TZ: Oskar Kokoschka se rozloučí s Prahou, vrátí se Paul Gauguin

Oskar Kokoschka se rozloučí s Prahou, vrátí se Paul Gauguin / Národní galerie v Praze / Praha / 10. 6. 2015

Oskar Kokoschka se rozloučí s Prahou, vrátí se Paul Gauguin

Výstava Národní galerie v Praze Oskar Kokoschka a Praha, představující československou tvorbu ikony rakouského umění, potrvá už jen do 28. června. Návštěvníkům tak zbývají necelé tři týdny na zhlédnutí zejména ojedinělého portrétu prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka a Kokoschkových pražských panoramat. V tentýž den skončí i výstava Paula Gauguina v basilejské Fondation Beyeler, a do Veletržního paláce se tak po několika měsících vrátí umělcovo klíčové dílo Dobrý den, pane Gauguine (1889).

Kokoschka a Praha

Původně plánoval Kokoschka v Praze krátkou zastávku před cestou do Ruska a východní Asie, aby namaloval portrét prvního československého prezidenta. V důsledku Masarykova zdravotního stavu a světové politické situace však setrval nakonec mnohem déle a rezentativní podobiznu povýšil na alegorický portrét s panoramatem Prahy. Spolu s Masarykem je na malbě zpodoben filozof a pedagog Jan Ámos Komenský, mezi nimi pak umučený reformátor a teolog Jan Hus. Kokoschka později označil možnost portrétovat a trávit čas s Masarykem za jeden z největších zážitků svého života.

Kokoschka sám o své pražské tvorbě napsal: „Během čtyř let mezi rokem 1934 a podzimem 1938 jsem namaloval šestnáct krajin, většinou v Praze a ze stále nových míst, jen abych viděl dobře na Vltavu; neboť tato řeka mi učarovala. Když jsem v říjnu 1938 s Oldou Palkovskou opouštěl Prahu navždy, měl jsem dojem, že ve večerních červáncích nad řekou spatřuji poslední hodinu Evropy. V Londýně jsem pak namaloval zpaměti poslední obraz Prahy, který jsem nazval Nostalgie (1940–41).“

Gauguin, Bonnard a Kupka

Po posledním červnovém víkendu budou putovat tuzemské i zahraniční zápůjčky Kokoschkových děl zpět k zapůjčitelům – do Prahy se naopak vrátí proslulé plátno Bonjour, Monsieur Gauguin (1889). Umělec kráčející bretaňskou krajinou patří ke Gauguinovým nejvýznamnějším malbám a je stěžejním dílem Sbírky francouzského umění 19. a 20. století Národní galerie v Praze a její kurátorka Olga Uhrová připravuje na říjen významnou přednášku o Gauguinově díle. Zmíněný obraz Dobrý den, pane Gauguine zakoupil československý stát v roce 1937 z výstavy Od Maneta po současnost, pořádané spolkem Mánes, za 480 000 korun jako poslední akvizici před druhou světovou válkou.

Vedle Gauguina patří k aktuálním nejvýznamnějším zahraničním zápůjčkám Národní galerie v Praze díla Pierra Bonnarda a Františka Kupky. Na Bonnardově výstavě v pařížském Musée d’Orsay je k vidění olej V zahradě – Rozhovor v Provenci (1913–14) a ve Fondation Louis Vuitton je vystavena Kupkova legendární malba Amorfa. Dvoubarevná fuga (1912), jeden z prvních obrazů abstraktního malířství. Obě francouzské výstavy skončí již v červenci, kdy se obě díla vrátí zpět do expozic moderního umění Veletržního paláce.