Artalk.cz

denní tisk 29. 4. 2015

Reportéři ČT se zaměřili na nájemní smlouvy týkající se depozitáře Národní galerie v Lobkovicích, jež byly uzavřeny během působení Milana Knížáka v čele NG (zde).

Hostem DVTV byl bývalý ředitel Národní knihovny Vlastimil Ježek. Rozhovor se týká architektonické soutěže na výstavbu nové knihovny a s ní souvisejícího rozhodnutí soudu, podle nějž Kaplického návrh nedodržel zadání soutěže a mělo dojít k jeho vyřazení (zde).

Tereza Jindrová hodnotí v na ČRo Vltava výstavu Close-up v pražské galerii etc (zde). Hosty Telefonotéky byli Jan a Matyáš Trnkovi, autoři výstav Ateliér Jiřího Trnky a Trnkova Zahrada 2 vzniklých v rámci projektu Plzeň 2015 (zde).

Irena Lehkoživová a Tereza Melková hodnotí na stránkách A2 multimediální výstavu Björk v newyorském MoMA. „Retrospektiva Björk je promarněnou příležitostí pokusit se o nové uchopení, výklad a zprostředkování postavy hudebníka v kontextu muzea umění,“ píší autorky. „Expozici se nedaří z originality Björk vytěžit nic osobitého a mohla by být vlastně výstavou kohokoliv. S pomocí nemnoha ‚kultovních‘ předmětů, bez hlubšího kontextu a významu, tak v důsledku absurdním způsobem buduje ‚kult osobnosti‘ namísto komplexního uměleckého zážitku.“

Michala Frank Barnová se v A2 zaměřila na výstavu brněnského Domu umění, Tektonika paměti: Pohyby osobních vzpomínek v českém a slovenském mladém umění. „Výstava, kterou připravily kurátorky Lucie Machová a Anna Vartecká, v pozitivním slova smyslu vzdoruje bezbřehosti rekonstrukčního potenciálu při umělecké práci s pamětí. Daří se jí to díky jasně čitelnému výběru děl, pevně ukotvených v architektonickém rámci Jana Pfeiffera. Jednoznačně ku prospěchu věci je také snaha kurátorek prezentovat od každého autora celé cykly děl.“

Petr Fischer představuje v Hospodářských novinách výstavu Evy Koťátkové, Dvouhlavý životopisec a muzeum představ, připravenou pro prostory bohnické Prádelny. „Eva Koťátková připravila nádhernou, inspirativní výstavu, jen z ní poněkud zmizela tragická a násilná podstata sporu o duševní zdraví, boje mezi rozumem a nerozumem.“

Hospodářské noviny rovněž přinášejí recenzi Ivana Adamoviče na výstavní projekt Otty M. Urbana, Tajemné dálky: Symbolismus v českých zemích 1880–1914, který do 27. září hostí Anežský klášter v Praze.

Jiří Peňás se v Lidových novinách věnuje nově vzniklému Kreativnímu prostoru DEPO2015 v Plzni a aktuálním výstavám, jež zde probíhají.

V jihočeských vydáních Deníku naleznete rozhovor Michalem Škodou, kurátorem českobudějovického Domu umění. Škoda hovoří o rejnokovi Jana Kaplického, o architektuře či o jihočeské krajině.