Artalk.cz

denní tisk 15. 1. 2015

Velký prostor věnovala média projektu Plzeň 2015, který právě zahajuje program. „Plzeň 2015 není elitářskou akcí. Na své si tu mohou přijít doslova všichni, kteří se nelekají slova „kultura“, napsaly Literární noviny a podrobně představily program. Marek Gregor v Reflexu okomentoval cestu Plzně k titulu Evropské hlavní město kultury. Jednalo se podle něj o „politickou hru“ a rozhodujícím faktorem úspěšné kandidatury Plzně bylo jmenování zakladatelky festivalu Tanec Praha Yvonny Kreuzmannové, která zaujala zahraniční členy výběrové komise. Nicméně Kreuzmanová už programovou ředitelkou projektu není, nahradil ji Petr Forman. Celý projekt má v pořadí již pátého šéfa, Jiřího Suchánka, s nímž připravil rozhovor Martin Veselovský v DVTV (zde).

Michala Frank Barnová napsala pro Literární noviny recenzi výstavy Brněnský devětsil v Moravské galerii. Výstava je podle autorky poměrně zdařilá. Jako zajímaný moment expozice je vyzdvižena část věnovaná nezrealizovaným filmovým pásmům a libretům, k jejichž novodobému ztvárnění byli přizváni současní čeští umělci.

Jiří Peňás připravil pro Lidové noviny rozhovor s Vladimírem Prokopem, který stojí za výstavou Zdeňka Buriana v Muzeu Kampa. O kontrastu modernisticky zaměřeného muzea a Burianovy tvorby říká: „Uměle živené kontury mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním se vytrácejí. Sousedství dvou výtvarných světů na Kampě představuje sice nahodilou, ale zcela jistě vzrušivou kontradikci.“

Karolina Ketmanová napsala pro ČRo Radio Wawe recenzi výstavy Milana Grygara v Městské knihovně. Instalace podle ní zanechává nevýrazný dojem. „Výstava je pomalá, klidná, má pravidelný rytmus a svým charakterem přímo vybízí k tiché kontemplaci. Celek ale jaksi zvláštně nefunguje…“ (zde).

V Reflexu vyšel rozhovor s malířem Janem Gemrotem, který přirovnal českou výtvarnou scénu k mafii a CJCH k vytváření uměleckých prefabrikátů.