Artalk.cz

denní tisk 20. 1. 2016

GVU Ostrava slaví 90 let Domu umění. Při této příležitosti vystavuje do 20. března výběr toho nejlepšího ze svých depozitářů. Výstava má poukázat i na malé prostorové možnosti galerie, která má již připravený projekt Bílý stín od Josefa Pleskota. Ten počítá s výraznou přístavbou podstatně zvětšující výstavní prostory instituce. Více o plánech i současnosti galerie v regionálním severomoravském Právu.

V moskevské prestižní výstavní síni Garáž probíhá repríza mnichovské výstavy sochařky Louisy Bourgeoisové. Architektem nového výstavního prostoru garáže je slavný Nizozemec Rem Koolhaas, stavba má však mnohá úskalí. „Zejména v porovnání s mnichovskou premiérou nepůsobí moskevská repríza tak konzistentně, logicky a přehledně, jak by si zasloužila,“ píše pro HN Martin Dostál.

V pražské galerii Nová síň vystavují díla loni zemřelé malířky Jaroslavy Pešicové. Peter Kováč v Právu její díla řadí spolu s Františkem Ronovským do nové figurace. „Její malby navždy zůstanou trochu záhadné a dekadentně podivné, podobně jako díla Toyen. Název obrazu je pro diváka jen malou nápovědou k vnímání malby, která nikdy nebyla ilustrací, ale propojením příběhů a symbolů.“

Josef Chuchma pro Lidové noviny zrecenzoval novou knihu esejisty, básníka a historika umění Josefa Kroutvora Chvála, pocty i rozpaky. Část knihy zabývající se novodobým „poutnictvím“ hodnotí kladně. Mnoha přešlapů se však Kroutvor dopouští při hodnocení současné české malby: „Ale jakmile nyní glosuje velkoměstský a umělecký provoz, je nespravedlivý, nerozlišující, neinformovaný a devalvuje to, co dosud vytvořil.“

Události v kultuře se věnují pražské výstavě Jiřího Trnky, představení studentských prací UMPRUM ve Veletržním paláci nebo výstavě Digitální vzpomínky, kterou pro pražský DOX připravil Simon Mckeown.