TS: Klyzma

Klyzma - úvod k pozemským metódam / Palo Čejka, Jan Čumlivski, Tomáš Klepoch / Galéria Gagarinka na Gagarinovej 10/A, Bratislava / 6. 6. 2015 o 18h

KLYZMA - Úvod k pozemským metódam

Výstava je realizovaná v spolupráci s Banská St a nica Contemporary a v rámci vernisáže bude pokrstená rovnomenná autorská kniha, ktorá vychádza v limitovanej edícii 100ks. „Den jako každý jiný. V laboratořích živoří opice navlečené do lidských šatů, v továrnách se pohybují robotická ramena, mizí a zjevují se naolejované písty, blyštivá auta sviští po bulvárech, operace v nemocnici jsou v podstatě úspěšné, tchyním jazykům v čekárnách se obstojně daří, šepot modliteb v chrámech se nese vraty ven, i kaktusy Klubu kaktusářů ve skleníku prosperují. Co se stalo? Jako obvykle: Mimozemské útočné lodě, smrt, oheň, bomby, vzpoura laboratorních vzorků, tajné kamery tajných mimozemských bratrstev. Přáli jsme si, aby to byla Apokalypsa, bylo to ale jen Klyzma.“

O projekte: Zvuk motorových píl sa prvý krát rozozvučal perónom banskoštiavnickej železničnej stanice, miesta kde od roku 2009 pôsôbí rezidenčné centrum Banská St a nica Contemporary, v lete 2013. Trojica autorov vystriedala sofistikované rytie grafík malých formátov za rýpanie, rezanie, „zraňovanie“ plôch drevených, drevotrieskových, lakovaných, nájdených na blízkom zbernom dvore. Cestujúci a návštevníci centra sledovali so záujmom nevšednú pracovnú situáciu. O rok neskôr sa trojica autorov do priestoru vracia. Tesne pred koncom kalendárneho roka 2014 z matríc a štočkov tlačí ručne priamo v čakárni vlakovej stanice grafiky. Choreografia pohybov je definovaná veľkosťou matrice a papiera. Farby nanášajú špachtľou a kelňou. Papier zapĺňa celý priestor. Pracuje sa do skorého rána. Okrem trojice autorov zatiaľ nikto netuší o čom celá dvojročná „práca“ bude.

VYSTAVUJÚCI UMELCI:

Palo Čejka / Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, katedra fotografie, ateliér Miloty Havránkovej a na katedre designu, odbor grafický design, ateliér Ľubomíra Longauera (1992-1998). Fotograf, grafik, ilustrátor, hudobník, záhradník, moderátor, jednoducho renesančná osobnosť s dušou pankera. Čejkove drevorezy a linorezy v sebe nezaprú “Váchalovskú stopu”. V roku 2009 sa zúčastnil prvého ročníka ÁNO LINO sympózia v priestore Banská St a nica.

Jan Čumlivski / Študoval maďarskú filológiu a kulturológiu na Filosofické fakultě University Karlovy (1998–2005), animáciu, písmo a typografiu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (od 2002), absolvoval stáže v Budapešti, Berlíne, Petrohrade a New Yorku. Jeho grafické práce boli ocenené v súťaží Nejkrásnější české knihy (2005, 2011). Realizoval autorské knihy Kvartira 77 (2004), Ni čest, ni slávu / Weder Ruhm, noch Ehre (2005), Palmáre (2007), Union – Ideální Stát (2008), Kolchoz 2047(2010), Jesus Gym (2010), Střed / The Core (2011) a Žár (2014). V roku 2009 sa zúčastnil prvého ročníka ÁNO LINO sympózia v priestore Banská St a nica. Od vtedy sa tu opakovane vracia (v roku 2013 na celé 3 mesiace).

Tomáš Klepoch / Vyštudoval Vysokokú školu výtvarných umení v Bratislave, katedru vizuálnej komunikácie. Venuje sa najmä voľnej tvorbe, využívajúc tradičné grafické techniky netradičným spôsobom. Linoryt, drevorez kombinuje s maľbou. Klepoch je živel, je vitamínom (možno skôr adrenalínom) slovenskej mladej grafiky. Nedá sa obmedziť tradičným postupom tlače. V jeho ateliéri namiesto grafického lisu nájdete len valec. A ešte záhradný valec. Za svoje ilustrácie dostal v roku 2011 Zlaté jablko na BIB Bratislava. Aktuálne už rok tvorí vo svojom banskoštiavnickom ateliéri.

Banská St a nica Contemporary sa zameriava na organizovanie rezidenčných pobytov súčasných umelcov, produkciu a podporu vzniku nových diel a vydávanie autorských kníh. Centrum sídli od roku 2009 na periférii Banskej Štiavnice (historické mesto zapísané na zozname UNESCO), v priestore stále funkčnej vlakovej stanice z čias socializmu. Práve premiešanie laickej verejnosti (návštevníkov, turistov a cestujúcich) s umelcami vytvára špecifickú atmosféru tohto miesta, kde nerozhoduje počet aktivít, ale ich kvalita.