TS: Rita Koszorús & Ján Jánoš

Vymedzenie toku / Rita Koszorús & Ján Jánoš / kurátor výstavy:  Simona Bérešová / Salón Nitrianskej galérie / Nitra / 9. 4. - 3. 5. 2015

Vymedzenie toku Tvorba autorov, na prvý pohľad tak odlišná, sa dostáva do dialógu – do dialógu o vymedzení si vlastnej identity ovplyvňovanej vonkajšími činiteľmi, do ktorých človek sám nemôže zasiahnuť. Na výstave Vymedzenie toku predstavia Rita Koszorús a Ján Jánoš svoje práce z uplynulého obdobia. Ich tvorba, na prvý pohľad tak odlišná, sa dostáva do dialógu – do dialógu o vymedzení si vlastnej identity ovplyvňovanej vonkajšími činiteľmi, do ktorých človek sám nemôže zasiahnuť.

V prípade diel Rity Koszorús ide o hľadanie svojho miesta v spoločnosti, ktoré určuje jej dvojaká národnosť. Ján Jánoš sa zaoberá spomienkami a pamäťou ako dôležitými faktormi pre našu identitu. Obaja autori skúmajú určité miesta, ktoré sa zároveň stávajú symbolickými pre ich tvorbu. V prácach Rity Koszorús sa objavuje povodie Dunaja ako spojnica medzi jej maďarskými a slovenskými koreňmi. Diela Jána Jánoša vznikli ako reakcia na stratu starorodičovského domu, ktorý sa stáva akýmsi laboratóriom pre skúmanie pamäte a konzerváciu spomienok.

Rita Koszorús (1989) vyštudovala maľbu na VŠVU v Bratislave. V prezentovanom cykleDichotómia spracúva vlastnú rozdvojenosť spôsobenú jej príslušnosťou k maďarskej menšine na Slovensku. Využíva pri tom symboliku Dunaja, v ktorého blízkosti autorka prežila svoj doterajší život a zároveň predstavuje reálne i metaforické prepojenie medzi Maďarmi a Slovákmi. Napriek konkrétnym a osobným podnetom posúva autorka celú problematiku do oveľa všeobecnejšej roviny, a to prostredníctvom jej abstraktného maliarskeho gesta. Tematika dvojakej národnosti sa tým pádom z jej obrazov dá len tušiť – vďaka farebnosti inšpirovanej dunajskou krajinou či neustále sa objavujúcim motívom rezu, ktorý vytvára kontrastné či harmonické farebné plochy. Tieto vśak tvoria vždy jeden nedeliteľný celok.

Ján Jánoš (1988) je absolventom Katedry textilnej tvorby na VŠVU v Bratislave. Textil je materiál, ktorý sa v jeho tvorbe rôznorodým spôsobom neustále objavuje, či už v podobe veľkých tlačí ale aj ako hlavná komponenta Jánošových videí. Vo vystavenej sérii Archa sa autor zaoberá nutnosťou uchovávať spomienky a spôsobmi ako sa to dá urobiť. Pracuje pritom s predmetmi každodennej potreby, ktoré práve vďaka spojeniu s minulosťou strácajú svoju pôvodnú funkciu a stávajú sa akýmisi relikviármi pre vlastné spomienky. Jánoš tieto predmety zaznamenáva a zároveň podčiarkuje odcudzenie od ich pôvodného účelu. Vidíme to napríklad pri ich netypickej prezentácii v lese, kde sa jeho veľkoformátovým tlačiam nedostane publika; alebo v nevšedných spojeniach domáceho prostredia s elementami cesty vlakom, pripomínajúcimi pominuteľnosť ľudských spomienok.