TS: Prednášky o súčasnom výtvarnom umení V.

Prednášky o súčasnom výtvarnom umení V. / Nitrianska galéria / Nitra

Prednášky o súčasnom výtvarnom umení V.

5. ročník edukačného projektu Nitrianskej galérie Prednášky o súčasnom výtvarnom umení V. nadväzuje na predchádzajúce ročníky prednášok od roku 2011 so zameraním na mediálne umenie, politické a angažované umenie a sochu, inštaláciu, objekt a verejný priestor. V roku 2015 sa projekt zameral na súčasné podoby fotografie. Prednáškový cyklus vychádza z aktuálnej a naliehavej potreby predstaviť problematiku pojmov, východísk a tém, na základe ktorých možno preniknúť hlbšie k dielam súčasného umenia. Zámerom je prebudiť záujem širokej verejnosti o súčasné umenie prostredníctvom prednášok (prezentácií) teoretikov umenia a iných odborníkov v oblasti slovenského a svetového súčasného umenia. Projekt sa snaží riešiť problém "neprístupnosti" súčasného umenia pre bežného návštevníka galérie. Ponúka im získať poznatky o súčasnom umení, na základe ktorých preniknú hlbšie do danej problematiky. Prednášky pozostávajú z teoretickej časti, prezentácie obrazového/video materiálu a z otvorenej diskusie v závere večera.

PROGRAM: 8. 4. 2015 o 18.00 hod. Michaela Bosáková: Od Pressburgu po pád železnej opony / Prehľad slovenskej fotografie 20. storočia

15. 4. 2015 o 18.00 hod. Lucia L. Fišerová: Od priepasti tela k útrobám krajiny. Školy, vplyvy a stratégie v slovenskej a českej fotografii 1990 – 2015

22. 4. 2015 o 18.00 hod. Michaela Pašteková: Adoptuj si fotografiu! (Fotografia ako nový ready-made)

29. 4. 2015 o 18.00 hod. Peter Ančic: Fotografický portrét ako zrkadlo doby

6. 5. 2015 o 18.00 hod. Autorské prezentácie: Boris Németh: Dokumentárna vs. reportážna fotografia Lucia Papčová: Arkádia

13. 5. 2015 o 18.00 hod. Bohunka Koklesová: Oficiálne fotografie slovenského štátu (1939 – 1945) a jeho reflexia v súčasnom umení

Vstup voľný. Nitrianska galéria, Župné námestie 3, Nitra / www.nitrianskagaleria.sk Kontakt: kultura@nitrianskagaleria.sk, 037/6579641

ANOTÁCIE A STRUČNÉ ŽIVOTOPISY AUTOROV:

Michaela Bosáková: Od Pressburgu po pád železnej opony Prehľad slovenskej fotografie 20. storočia

Anotácia Vo svojej prednáške predstavím vývoj slovenskej fotografie takmer do konca 20. storočia, počínajúc zakladaním prvých fotografických štúdií v Bratislave a okolí, cez slovenskú fotografiu vojnového obdobia až po experiment a umeleckú „vzburu“ zakladateľov Slovenskej novej vlny. Prednáška bude klásť dôraz na vplyvy, ktoré mali výrazný dosah na vývoj fotografie, ako aj na vnímanie slovenskej fotografie v európskom kontexte.

Stručný životopis: Michaela Bosáková študuje odbor Dejiny umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského, zároveň pôsobí ako kurátorka Stredoeurópskeho domu fotografie a projektová manažérka publikačného projektu Dejiny európskej fotografie 20. storočia (encyklopédia The History of European Photography of the 20th Century (vol. I a vol. 2, na vol. 3 sa pracuje). Od roku 2009 spoluorganizuje Mesiac fotografie. Má za sebou mnoho kurátorských projektov, participácií na medzinárodných festivaloch, prehliadkach portfólií po celom svete, ako aj príspevkov do časopisov a recenzií. Primárne sa venuje súčasnej fotografii a európskej fotografii 20. storočia.

Lucia L. Fišerová: Od priepasti tela k útrobám krajiny Školy, vplyvy a stratégie v slovenskej a českej fotografii 1990 – 2015

Anotácia: Vo svojej prednáške sa pokúsim zhrnúť hlavné myšlienkové prúdy, vizuálne vplyvy a umelecké stratégie, ktoré sa objavili v slovenskej a českej fotografii naprieč žánrami v období od otvorenia hraníc až doposiaľ. Hlavnou osou prednášky bude postupný prechod od prvotného nadšenia z prelamovaní obrazových tabu v podobe demonštrácie telesnosti až po súčasné hľadanie duchovnej rovnováhy fotografickou meditáciou v krajine. V rámci prednášky predstavím fotografické školy, časopisy, festivaly a vybrané galérie, ktoré v danom období spoluvytvárali a spoluvytvárajú inštitucionálne zázemie fotografie na území Slovenska a Českej republiky.

Stručný životopis: Lucia L. Fišerová absolvovala v roku 2002 odbor Veda o výtvarnom umení na FF UK v Bratislave. Od roku 2010 je doktorandkou na Fakulte multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati v Zlíne. V tamojšom ateliéri Reklamní fotografie prednáša dejiny a súčasné tendencie fotografie. Do oblasti jej odborného záujmu patrí hlavne súčasná fotografia strednej a východnej Európy, fotografický obraz a jeho podoby v umeleckej i neumeleckej vizualite a zaujíma ju taktiež vzťah múzeum – výstava – kurátor – divák – dielo. V minulosti spolupracovala napr. s Pražským domom fotografie alebo so Stredoeurópskym domom fotografie v Bratislave. Dvanásť rokov pôsobila ako výkonná redaktorka medzinárodného časopisu o fotografii Imago. Okrem pedagogickej a publicistickej činnosti sa venuje kurátorským projektom. Je spoluautorkou výstavy a knihy Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století (2002). Medzi väčšie počiny patrí aj výstava mapujúca posledných 20 rokov v slovenskej fotografii Nepokojné médium (2010). Pre edíciu Fototorst pripravila monografiu Petra Župníka (2011). Zatiaľ posledným rozsiahlym výstavným a publikačným projektom bola výstava Slovenská nová vlna: 80. roky (2014), prezentovaná v GHMP v Prahe a v Dome umenia Kunsthalle v Bratislave.

Michaela Pašteková Adoptujte si fotografiu! alebo Fotografia ako nový ready-made

Anotácia: Čoraz viac umelcov v posledných rokoch pracuje s fotografiami nájdenými na internete. Komerčné snímky, technické zábery, ale aj rodinné fotografie či snapshoty sa pohybujú virtuálnym prostredím takmer bez pravidiel, naprieč časom a diskurzmi, často bez jasného autora či vlastníka. Ako hovorí teoretička Charlotte Cotton, tieto fotografie sú osirotené a čakajú na to, kto si ich osvojí. Niektorí ich nazývajú novodobými ready-mades – sú masovo produkované a ich funkcia je zväčša praktická či emocionálna. Ich „adoptovaním“ do sveta umenia fotografi (či skôr autori pracujúci s fotografiou) problematizujú otázku definície a postavenia fotografie a súčasne ich práce môžeme vnímať aj ako reakciu na aktuálnu devalváciu hodnoty fotografického obrazu.

Stručný životopis: Michaela Pašteková vyštudovala estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde úspešne obhájila dizertačnú prácu s témou Od fotografie k postfotografii. Relevantnosť dichotómie analógového a digitálneho obrazu obhájila na Katedre teórie a dejín umenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Na VŠVU aktuálne prednáša teóriu fotografie. V rámci výskumu sa zaoberá vplyvom nových médií na estetiku a hodnotenie fotografického obrazu, ako aj aktuálnymi post-fotografickými stratégiami. Publikuje a príležitostne sa venuje aj kurátorskej činnosti.

Peter Ančic Fotografický portrét ako zrkadlo doby

Anotácia: V prednáške odprezentujem diela fotografov primárne zamerané na portrétnu fotografiu. Výber autorov bude chronologický od starších, historických prác po súčasné. Vzájomným porovnaním diel a autorov poukážem na formálny vývoj v portrétnej fotografii, spoločenský, výtvarný kontext prác. Cieľom prednášky bude odprezentovať pestrosť prístupov jednotlivých autorov, poukázať na prítomnosť dobovo podmienenej kultúrnej formy a porovnaním prác naznačiť sociálno-kultúrne pozadie výtvarného diela, fotografického portrétu.

Stručný životopis: Peter Ančic študoval v rokoch 1998 – 2002 fotografiu na Institute tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opave, v rokoch 2003 – 2010 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V súčasnosti je študentom doktorandského štúdia na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde od roku 2010 pôsobí ako odborný asistent na Katedre fotografie. Vystavoval v rámci samostatných i skupiných výstav na Slovensku i v zahraničí.

Autorská prezentácia: Lucia Papčová Arkádia

Anotácia: Utopický koncept Arkádie, perfektnej krajiny, kde krása, divokosť a vznešenosť sú perfektne balancované; svet mimo tento svet, preto neznámy a neukončený. Toto miesto je „niekde“ a možno sa nám ho raz podarí nájsť. Zároveň sme si vedomí, že je to len svet za povrchom plátna – priestor pre naše abstraktné koncepty, mimo tento svet, v ktorom vždy niečo nedokonalé ničí potenciálne Arkádie, v ktorých sa ocitáme. V posledných rokoch sa zaoberám analógovou fotografiou krajiny, kde trávim veľa času, pozorujúc ako svetlo ovplyvňuje vnímanie priestoru. Niektoré situácie sa objavia len na pár minút počas pár dní v roku. Práca so sprostredkovanou skutočnosťou je odpoveďou na utopický koncept Arkádie. Čo považujem za možné spojenie týchto dvoch, je abstraktný priestor vznikajúci v divákovej mysli, ktorý sa nachádza niekde v priestore – črtá sa, ale neukazuje v plnosti. V obraze sprostredkovanej skutočnosti ma zaujíma nový rozmer, ktorý môže vznikať pri oddelení od svojej predlohy a vzťah diváka k tejto entite, jej možný vývin v čase vo vzťahu k svojmu pozorovateľovi a prieniky abstraktného myslenia s vnímaním skutočnosti.

Stručný životopis: Lucia Papčová vyštudovala bakalárske štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a magisterské štúdium na Akadémie der bildenden Künste vo Viedni. Participovala na kolektívnych výstavách v Írsku, Poľsku, Portugalsku, Rakúsku, New Yorku, Slovinsku, Čechách a na Slovensku. Samostatne vystavovala v New Yorku, Rakúsku, Čechách a na Slovensku. Absolvovala artist in residence programy v Residency Unlimited, Brooklyn, New York; AIR Krems, Rakúsko; Banská St a nica, Banská Štiavnica, Slovensko. V roku 2009 získala ocenenie Essl Award VIG a v roku 2014 jej bolo udelené štipendium Civitella Ranieri Foundation. Je zastupovaná galériou Christian Duvernois Gallery v New Yorku a od roku 2013 je študentkou doktorandského štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Bohunka Koklesová: Oficiálne fotografie slovenského štátu (1939 – 1945) a jeho reflexia v súčasnom umení

Anotácia: Prednáška bude venovaná výkladu historických fotografií, ktoré vznikli v období 1. Slovenskej republiky, tzv. slovenského štátu. Interpretácia oficiálnych fotografií sa bude diať na pozadí súčasného premýšľania o fotografii a propagande. Prednáška bude tematicky štruktúrovaná tak, aby sa odkryli nielen metódy propagandistickej práce, ale aby sa divák zoznámil prostredníctvom fotografií aj s históriou slovenského štátu, ktorý sa začal veľkým vzostupom, politickými ambíciami, vyvrcholil vojnovými intervenciami a skončil svojim zánikom. Slovenský štát do dnešných dní silne polarizuje našu krajinu, má totiž veľa zástancov i odporcov. Preto jednou z dôležitých tém súčasného výtvarného umenia je práve história slovenského štátu. Súčasťou prednášky budú aj príklady z tvorby súčasných umelcov, ktorí sa venujú tejto téme a napomáhajú tak dnešnej spoločnosti sa postupne vyrovnať s našou traumatickou minulosťou.

Stručný životopis: Bohunka Koklesová sa venuje histórii a teórii fotografie a vzťahu umenia a politiky. Pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na Katedre teórie a dejín umenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa publikačnej činnosti a kurátorstvu. V roku 2009 napísala knihu V tieni Tretej ríše, oficiálne fotografie slovenského štátu 1939 – 1945 (vydavateľ Slovart / VŠVU). Realizovala množstvo výstav doma i v zahraničí. Od roku 1997 pravidelne spolupracuje s organizátormi medzinárodného festivalu Mesiaca fotografie v Bratislave.