TS: Andrea Juneková

Andrea Juneková / No Man´s Land / Kurátorka výstavy: Martina Vyskupová / Stredoeurópsky dom fotografie, Prepoštská 4, 814 99 Bratislava /  22. 4. - 31. 5. 2015

Názov výstavy: Andrea Juneková – No Man´s Land

Kurátorka výstavy: Martina Vyskupová Miesto konania: Stredoeurópsky dom fotografie, Prepoštská 4, 814 99 Bratislava

Otvorenie výstavy: 22. 4. 2015, 17:30 Trvanie výstavy: 22. 4. - 31. 5. 2015

  Svoju aktuálnu sériu prác, dlhodobejší projekt s názvom No Man´s Land (z angličtiny Zem nikoho) v priestoroch Stredoeurópskeho domu fotografie predstaví slovenská autorka Andrea Juneková. Absolventka Vysokej školy výtvarných umení (2003 – 2010) sa primárne venuje výtvarnej fotografii, ale takisto pracuje s rôznymi intermediálnymi presahmi, inštaláciou, videom a pod. Jej tvorbu charakterizuje odkrývanie rozličných existenciálnych a sebareflektívnych otázok a s tým súvisiacich zložitých a hlbokých metafor a odkazov, ktoré sú prítomné v jej dielach. Vizuálny príbeh a obsahové posolstvo najnovšieho cyklu (2014 – 2015) sa odvíja od tristného stavu niekdajšej obľúbenej destinácie, navštevovanej najmä kultúrnou obcou mnohých generácií – renesančného kaštieľa v Moravanoch nad Váhom – a jeho absurdného chátrania v dôsledku bezprecedentného nezáujmu vyšších štruktúr o záchranu daného objektu. V autorkinej výpovedi je prítomné objektívne, ako aj subjektívne stanovisko, keďže má k miestu blízky vzťah súvisiaci s jej osobnou históriou. Projekt tak charakterizuje silná osobná mytológia, ako aj kritika kultúrno-spoločensko-politických postupov a ich dôsledkov nielen na túto pamiatku.

Junekovej sociálne ladený komentár sa dotýka najmä jej záujmu o momentálny stav komplexu a všetkého, čo s ním súvisí (architektúra, interiéry s často až bizarným prvkami, genius loci) Reaguje na to, ako pôvodne utilitárna budova zmenila svoju funkciu a stala sa opusteným, až mýtickým priestorom. Kladie takisto otázku, ako je možné, že sa toto miesto zmenilo do takejto podoby. Samotný názov výstavy výstižne podčiarkuje zámer podporený jej vlastnou skúsenosťou. V mnohom znepokojivé diela ilustrujúce vyprázdnený, chátrajúci areál zaznamenaný akoby mimo konkrétny čas, vyvolávajú v divákovi smútok, prázdnotu a melanchóliu. Autorka sa zamýšľa nad otázkou smrti, konečnosti a zdanlivými, pominuteľnými istotami. Na jednej strane pre ňu projekt predstavuje istú formu osobnej terapie. Zároveň je to však aj naliehavá potreba uchovať svoje spomienky a upozorniť na problém ľudskou rukou a prírodnými živlami dnes už zdevastovanej renesančnej budovy.

Ústrednú myšlienku vyzdvihuje takisto dômyselný inštalačný koncept výstavy. Juneková poskladala vizuálne celistvý, komplexný súbor zostavený z fotografií, ako aj z výrazovo pôsobivej projekcie, videí a inštalácie. Jej precízne vyhľadané fotografické zábery, zaznamenané v ich prirodzenej podobe bez akýchkoľvek inscenovaných súčastí, charakterizuje predovšetkým citlivá práca so svetlom a technologická dôslednosť. Autorka pri ich tvorbe prepojila viacero fotografických prístupov. Azda najpodmanivejšie sú veľkoformátové fotografie charakteristické plnosťou výtvarnej reči, autentickosťou a svojbytnosťou v zobrazení moravanského kaštieľa s vysoko aktuálnym obsahovým posolstvom

Text: Martina Vyskupová

Andrea Juneková

V rokoch 2003 – 2010 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre fotografie a nových médií. Svoju tvorbu predstavila na niekoľkých individuálnych a mnohých skupinových výstavách na Slovensku, v Česku, Nemecku, Japonsku, Rusku, Estónsku, Litve, Dánsku, Nórsku, Fínsku,.. Počas svojej tvorivej činnosti bola finalistkou, ako aj víťazkou niekoľkých prestížnych domácich a zahraničných fotografických súťaží (Foto roka 2010 a 2012 Nadácie VÚB, ESSL AWARD CEE 2009) Žije a tvorí v Bratislave.