Artalk.cz

denní tisk 28. 7. – 2. 8. 2014

Adam Gebrian v pondělním Respektu přibližuje Landscape Festival Praha 2014, který probíhá do 9. září v prostorách Nákladového nádraží Žižkov. „Je zvláštní, že v zemi, kde je příroda a její navštěvování nesmírně populární, stojí zahradní a krajinářská architektura stále lehce na okraji zájmu. Situace se ale postupně začíná měnit k lepšímu a k většímu rozšíření důležitosti tohoto tématu zajisté přispěje i právě probíhající festival,“ píše Gebrian. Filip Šenk v Lidových novinách hodnotí výstavu Japanismus v českém umění, kterou hostí Salmovský palác. Přehlídka mapující vlivy japonské kultury na české umění přelomu 19. a 20. století, je podle Šenka „poutavou směsí obrazů a předmětů“, zůstává však „u shromáždění děl bez větší teoretické reflexe, i když je třeba dodat, že už samo sestavení je obsažné“.

Úterní Lidové noviny přinášejí text Josefa Brože věnovaný velké retrospektivě Martiala Raysse v pařížském Centre Georges Pompidou, která „nabízí vhled do jásavě barevné tvorby umělce, jenž stál na počátku pop-kultury a velké tvůrčí revize své doby.“ Jan Šída v Právu hodnotí výstavu Branislava Štěpánka v pražské Galerii Fotografic. Na prezentovaných snímcích Štěpánek zpracovává citlivé téma pornografie, lidské nahoty a společenských tabu.

Barbora Ševčíková ve středeční A2 hodnotí letošní ročník berlínského bienále. Kurátor Juan A. Gaitán přehlídku rozmístil do různorodých a vzájemně odlehlých míst Berlína. „Kurátorský koncept tu představuje proces přemýšlení nad místem, architekturou, historií i tím, co lze nazývat současným – pokud vůbec něco takového je. Poměr mezi jednotlivými uměleckými díly zůstává zkusmý, orientační, předběžný. Divák si letos v Berlíně musí vztah k dílům, místům a jejich významům najít sám. Stejně tak si musí sám odpovědět, co to bienále vůbec je a pro koho je.“ Jan Kratochvíl se v A2 zaměřila na výstavu Coming to Reality, kterou připravil zahraniční kurátor Fionn Maede. Projekt prezentovaný ve Studiu Hrdinů a v galeriích SVIT a Futura „představuje pro české prostředí vykročení do nadnárodního uměleckého molochu.“

Ve čtvrtečním Reflexu si můžete přečíst rozhovor Marka Gregora s Ottou Plachtem, jehož výstava Metaformy pralesa je aktuálně k vidění ve Špálově galerii. Hana Buddeus připravila pro Lidové noviny recenzi výstavy Hynka Alta, Rozklad systémů, v žižkovské Drdova Gallery. „Hynek Alt svými fotografiemi nezaznamenává svět kolem sebe. Spíše diváka nutí k přemýšlení, co to před sebou vlastně vidí.“

Judita Matyášová přibližuje v pátečních Lidových novinách výstavu Helmuta Newtona a jeho ženy June (tvořila pod pseudonymem Alice Springs) v berlínském Muzeu fotografie. Výstava Us and Them „ukazuje svět, kde nefunguje obvyklé spojení: fotograf a jeho modelka. Není zde jeden lovec, který loví hezkou tvář. Jsou tu dva, kteří mezi sebou soupeří, navzájem se provokují a inspirují.“ Jan Šída se v Právu zaměřil na fotografickou výstavu Kouzla zátiší, jež je k vidění v Ateliéru Josefa Sudka. Letošní podobu pavilonu londýnské Serpentine Gallery přibližuje v Hospodářských novinách Daniel Pečeňa. Moravská mutace Práva informuje o zpřístupnění on-line databáze výtvarného umění a umělců 2. poloviny 20. století v zemích visegrádské čtyřky, na jejímž vytvoření pracoval v rámci projektu Central European Art Database (CEAD) tým kurátorů olomouckého Muzea umění.

Jan Šída v sobotním Právu hodnotí společnou výstavu fotografa Jindřicha Štreita a malíře Pavla Formana, kterou připravila pražská Novoměstská radnice. „Forman si vybírá určitá témata (či jejich fragmenty) svého kolegy a hledá vlastní interpretaci. Dělá vlastně totéž, co dýdžej v taneční hudbě. Recykluje jev, který ho zaujme, a vytváří z něj svými prostředky vlastní smysl. A posouvá ho do současné roviny. Z intimna černobílého obrazu do vyzývavosti barevné přítomnosti.“