do 2. 11. 2014 / Výzva k zasílání abstraktů ke konferenci Divadlo, teatrálnost, současné umění

Výzva k zasílání abstraktů ke konferenci Divadlo, teatrálnost, současné umění / VVP AVU / Praha / do 2. 11. 2014

Výzva k zasílání abstraktů ke konferenci

Divadlo, teatrálnost, současné umění

Vědecko-výzkumné pracoviště AVU v Praze pořádá 5. výroční konferenci teorie umění Divadlo, teatrálnost, současné umění. Konference proběhne 4. prosince 2014 v aule hlavní budovy AVU (U Akademie 4, Praha 7). Abstrakty o rozsahu min. jedné normostrany (případně příspěvky o rozsahu cca. 7 normostran; předpokládaná doba přednesu jednoho příspěvku by neměla překročit 20 minut) posílejte na adresu vvp@avu.cz do 2. listopadu 2014. Vyrozumění o přijetí příspěvku bude dodáno do 10. listopadu. Vybrané příspěvky budou posléze publikovány.

Vítány jsou návrhy příspěvků, které se nejlépe, avšak nikoli nutně, dotýkají následujících témat:

1. Prvky divadla v současném vizuálním/galerijním umění

Uplatňování divadelních postupů vizuálními umělkyněmi a umělci v galerijních prostorách. Divadelní přesahy žánrů současného umění jako performance, instalace, videoart. Scénografické a dramaturgické aspekty budování časoprostorového celku výstavy.

2. Prvky vizuálního/galerijního umění v současném divadle

Jakým způsobem migrují praktiky galerijního umění do divadelních prostorů? Projevuje se umělecká vizuální kultura či konceptuální postupy v současné scénografii činohry, tance a pohybového divadla? Existují v dnešní dramaturgii a divadelní režii paralely ke konceptuálnímu uvažování, které je jednou z konstitutivních složek současného umění?

3. Teatrálnost a současné umění

Od publikace stěžejního eseje „Umění a objektovost“ Michaela Frieda, ve kterém kritizoval minimalismus pro jeho údajnou teatrálnost, uběhlo bezmála půl století. Teatrálnost pro Frieda znamená zohledňování diváka v ustanovování vztahu k uměleckému objektu, tedy rušení estetického zdání soběstačnosti. Friedova kritika invaze divadla do modernistického sochařství byla sama mnohokrát kritizována, přehodnocována a dále rozvíjena (a to i samotným Friedem). Jak si na tom stojí Friedův koncept dnes s ohledem na stav umělecké praxe a teorie?

4. Performativita ve vizuálním umění a v divadle

V současné teorii a kritice vizuálního umění je diskutována performativita muzea či uměleckých institucí vůbec, tedy otázka, jak „dělat něco uměním“ (Dorothea von Hantelmann). Téma performativity se týká praktik diváctví a toho, jak jsou determinovány prostorem, v němž se setkání s uměním odehrává. Tento problém byl také výrazně tematizován různými koncepcemi divadla dvacátého století. Performativita proto představuje další moment, kde se vizuální umění setkává s divadlem, a kde by mohlo dojít ke vzájemnému obohacení mezi současnou uměleckou kritikou a teatrologií.

Program a digitální záznam minulých konferencí je dostupný na http://vvp.avu.cz/aktivity/sympozia.