Artalk.cz

denní tisk 5. 3. 2015

Virginia Vargolska se v Hospodářských novinách věnuje dvěma pražským výstavám filmaře Haruna Farockého. Dílo vloni zesnulého německého umělce je nyní k vidění v pražském Goethe-Institutu a v galerii Futura (zde společně s tvorbou Zbyňka Baladrána). „Obě výstavy zapadají do širšího cyklu dialogů mezi umělci, který Futura pořádá dlouhodobě. Je to trefné právě v případě Farockého, jenž se na dialog zaměřoval – na dialog s obrazy, s tím, jak obrazy vznikají, i s institucemi, které je vyrábějí.“

Filip Šenk vyzpovídal pro Lidové noviny významného britského sochaře Antonyho Gormleyho. Jeho díla lze v současné době vidět v Galerii Rudolfinum na výstavě Model. Gormley hovoří o svých začátcích, o vnitřním prostoru těla, jenž je hlavním tématem v jeho umění, o inspiracích, či třeba o kráse.

Do 16. března probíhá v pražském Kafkově domě retrospektiva původem amerického fotografa Rogera Ballena. Při té příležitosti naleznete na stránkách Práva kratší rozhovor s Ballenem, jeho tvorbu pak přibližuje Radek Burda.

Jiří Sulženko, ředitel programu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015, reaguje v Lidových novinách na včerejší článek Judity Matyášové Nuda v hlavním městě kultury… „Evropské hlavní město kultury není celoroční festival, je to projekt, který kromě viditelných kulturních akcí zaměřených na širokou veřejnost realizuje také řadu dlouhodobých projektů komunitních nebo vzdělávacích, které mají dopad na budoucnost kulturní scény ve městě a nejsou primárně učené pro širokou diváckou veřejnost,“ píše Sulženko a dodává: „Hlavní program v Plzni zaměřený na mimoplzeňské návštěvníky je z logických, praktických a finančních důvodů naplánovaný na období turistické sezony od dubna do října.“

Jihočeská vydání Deníku přinášejí rozhovor s Janem Skřivánkem z časopisu Art & Antiques. Skřivánek hovoří o problémech s posudky k obrazům na poslední aukci budějovické síně Procházka i o byznysu s falzifikáty obecně. Na dotaz, jak situaci kolem znalců a jejich posudků změnit, Skřivánek odpovídá: „V zahraničí mohou nést znalci finanční odpovědnost. Pokud si koupím obraz a ukáže se, že je to falzum, mohu žalovat znalce a chtít ušlé peníze po něm, že mě uvedl v omyl. Je to jediná cesta, jak situaci na českém trhu s uměním změnit. Zákon pak může nařídit znalcům povinné pojištění za způsobené škody a v té chvíli se prostředí velice rychle vyčistí: pojišťovna nepojistí znalce, za kterého musí třikrát do roka zaplatit peníze, protože se spletl.“

Jan Šída v Právu hodnotí výstavu Jakuba Schikanedera nazvanou Od svědectví k obrazovému snění, kterou připravila Krajská galerie výtvarných umění ve Zlíně. „Výstava ukazuje většinu milníků tohoto malíře. Některá témata sice balancují na hranici barvotiskového kýče, ale díky řemeslně dokonalému malířskému rukopisu a především mistrovsky využitému světlu překonává malíř prvoplánovost sdělení a posouvá zamýšlený význam dál.“

Mozaika na ČRo Vltava přibližuje výstavu Laureáti Ceny Vladimíra Boudníka 1994-2014 v Colloredo-Mansfeldském paláci. O historii ceny i aktuální výstavě hovoří Simeona Hošková a někteří z laureátů (zde). Hostem Radiožurnálu byl designér Petr Novague (zde).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *