Živé elementy

V jednej z novších brnianskych galérii SOLO offspace, ktorá vznikla minulý rok, prebehli zatiaľ tri výstavy. Úvodnú výstavu Bonanza mala od 29. 4. 2015 Markéta Filipová, po nej nasledovala prezentácia diplomovej práce Ondřeje Homolu a aktuálne prebieha výstava Ondřeje Kotrča True Color.

SOLO offspace

Galéria respektíve otvorený kultúrny priestor našla svoj genius loci na Körnerovej ulici v tzv. srdci brnianskeho Bronxu a okrem galerijného priestoru sa v ňom skrývajú aj ateliéry a veľký potenciál otvoreného centra pre diskusie, prednášky, koncerty a projekcie. Do galérie je vidieť cez presklené panely výkladu, takže nie je hermeticky uzavretá, čo jej umožňuje lákať rôznych potencionálnych okoloidúcich divákov. Naturel priestoru a jeho poloha pripomínajú berlínske galérie, priestor je čistý a nekomplikovaný, ideálny pre samostatné výstavy, ale svojou rozlohou nevylučuje ani skupinové. Za jeho vznikom stojí niekoľko ľudí, ktorí si priestor v roku 2014 prenajali a skultúrnili: Ondřej Homola, Katarína Hládeková a Martin Nytra. Priestor má už za sebou aj Deň otvorených ateliérov a uvidíme ako rýchlo sa mu podarí rozbehnúť svoju činnosť naplno, v najbližších mesiacoch plánuje výstavu malých formátov.

Živé elementy

Aktuálna výstava Ondřeje Kotrča predĺžená do 19. 10. 2015 pod názvom True Color pokračuje v línii autorovho permanentného experimentovania s farbou a formátom. Kotrč je síce absolventom maľby (Ateliér malířství 3 / FaVU VUT Brno) a jeho diela obsahujú vždy fascináciu formálnymi stránkami tohoto média, no často sa nakoniec ocitnú v pozícii objektov, inštalácií či environmentov, ako to bolo napríklad pri diplomovej práci pod názvom Take me to another place, v ktorej pracoval so svetelným budovaním priestoru cez farebné priesvity v oknách miešaním pigmentov a živice, čím vytvoril abstraktné kompozície pripomínajúce kostolné vitráže. Kotrč je fascinovaný napr. maliarskym rámom, ktorý upravuje a skladá do rôznych „ufo“ objektov, a zaujíma ho najmä svetlo a dočasné materiály, ktoré podliehajú rozpadu. Efemérnosť sa objavila veľmi výrazne v bakalárskej práci pod názvom I Will Never Forget You (Nikdy na tebe nezapomenu), v ktorej pracoval s farbeným roztápajúcim sa ľadom. Roztápanie vo vzťahu k názvu diela jasne vystihovalo dočasnosť fráze, ktorá sa používa najčastejšie v sentimentálnych situáciách. Autor pracuje nielen formálne, v dielach je vždy ukrytých niekoľko konotácií. Napríklad mydlové sošky Panny Márie (Nezapomeň si umýt ruce, konText, TIC 2014). Materiál okrem toho, že je v súčasnej dobe používaný v duchu ženských časopisov, vyrobme si svoje mydlo, nesie v sebe aj odkaz na duchovnú očistu a dočasnosť hmotných vecí. V glam trashových trblietavých, lesklých a zrkadlových podkladových povrchoch sa jasne odráža odkaz na op art a pop art. Autor je svojim naturelom síce na prvý pohľad freestylový skejťák, u ktorého má človek pocit, že sa len tak trošku pohráva s formou, lebo ho to baví a nemá vyššie ambície, no pri bližšom pohľade je jasné, že autor smeruje po pomerne jasnej línii a pracuje systematicky a „zodpovedne“. Ondřej Kotrč rozvíja viacero línií a používa rád obyčajné materiály akými sú napr. lepiace pásky, ktoré vrství a kombinuje tak, že vytvárajú veľmi zaujímavé štruktúry pôsobiace naopak vizuálne veľmi exkluzívne.

V aktuálnej výstave ale prekvapil použitím úplne odlišného typu „materiálu“. V expozícii divák nájde totiž živé elementy – dve samičky papagája rodu Neophema. Ich prirodzená farebnosť sa stala podnetom aj pre názov výstavy – True Color (americká verzia slova colour, ktorá používa verziu bez "u"). Kotrč im vyrobil veľkolepú bielu voliéru v tvare pripomínajúcom niky či apsidy, pričom sa inšpiroval egyptskou kartušou. Tá sa používala na  popis mena faraóna a často v nej bol zobrazovaný aj vták. Pre tento objekt sa stali inšpiráciou aj klasické home made voliéri Lukáša Veselého, ktorý zapožičal papagáje a venuje sa chovu približne dva roky. Autor pretvoril voliéry do minimalistického a funkcionalizmus pripomínajúceho objektu/architektúry a funkčné prvky ako krmítko, bydlá, nádoba na vodu atď., ktoré vtáky potrebujú k svojmu životu, sa spolu s vtákmi samotnými stali art piecom. Z hľadiska súčasného umenia by sme mohli toto dielo priradiť k línii, ktorú sledujú diela francúzskeho umelca Pierre Huyghe. Ten sa dlhodobo snaží vytvárať rôzne prirodzené „biotopy“ s infiltrovaným umením (aktuálne na Bienále v Istanbule), ale niekedy aj priamo zasahuje do prirodzenej farebnosti svojich živých diel tak, že ich farbí (napr. dielo Human / pes s ružovou nohou). Divák má pri nich pocit akéhosi zázraku alebo polosna.

Okrem spomínanej voliéry je súčasťou výstavy True Color ešte jeden objekt, ktorý pripomína lávové preklápacie obrazy. Autor vytvoril tekutú farebnú kompozíciu z dvoch farebných mydiel (ružová a modrá), pričom výšku hladiny tekutého mydla určuje tlak na sklo. Pri jemnom stlačení sa hladina dvíha. Kombinácia týchto dvoch diel spolu s farebne zladenými letákmi vo výklade (5 typov farieb) vytvára akýsi kompozičný aj obsahový zlatý rez. Pri všetkých Kotrčových dielach je okrem formálnych experimentov prítomná istá sakrálnosť, či už explicitná (diplomová práca, mydlové sošky Panny Márie), alebo podprahová (bakalárska práca), a tá je vďaka tvaru voliéry inšpirovaného posmrtnými kartušami faraónov prítomná aj v tejto inštalácii.

Vstup do galérie po dohode s autorom - kontakt: fofrc@seznam.cz alebo na https://www.facebook.com/solo.offspace


 

Ondřej Kotrč / True Color / SOLO offspace / Körnerova 9 / Brno / 30. 9.  - 19. 10. 2015


 

Foto: Petr Kunčík

 

 

Zuzana Janečková | Narodená 1979, je absolventkou Fakulty humanitny vied, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Katedra výtvarej tvorby, odbor slovenský jazyk – výtvarná výchova (1998—2004), Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, odbor Socha, objekt, inštalácia a odbor Intermédia a multimédia (2006—2008) a Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (2009—2012). Je aktívna umelkyňa. V súčasnosti pracuje ako kurátorka v Galerii mladých TIC Brno.