeho tvůrce. „Když na něm pracoval, stálo příčně na stěně, takže ho maloval vestoje a barvy na něj nanášel konvenčně štětcem, tahy sice energickými, ale stále dalo by se říct ještě kontrolovanými. I tak to byl skok vpřed, skok k abstraktnímu expresionismu, který Muralem v Americe de facto začíná.“