Artalk.cz

denní tisk 4. 8. – 9. 8. 2014

V pondělních Lidových novinách hodnotí Filip Šenk výstavu Elsi Spitmann a Františka Kyncla v Topičově salonu. Retrospektivně laděná přehlídka představuje Kynclova díla od 60. let po poslední tvorbu a náhled do paralelní tvorby jeho ženy Elsi. Průřez tvorbou Zdeňka Smetany, kterou připravilo Museum Kampa, hodnotí v Týdnu Antonín Kocábek. Výstava podle Kocábka dokazuje, že deklasovat Smetanu na „tvůrce večerníčků by bylo značně nespravedlivé. I když jde o výstavu nerozsáhlou, jako ukázka jeho schopností i výtvarného záběru je výmluvná dostatečně.“

Úterní Právo přináší hodnocení brněnského Mezinárodního bienále grafického designu od Petera Kováče. Soutěžní část, kterou letos tvoří výlučně studentské práce, podle něj postrádá „hravost, rozmanitost i vstřícnost k divákům a jejich vizuálním požitkům. Vše se zúžilo na akademické úkoly.“ Jisté oživení pro něj představují doprovodné výstavy. „Ovšem nuda v Brně je převažující dojem z letošní přehlídky. Škoda, před dvěma lety bienále sršelo nápady a bylo také mnohem vstřícnější k návštěvníkům.“

Středeční jihomoravské vydání Mf DNES se věnuje brněnským window galeriim. Jan Šída v Právu přibližuje výstavu Zdeňka Smetany v Museu Kampa. „Na výstavě jsou kromě dětských motivů třeba i klasické obrazy. Právě na nich je nejlépe vidět malířův výtvarný rukopis, který zahrnuje především smysl pro funkčnost zvolené barvy, umění vytvořit na ploše dojem plasticity i dynamiky.“

Hana Benešová se ve čtvrtečním Reflexu věnuje osudům a tvorbě některých českých výtvarníků v průběhu 1. světové války. Mardoša pro Reflex komentuje berlínskou výstavu Davida Bowieho. Daniela Bartáková v Literárních novinách shrnuje jarní sezonu na českém trhu s uměním. Literárky rovněž přináší kratší rozhovor s majitelem brněnské galerie ARS, Josefem Chloupkem. Klára Židková se v Literárních novinách zaměřila na pětačtyřicátý ročník francouzského fotografického festivalu Les Rencontres d’Arles a Eva Janáčová hodnotí výstavu Felixe Lupy v pražské galerii Leica. V Právu naleznete recenzi Jana Šídy na výstavu Vladimíra Houdka, kterou do konce srpna hostí galerie ostravské Multifunkční auly Gong.

Páteční Lidové noviny přinášejí text Filipa Šenka věnovaný výstavě Současnost moderny ve vídeňském Muzeu moderního umění. Přehlídka ukazuje prolínání děl meziválečné avantgardy a poválečného umění. V Lidovkách rovněž naleznete rozhovor Judity Matyášové s Ditou Pepe. Rozhovor se týká především fotografčiny nové knihy o ženách, nazvané Měj ráda sama sebe. Nela Riessová se v Hospodářských novinách věnuje programu pražské MeetFactory. Vojtěch Kubát představuje v HN projekt One Man Sauna, který pro areál bývalé továrny v západoněmecké Bochumi vytvořilo architektonické studio Modulorbeat. Naďa Klevisová se na stránkách HN zaměřila na výstavu francouzského malíře Oliviera Masmonteila v pražské galerii Dvorak Sec Contemporary.

Noemi Smolíková hodnotí v Lidových novinách letošní Manifestu, kterou hostí petrohradská Ermitáž. Desátý ročník evropského bienále současného umění, jež „vznikalo s ambicí překlenout propast mezi uměním Západu a Východu“, ovšem podle Smolíkové dialog nenabízí. „Do Petrohradu zkrátka vpadla horda anglicky a německy mluvících kurátorů, kritiků a kulturních aktivistů, v Ermitáži umístila své milionové „ikony“ – a po několika dnech zase zmizela s pocitem, že ruskému publiku konečně ukázala, co je to svoboda a dobré umění.“ Jan Šída pak v Právu představuje výstavu Dity Pepe v ostravském Domě umění.