TZ: Jan Svoboda

Jan Svoboda / Nejsem fotograf / Moravská galerie v Brně: Uměleckoprůmyslové muzeum / Brno / 20. 11. 2015 - 21. 2. 2016

Jan Svoboda: Nejsem fotograf

Moravská galerie v Brně Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno

www.moravska-galerie.cz

Kurátor: Jiří Pátek

Legendou se stal Jan Svoboda (1934–1990) již za svého života. Nevšední vizualita i koncepce jeho fotografií a názory na postavení fotografa ve světě umění zasáhly snad všechny oblasti domácí fotografie. V paměti současníků zůstal Svoboda zapsán jako mimořádná, vnitřně komplikovaná osobnost. A také jako heretik, který rád provokoval výroky, že není fotografem, případně že fotografii nenávidí. Výstava přijala tato slova do svého názvu – stejně jako v době, kdy byla vyřčena, poutají pozornost svou nelogičností a vyvolávají otázku, proč měl autor tak vehementní potřebu distancovat se od pojmů, na nichž oblast, v níž působil, zakládala svou existenci. „Jedním z cílů koncepce výstavy je ukázat, že Svobodovy postoje byly opodstatněné. Odrážejí totiž problémy, fotografie jako mladého etablujícího se oboru, který se přirozeně rozkročil mezi tradicí výtvarného umění a potřebou najít vlastní specifika, která by odůvodnila jeho emancipační snahy. Koncepce výstavy tedy usiluje o to podívat se na autora a dobu, v níž působil, novou optikou,“ říká kurátor Jiří Pátek.

Poslední velká přehledová prezentace Svobodova díla proběhla před více než dvaceti lety, a to symbolicky v Uměleckoprůmyslovému muzeu v Brně s reprízou v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. V souladu s dobou a jejími zvyklostmi připomenula autorovy klíčové fotografie a fotografické cykly. Interpretační klíč, který k tomu použila, v podstatě ustálil autorův veřejný obraz, tak jak funguje dodnes. Současná metodická výbava a také práce se soukromým archivem umělce, který MG v roce 2006 převzala do své správy, nyní nabízí možnost spatřit Jana Svobodu v poněkud civilnější podobě, než bylo zatím zvykem. Divák se v expozici setká nejen s uměleckými fotografiemi, ale i s reáliemi, které měly vztah k autorovu životu a tvorbě. Ukáže zde, že Svobodův život nenaplňovaly pouze problémy umění, ale také prozaické věci jako vztahy s lidmi a institucemi, práce v zaměstnání nebo jednání s úřady. Pozornost je věnována i autorově užité tvorbě, která je zatím prakticky neznámá.

Na expozici z přízemí Uměleckoprůmyslového muzea navazuje v prostoru Camery v prvním patře soubor představující osmnáct o téměř generaci mladších českých a polských fotografů a fotografek (Jaroslav Beneš, Petr Faster, Jiří Foltýn, Josef Vojáček, Štěpán Grygar, Marie Kratochvílová, Jerzy Olek, Jakub Byrczek, Marek Gardulski, Miroslav Machotka, Arnošt Nosek, František Provazník, Jan Raba, Miroslav Sychra, Gabriela Čapková-Tichá, Jiří Poláček, Vladimír Ambros, Milena Valušková). Ti na přelomu 70. a 80. let minulého století vytvořili série fotografií, v nichž rozpoznáváme formy a postupy zřetelně odkazující k dílu Jana Svobody. Autor, který je tradičně chápán jako pokračovatel Josefa Sudka, tak nachází další referenční body, jež zpřesňují jeho pozici v poli fotografie.

Výstavu provází vydání rozsáhlé publikace v české a anglické mutaci, jež přináší eseje odborníků různých zaměření a generací (Jaroslav Anděl, Antonín Dufek, Katarína Mašterová, Jiří Pátek, Petr Rezek, Pavel Vančát). Po více než dvaceti letech, kdy vyšel v rámci autorovy souborné výstavy k nedožitým šedesátinám katalog, který roky suploval funkci monografie, se zájemci dostává do rukou moderně pojatá publikace. Odstup dvou dekád využili editoři k tomu, aby v rámci probíhající generační výměny spojili texty Svobodových současníků s těmi, kteří ho nikdy nepotkali. To jim umožnilo odstup a možnost podívat se na věci z nové perspektivy. Kniha tedy není tradičním „velkým vyprávěním“ o životě a díle umělce, jež má vždy sklony mytizovat. Příspěvky nahlížejí Jana Svobodu z různých perspektiv, aby vytvořily vyváženou kompozici, v níž mají své místo jak čtenářsky přívětivá kombinace osobní a umělecké biografie, tak kritické studie, v nichž je zkoumán Svobodův vztah k institucím a myšlenkovému zázemí doby. Součástí je bohatá obrazová příloha s více než sto padesáti celostránkovými reprodukcemi a řadou obrazových dokumentů, přibližujících momenty z autorova uměleckého i civilního života. Titul bude k zakoupení v prodejnách Moravské galerie v Brně.